به گزارش صبحانه پرس: انون- گلاره کلانتری - معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از بی انضباطی در جذب نیرو انسانی در دولت قبل ، سامان دهی همکاران رسمی و حق التدریسی در دولت یازدهم و همچنین افزایش پژوهش سراها برای دانش آموزان برتر در مقطع متوسطه خبر داد.
علی زرافشان در گفت و گو با «قانون» درباره بازنشسته شدن 36 هزار معلم در سال تحصیلی جاری گفت: با شروع دولت یازدهم و ارزیابی هایی که وزارت آموزش و پرورش انجام داد، شاهد یک نوع بی انضباطی در جذب و ساماندهی نیروی انسانی بودیم به همین جهت آقای دکتر فانی، یکی از سیاست های اصلی خود را ساماندهی نیروهای انسانی وزارت آموزش و پرورش اتخاذ کرد.
وی در ادامه تاکید کرد: با ارزیابی های انجام شده دریافتیم که آموزش و پرورش را با نیروی کمتر هم می توان اداره کرد ، بنابراین در سه سال گذشته تعداد قابل توجهی از همکاران رسمی آموزش و پرورش را در سازمان مدارس ساماندهی کردیم و تعدادی نیروی حق التدریسی را نیز در این مدت با ساماندهی به بهره وری بیشتر رساندیم و در عمل با نظارت دقیق میزان حق التدریس های فعال را کاهش دادیم . در واقع در مدت سه سال با ساماندهی نیروی انسانی ، استفاده از منابع را به وضعیت بهینه رساندیم.
علی زرافشان در «پاسخ به سوال دیگر قانون مبنی بر اینکه مدارس ابتدایی و نیز متوسطه دوم نیروی مشاوره ندارند _ با توجه به رشد آسیب های اجتماعی حضور مشاور در این مقاطع ضروری است _ و چرا به این قول وزیر که ما 300 هزار نیروی مازاد داریم واکنش نشان نمی دهند؟» اذعان کرد: با توجه به اینکه در هدایت تحصیلی،مشاوره را از مقطع دوم متوسطه به اول متوسطه منتقل کردیم، مشاوران در دوره اول مشغول به خدمت هستند.بنابراین این مشاوران در دوره نهم مشاوره می دهند و با تدوین سند هدایت تحصیلی و فرآیندی شدن این اقدام ،مشاوره لازم از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه انجام می شود و در سال تحصیلی جاری نیز با 36 هزار بازنشسته حدود 27 هزار نیروی جدید از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش افزوده می شود.
او در پاسخ به سوالی با این موضوع که «در مدارس بعضا شاهد حضور نوابغ و آینده سازانی هستیم که معمولا در آینده در دانشگاه های برتر کشور تحصیل می کنند و د رآینده نیز مهاجرت می کنند ، آیا وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از فرار مغزها برنامه ای تدوین کرده است؟» اظهار کرد: در سالهای اخیر توجهی ویژه به کشف استعدادهای برتر دانش آموزی داشته ایم. از اقدامات خوب دولت یازدهم ، ایجاد بیش از ۳۱۵ پژوهش سرای جدید است که امسال به ۶۱۵ پژوهش سرا افزایش پیدا می کند.
به گفته زرافشان پژوهش سراها، پارک های علم و فناوری دانش آموزی هستند؛ این پژوهش سراها ،دانشآموزانی را که ایده های نو و نوآورانه دارند ، حمایت می کنند تا به این ایده ها عمل کنند و نوآوری داشته باشند. علاوه بر این، مجموعه ای از مسابقات و المپیادها و جشنواره ها در آموزش و پرورش برگزار می شود که همه این اقدامات باعث بروز استعدادهای برتر دانش آموزی خواهد شد.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در عین حال خاطرنشان کرد:اما آنچه که مربوط به حمایت از این عزیزان در سالهای بعد از فارغ التحصیلی است، مربوط به دانشگاه و نهادهای علمی پژوهشی همچون بنیاد ملی نخبگان است که مسئولیت حمایت از آن ها را دارند. درواقع نظام های حمایتی در آموزش عالی و در دوران دانشجویی و فارغ التحصیلان مدارس باید تقویت شوند تا آن ها خدمات علمی خودشان را به کشور ارائه کنند. اگراستعدادهای برتر برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند، زمینه حضور آن ها در نهادهای علمی کشور و زمینه بروز خلاقیت و نوآوری آنان برای توسعه کشور فراهم شود.
وی با بیان اینکه با تلاشی که نخبگان دارند جایگاه و رتبه کشور در سطح بین المللی هر سال ارتقا پیدا می کند، تاکید کرد: در طول سال های اخیر آنچه که آمارهای علمی نشان می دهد رشد خیلی خوبی را در ارزیابی بین المللی داشتیم.آخرین ارزیایی مربوط به نوآوری است که جمهوری اسلامی ایران رتبه 28 را به دست آورده است.
علی زرافشان در پاسخ به سوال دیگر قانون درباره اینکه گهگاهی از وجود برخی ناهنجاری ها مانند اعتیاد و روابط نامشروع با جنس مخالف در مدارس شنیده می شود آیا شما آماری در این زمینه دارید ؟ گفت:در مورد بحث آسیب های اجتماعی و برخی نمودهای آن در مدارس، بخش معاونت تربیت بدنی و سلامت، برنامه های ویژه ای در این زمینه دارد که امسال فعالیت در زمینه آسیب های اجتماعی خود را گسترده تر کرده است و با برنامه ریزی دقیق نسبت به سال گذشته حرکت خواهد کرد.