يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵

لزوم تغییر رویکردها در آموزش و پرورش/ لزوم تحقق شعار آموزش به زبان مادری

استاندار خوزستان توجه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته و جلسات مکرری جهت رفع مشکلات و معضلات آموزش و پرورش برگزار نموده است که باید از این نوع نگاه استاندار به آ موزش وپرورش بهترین و بالاترین بهرمندی را برد.
مریم کروشاوی- سارا محسنی

آموزش وپرورش اساسي ترين نهاد اجتماعي در شكل دهي، هدايت و كنترل افكار افراد هر جامعه بشري است و داشتن يك آموزش و پرورش توانمند لازمه ي هر توسعه ي اجتماعي است که در هر جامعه ای از حساسیت های بسیار بالایی برخوردار است. در واقع آموزش نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای ساختن فردای یک کشور است که اگر آن طور که باید به این امر توجه شود همواره می توان شاهد رشد، شکوفایی و پیشرفت آن کشور باشیم.

لزوم تغییر رویکردها در آموزش و پرورش/  زبان مادری فدای مدیریت ناصحیح شده است

به گزارش صبحانه پرس،  مهم و کلیدی بودن این امر در ایران نیز از دید مسئولان و سیاستگذاران این عرصه غافل نمانده است و هر یک به نوبه ی خود تلاش نمودند تا با ایجاد تغییراتی در ساختار سیستم آموزشی کشور، تحولی مثبت در این نظام ایجاد کنند، در استان خوزستان نیز این مشکلات با توجه به وجود دانش آموزان دوزبانه و توزیع نامناسب امکانات آموزش و پرورش استان را با چالش هایی روبرو کرده است؛

 از آنجایی که هر قدر که مشکلات مربوط به مسایل آموزشی استان، کامل تر و شفاف تر گزارش شود، بهتر می توان بر اساس آنها برای پیشرفت استان برنامه ریزی کرد  و با توجه به مطلوب نبودن جایگاه کشوری استان قطعا  برای حل این مساله نیازمند یک برنامه ریزی اساسی هستیم که قدم اول در این مسیر شناخت مسائل و موانع آموزشی در استان است.

 خبرنگار آراس برای شفافیت هرچه بیشتر این موضوع نظرات کارشناسان این عرصه (سید جابر موسوی رئیس انجمن معلمان استان خوزستان ؛اکبر ظریفی و توفیق ساکی از اعضای این انجمن )را جویا شده است. 


لزوم توجه به مقوله آموزش و پرورش 

سید جابر موسوی رییس انجمن اسلامی معلمان خوزستان   ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به فرهنگیان، با بیان اینکه اهمیت آموزش و پرورش برای مدیران باید در عمل ثابت شود گفت: آموزش پرورش منشا آبادانی هر مملکتی است. در عین حال ضعف آموزش پرورش می تواند منشا عقب ماندگی نیز باشد  در اهمیت آموزش پرورش شکی نیست اما این اهمیت باید عملا نمایان شود تا در پیشرفت و پیشبرد اهداف آموزش و پرورش نتیجه ای حاصل شود. 

اکبر ظریفی عضو انجمن اسلامی معلمان استان خوزستان نیز در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار آراس گفت: آموزش پرورش یکی از نهاد های کلیدی کشور است. بنابراین در همه ی کشور ها برنامه ریزی برای آموزش و پرورش جزو مهم ترین برنامه ریزی ها به شمار می آید اما در  کشور ایران  برخلاف بقیه کشورها در بخش برنامه ریزی کلان دچار مشکل است و نگاه دولت  به آموزش و پرورش نگاه جامعی است که در شان آن نمی باشد. فرقی نمی کند که چند سال گذشته است اما در شکل نگاه آموزش و پرورش تغییری حاصل نشده است بنابراین لازم است دولت ها در نگاه شان  نسبت به آموزش و پرورش تغییراتی بدهند.


توفیق ساکی دیگر عضو انجمن اسلامی معلمان استان خوزستان نیز اظهار داشت: اگر بخواهیم در سال تحصیلی 96-95 عملکرد موفقی داشته باشیم باید تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش در کنار مدیریت های علمی و برنامه ریز بسیج شوند. 

 تجهیز مدارس به حداقل امکانات از جمله فضا و تهویه مناسب برگزاری کلاس های فوق برنامه،برگزاری دوره های آموزشی جهت کادر آموزشی ساماندهی مدیریت های مناطق از ضروریات ارتقا بخش اموزش و پرورش استان می باشد.البته در سه سال اخیر اقدامات مفیدی از سوی اداره کل آموزش و پرورش انجام گرفته که می توان به پیگیری وصول طلب آموزش و پرورش از ادارات دیگر اشاره نمود که در بیست سال اخیر این اقدام منحصر به فرد بود.     

لزوم تغییر رویکردها در آموزش و پرورش/  زبان مادری فدای مدیریت ناصحیح شده است

مشکلات آموزش وپرورش 

سید جابر موسوی مشکلات آموزش و پرورش را فرابخشی اعلام کرد و افزود : آموزش پرورش به تنهایی نمی تواند این مشکلات را از میان بردارد بلکه  همکاری کامل همه ارگان های دولتی، خصوصی و حتی مشارکت مردمی نیاز است تا بتوان بر مشکلات موجود در این حوزه فائق آمد.

وی ارتقای جایگاه معلمی را یکی از راه کارهای رفع مشکلات آموزش پرورش برشمرد و اظهار کرد: اولین گامی که می توان در حل مشکلات آموزش پرورش برداشت ارتقا جایگاه معلم است. معلمان باید معیشت تامین شده ای داشته باشند تا با انگیزه بیشتری بتوانند آموزش دهند.

بر این اساس  لازم است که مدارس به شکل هیات امنایی مدیریت شوند و مردم مشارکت خود را در کمک به مدارس به نمایش بگذارند.همچنین شهرداری کمک های شایانی می تواند دراین زمینه به مدارس برساند و مهم تر از همه در تقسیم بندی بودجه می بایست آموزش و پرورش در اولویت قرار بگیرد تا تحولات اساسی لازم در حوزه را مشاهده کنیم.


ظریفی با اشاره به اینکه  وظیفه ی اصلی آموزش و پرورش تولید نیرو های انسانی برای تمام کشور است افزود:  نگاه مان را به آموزش و پرورش باید تغییر بدهیم.  زیرا آموزش و پرورش بالای 7000 هزار نفر کمبود نیرو دارد که به همان اندازه درخواست خروج از استان را دارند و باید در ساختار مدیریت های ناپایدار وتعویض برخی مدیران توسط نهاد ها اقدام کرد .

عضو انجمن اسلامی معلمان استان تصریح کرد: نمایندگان محترم مجلس باید در رفع بحران ها تلاش کنند نه ایکه  خود یک معضل باشد و در این شرایط گرفتاری، همه ی اعضا باید از هم دیگر رضایت داشته باشند.

 وی با اشاره به اینکه ارتباط شورای شهر با آموزش و پرورش تعامل سازنده ای می تواند داشته باشد خاطر نشان کرد: در جهت رفع مشکلات  شهرداری ها از لحاظ مشکلات اتوبوسرانی، کاهش ترافیک ها و انتقال آسان تر دانش آموزان وهزینه های کمتر که نه تنها به نفع آموزش پرورش است بلکه به نفع خود شهرداری است از لحاظ کمتر مصرف شدن انرژی می باشد  اقدام کند.

ظریفی با اشاره به اینکه بودجه ی آموزش پرورش بسیار مبلغ ناچیزی است اظهار داشت: بودجه ی 200 میلیارد تومانی به استان با توجه به وجود 38 منطقه آموزش و پرورشی  و بیش از 60هزار دانش آموز عدد بسیار ناچیزی است، در حالی که سرانه دانش آموزان در تمام سیستم ها برابر است و مبلغی که سالیانه آموزش و پرورش به مدارس می دهد مبلغی حدودا 14 هزار تومان است که فقط صرفا پول گج  و مواد شوینده آن مدرسه می باشد. 

وی تصریح کرد: وزیر آموزش در جایی گفته بودند برای هر دانش آموز یک پنجم زندانی هزینه می شود که ناشی از اشکال در برنامه ریزی است به همین دلیل  باید اول اشکال ها را بیابیم و سپس راه حل های آن را در نظر بگیریم تا در نهایت رفع شوند.


همچنین توفیق ساکی در ادامه این گفت و گو با گلایه مندی از برخی مدیران مدارس اظهار داشت: به نظر می رسد مدیران طبق صلاحیت و قدرت در عملکرد انتخاب شوند ؛ گلایه ی من از برخی مدیرانی است که در عملکرد اصلی خود ضعیف و بیشتر به حاشیه های موضوع می پردازند امیدوارم با انتخابی دقیق  شاهد پیشرفتی عظیم در موفقیت دانش آموزان باشیم وشاهد بالا رفتن رتبه با ورود مدیر جدید باشیم نه کاهش رتبه.

وی با اشاره به مشکلات مناطق کم برخوردار افزود : هم اکنون مدارس کپری، کانکسی و بعضا مدارس با ایمنی پایین و بدون امکانات از معضلات آموزش استان می باشند که لازم است این مناطق مورد توجه ویژه و خاص قرار گیرند.

وی در ادامه گفت:  از طرفی دیگر شاهد تغییرات مکرر در برخی مناطق و از طرف دیگر ماندگاری مدیران غیر توانمند بر مسند مدیریت برخی مناطق هستیم که لزوم اصلاح این شیوه ضروری به نظر می رسد.

بعنوان مثال مدیری در یکی از شهرستان در  بیش از شش سال مدیریت خود رتبه آن شهرستان را از چهارده به بالای 35 سوق داده و امروزه با حاشیه امن برخی لابی ها به مدیریت خود ادامه می دهد.   

لازم است اشاره نماییم که استاندار خوزستان توجه ویژه ایی به آموزش و پرورش داشته و جلسات مکرری جهت رفع مشکلات و معضلات آموزش و پرورش برگزار نموده است که باید از این نوع نگاه استاندار به آ موزش وپرورش بهترین و بالاترین بهرمندی را برد.        

اهمیت توجه به مناطق دوزبانه / لزوم تحقق شعار آموزش به زبان مادری

سید جابر موسوی ضعف مدیریت آموزش و پرورش را عمده مشکلات مدارس دو زبانه دانست و گفت:زبان مادری فدای مدیریت ناصحیح شده است، یکی از پتانسیل ها و ظرفت های مثبتی که با ضعف آموزش و پرورش ما تبدیل به یک نکته منفی شده است دو زبانه بودن دانش آموزهای مناطق مختلف است ، 

هیچ اشکالی ندارد اگر کودک با زبان مادری خود آموزش ببیند و نسبت به هوش و ذکاوت آن ها آموزش ها را پیش ببریم همچنین آموزش و پرورش باید در زمینه مهارت زندگی و شیوه شهروندی را به دانش آموزان خود آموزش دهد که چگونه به جامعه راه یابند و در آن امرار معاش کنند، دانش آموزان را در گیرNGO ها و فعالیت محیط زیستی کنند.


اکبر ظریفی  با اشاره به اینکه در مناطق دوزبانه باید ابتدا معلم هایی دو زبانه ای را تربیت و آموزش داد گفت: آنچه که در استان مهم است و باید لحاظ شود وجود اقوام گوناگون است که هم در شهرها، روستاها و عشایر می باشد. 

دوزبانه بودن در برنامه ریزی آموزش و پرورش نیاز به دو تیتر دارد یعنی با توجه به اینکه زبان فارسی زبان دوم آن ها به حساب می آید نمیتوان لطمه ای به زبان مادری شان وارد کرد زیرا هر کدام از زبان ها یک پروسه جداگانه به حساب می آید و هر معلمی نمی تواند در مناطق دوزبانه تدریس کند که در خیلی از مناطق این امر اجرایی شده است و معلمانی تربیت شده دوزبانه را استخدام نموده اند.

نکته ی آخر من این است که باید برنامه ریزی کلان در استان صورت بگیرد و بسیاری از نهاد ها با سلیقه و برنامه ریزی، نه از لحاظ مالی، کمک به آموزش و پرورش را از وظایف ذاتی خود بدانند زیرا آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل مشکلات نمی باشد.


توفیق ساکی نیز در این باره اظهار داشت: در سال پایانی دولت بار سنگینی بر دوش وزارت اموزش و پرورش وجود دارد و لازم است که این ارگان نسبت به تحقق بخشی از انها از جمله تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مناطق دو زبانه اقدام نماید و افت تحصیلی این مناطق را به حداقل برساند.   


گفتنی است ؛ همت و تلاش دولت تدبیر و امید  حتی در ماه های پایانی برای ارتقای شاخص های آموزش و پرورش لازم به نظر می رسد زیرا دولت باید با تمام توان همانند روز اول به فکر پیشبرد اهداف توسعه ای کشور باشد و تا حد آخر توان خود را خرج پیشرفت آموزش و پرورش کند چون هیچ نهادی به مانند آموزش و پرورش عامل ارتقای کشور نخواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار