دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۰۳ | Monday , 09 June 2025
کد خبر: ۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵

هشدار استاندار خوزستان به صنایعی که از خدمات جاده‌ای استفاده می‌کنند

استاندار خوزستان با انتقاد از برخی صنایع بزرگ استان به دلیل عدم ارائه خدمات در جاده‌ها گفت:اگر قرار است شرکت صنایع فولاد، سنگ‌آهن خود را از طریق جاده جابجا کند، موظف است که خدماتی را در جاده‌ها و در زمینه ایمنی جاده‌ها ارائه کند، زیرا در غیر این صورت مانع انتقال سنگ‌آهن از طریق جاده می‌شویم.

استاندار خوزستان با انتقاد از برخی صنایع بزرگ استان به دلیل عدم ارائه خدمات در جاده‌ها گفت:اگر قرار است شرکت صنایع فولاد، سنگ‌آهن خود را از طریق جاده جابجا کند، موظف است که خدماتی را در جاده‌ها و در زمینه ایمنی جاده‌ها ارائه کند، زیرا در غیر این صورت مانع انتقال سنگ‌آهن از طریق جاده می‌شویم.

غلامرضا شریعتی در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان اظهار کرد: در شرایط استاندارد می‌توان گفت که در بروز تصادفات 70 درصد عامل انسانی موثر است، اما در شرایطی که خودروها و جاده‌ها از استاندارد لازم برخوردار نیستند، نمی‌توان گفت که در تصادفات 70 درصد عامل انسانی نقش دارد.

وی افزود: نقاط حادثه‌خیز اکنون مورد تأکید وزارت راه‌ و شهرسازی است و برطرف شدن مشکلات این نقاط به 570 میلیارد تومان نیاز دارد که در حال تأمین این میزان اعتبارات از محل بودجه‌های ملی و استانی هستیم.

شریعتی با بیان این‌که 80 میلیارد تومان برای برطرف شدن برخی نقاط حادثه‌خیز در استان در برنامه پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: باید طی یک برنامه مدون زمانبندی شده، در فاصله پنج سال نقاط حادثه‌خیز به صفر برسد.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش جهت کاهش سوانح جاده‌ای گفت: باید در صدا و سیما در میان برنامه‌های پر بازدید، برنامه‌های آموزشی گنجانده شود و هم چنین جاده‌های پر تصادف نیز اعلام و توصیه‌ شود که در این جاده‌ها احتیاط بیشتری صورت بگیرد و یا از مسیرهای جایگزین استفاده شود.

شریعتی تاکید کرد: وضعیت محور بازفت به شهرکرد نسبت به گذشته بهبود بسیاری پیدا کرده است، و تونل‌هایی از سمت استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان در حال احداث است و امیدواریم در چند سال آینده وضعیت این محور بهتر شود.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه 4 خطه شدن محور اهواز – ایذه اظهار کرد: تنها 17 کیلومتر محور اهواز به هفتکل چهارخطه نیست و برای چهار خطه شدن این مسافت برنامه‌ریزی شده است. مناقصه جاده چهارخطه هفتکل به ایذه نیز در 2 ماه آینده آماده خواهد شد و 16 میلیارد تومان نیز به این پروژه اختصاص داده شده است.

وی با بیان این‌که چهارخطه شدن محور ایذه به دهدز نیز توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال انجام است، افزود: در گذشته نگرانی‌هایی در خصوص تأمین اعتبارات این پروژه وجود داشت اما اکنون اعتبارات در اختیار مجری پروژه قرار گرفته است و پروژه متوقف نخواهد شد.

شریعتی در خصوص تعریض محور اهواز – مسجدسلیمان نیز گفت: برای پروژه تعریض این جاده اعتبارات خاصی وجود نداشت و تنها 90 میلیون تومان اختصاص داده شده بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته، اجازه برگزاری مناقصه داده شده و قرار است وزارت نفت بخشی از اعتبارات این پروژه را تأمین کند.

وی ادامه داد: هم‌چنین مناقصه پروژه دو طرفه شدن محور دارخوین – شادگان نیز برگزار خواهد شد. آزادراه ایذه  – لردگان نیز جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و یک هیأت چینی بازدیدی از منطقه داشته است و ما هم این آمادگی را داریم و این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا توسط سرمایه‌گذار خارجی انجام شود.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه احداث خط راه‌آهن اهواز – شهرکرد – اصفهان عنوان کرد: احداث راه‌آهن اهواز – شهرکرد – اصفهان از قول‌های رئیس جمهور به مردم چهارمحال و بختیاری بود و از موارد مورد تأکید است و دنبال می‌شود.

شریعتی با انتقاد از برخی صنایع بزرگ استان به دلیل عدم ارائه خدمات در جاده‌ها گفت: شرکت فولاد خوزستان سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از طریق جاده حمل می‌کند و با وجود اصرار راه‌آهن به انتقال از طریق راه‌آهن، زیربار این موضوع نمی‌رود و اعلام می‌کند که انتقال با قطار، هزینه بالایی دارد.

وی اظهار کرد: اگر قرار است شرکت فولاد، سنگ‌آهن خود را از طریق جاده منتقل کند، موظف است که خدماتی را در جاده‌ها و در راستای امنیت جاده‌ها ارائه دهد، در غیر این صورت مانع انتقال سنگ‌آهن از طریق جاده می‌شویم.

شریعتی افزود: حتی اگر هزینه انتقال سنگ‌آهن از طریق راه‌آهن بالا باشد اما امنیت مردم در جاده‌ها مهم‌تر است و باید تأمین شود و صنایع استان تا حدامکان باید از راه‌آهن استفاده کنند و اگر در صورت نیاز از جاده‌ها استفاده کردند، باید امکاناتی فراهم و خدماتی در جاده‌ها ارائه دهند.

استاندار خوزستان با اشاره به ممنوعیت تردد کامیون‌های سنگین از محور اندیمشک – پل زال گفت: ما ضامن امنیت جان مردم استان هستیم و این مسأله مهمی است و به همین جهت باید تصادفات در جاده‌ها را آنالیز و مشخص کنیم که در کدام نقطه بیشترین تصادفات رخ می‌دهد و سپس آن نقاط را تعریض کنیم تا تصادفات به حداقل برسد، اما نمی‌توان تمام جاده را مسدود کرد، زیرا زندگی به این جاده بستگی دارد، باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات لازم برای آن ارائه شود.

شریعتی با بیان این‌که نباید کلی صحبت کرد، اظهار کرد: تعریض محورها باید بر اساس اولویت‌بندی انجام شود.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار