جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۵ | Friday , 01 August 2025
کد خبر: ۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵

رییس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خوزستان: تندیس انجمن فروشی نیست/ انتخاب ها بر اساس معیارهای مشخص بوده است

نشست خبری دومین همایش حمایت از حقوق مصرف کننده در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

صبحانه پرس-رضا رحمانی رییس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خوزستان در خصوص این انجمن گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان یک تشکل مردم نهاد است که در سال 88 توسط مجلس شورای اسلامی با قانونی به نام "حمایت از حقوق مصرف کنندگان" تصویب و اجرا شد.

وی تصریح کرد: محل قرار گرفتن این انجمن ها در شهرستان ها، در ادارات شهرستان و در مراکز استان ها در سازمان صنعت و معدن و در کشور در وزارت صعنت معدن و تجارت و دبیرخانه تشکیل دهنده آن است.

رحمانی افزود: این انجمن ها در سه سطح شهرستانی، سطح استانی و سطح کشوری تشکیل شده اند و مردم طی یک فراخوان عمومی بدون هیچ محدودیتی برای ثبت نام دعوت شدند و از بین آن ها در شهرستان ها هیئت مدیره شکل گرفت شد و این هیئت مدیره های استانی، هیئت مدیره ی ملی را شکل دادند.

وی انتخاب موسسه های برتر را بر اساس ضوابط و معیارهای مشخص دانست و اذعان داشت: موسسات برتر، توسط نمایندگان جهاد کشاورزی، استانداری و نماینده مالیات و بر اساس معیارهای معین انتخاب می شوند.

رییس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خوزستان در خصوص نحوه ی انتخاب موسسات توسط این انجمن و نیز کمک برخی شرکت ها مانند فولاد اکسین به آن، عنوان کرد: موسسه های شرکت کننده موظف به کمک برای برگزاری این برنامه هستند اما این تندیس فروشی نیست و هر گونه انتخاب خاصی را صد در صد تکذیب می کنم.

وی ادامه داد: انجمن حمایت از مصرف کنندگان تنها 1 رای دارد و شرکت فولاد اکسین بر اساس رای نمایندگان ارگان های مختلف و به دلیل حداقل آلایندگی محیطی در بین دیگر صنایع فولاد استان انتخاب شده است.

رحمانی همچنین بیان کرد: موسسه منتصب به یکی از مسئولین نیز بر اساس معیارهای موجود جزو شرکت های برتر انتخاب شده و هیچ دلیل خاصی ندارد.

وی در خصوص این که چرا در سال های گذشته این موسسه جزو موسسات برتر نبوده است، گفت: این شرکت پس از فراخوان عمومی، امسال برای نخستین بار در این همایش شرکت کرد و این انتخاب به دلیل فعالیت های درخشان این موسسه صورت گرفته است.


رییس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خوزستان با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته انجمن دفتر و جایگاه مشخصی نداشته است عنوان داشت نتوانسته ایم در این سال ها آموزش های لازم را برای آگاهی از حقوق مصرف کننده را به مردم دهیم اما امیدوارم با راه اندازی دفتر انجمن در روزهای آینده بتوانیم در این راه گام برداریم. مردم می توانند برای شکایات خود را به سامانه 124 اطلاع دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه آمارها در دوران فعالیت چهارساله ی این انجمن گفت: هیچ گونه آماری برای ارائه نداریم زیرا تا دفتر و دستکی وجود نداشته باشد، نمی توانیم آماری هم از فعالیت های مان داشته باشیم.

رحمانی یادآور شد: ارجاع و تحویل شکایات مردمی و ارسال آن به دستگاه های ذی ربط، آموزش مصرف کنندگان از طریق رسانه های گروهی و انتشار، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق مصرف کنندگان به ارگان های بالاتر و برگزاری همایش ها و سمیناهای آموزشی از جمله وظایف و کارکردهای این انجمن است.


وی تاکید کرد: هر تشکل نو پایی مشکلات خاص خودش را دارد، این انجمن هم در حال شکوفایی است و امیدواریم روزی برسد که بتواند حمایت قاطع از مصرف کنده را داشته باشد.


نظرات بینندگان
آخرین اخبار