يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
احمدی فر، رییس دانشگاه

دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز از بهترین های کشوراست/ شهرداری به ما بدهکار است

دراین دانشگاه تلاش کردیم با نگاه عملی وکارگاهی وتخصصی تلاش کردیم تخصص های کاربردی استان را تامین کنیم .

صبحانه پرس- عفیفه صیوانی : 

رییس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز هدف از تشکیل این مرکز علمی را توسعه آموزش و ارتقای کیفی علم وپژوهش در خوزستان خواند و افزود: این دانشگاه از مهم ترین دستاوردهای ماندگار شورای چهارم است و با این نیت تاسیس شد که نیاز علمی و کیفی شهرداری در زمینه توسعه ی رشته ها و تخصص ها را تامین و در بالابردن سطح کیفیت شهرداری ها موثر باشد زیرا حرکت اکثر شهرداری های کشور در این زمینه بود و عدم وجود چنین دانشگاهی در کلانشهری مثل اهواز ، نقطعه ضعفی محسوب می شد.

اسماعیل احمدی فر در نشست اختصاصی با گروه رسانه ای آراس اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در بحث آموزش عالی این است که فضای آموزش سنتی هنوز بر کشور حاکم می باشد به این صورت که80 درصد فضای آموزشی به صورت تئوری و تنها 20 درصد آن درکارگاه هاتعریف می شود؛ با توجه به تبدیل دنیای امروز به یک دهکده این نیاز وجود دارد که تخصص های دانشگاهی از حالت رشته های کلی کوچک سازی شوند که باتوجه به این شرایط دانشگاه های نسل سومی تعریف شدند تا بر طبق آن در حوزه هایی مانند نانوفناوری وزیست فناوری درسطح دنیا توانایی رقابت داشته باشند.

وی با بیان این نکته که هیچ کشوری رانمی شودتوسعه یافته نامید مگراین که تولیدعلم داشته باشد و هیچ کشوری ارزش افزوده نخواهدداشت به جز اینکه در تولید علم به این مهم دست یابد گفت: امروزه تولید علم درکشور مابه عنوان مهمترین نیاز مطرح می شود؛ کشور ما جزو کشورهای مطرح درسطح جهان در حوزه ی مقالات بین المللی هستیم اما درحوزه ی اجرا درجا زده و حرفی برای گفتن نداشتیه ایم .متاسفانه باید گفت ما در حوزه ی پژوهش هنوز فعال نشده ایم و مدیران ماهم هنوزنپذیرفتند که درحوزه ی پژوهش نیاز به حمایت مالی داریم .

وی تاکید کرد: ما بایدفضای آموزش راتغییردهیم و از حوزه ی آموزش سنتی تئوری به حوزه ی جدید کارگاهی و آزمایشگاه ها حرکت کنیم به این صورت که هشتاد درصد را به پژوهش و 20 درصد از کارتئوری باشد تا بر طبق افق 1404 جز کشورهای اول منطقه در این حوزه باشیم .



تاسیس دانشگاه علمی کاربردی یک ضرورت بود

اسماعیل احمدی فر با اعلام این که شهرداری اهواز حدود ۱۰ الی ۱۱ هزار نیرو دارد ولی متاسفانه یکی از مشکلات موجود شهرداری اهواز که شهرداری های کشور و خصوصاً کلانشهر ها با آن دست و پنجه نرم می کنند ، سطح پایین تحصیلات اکثر پرسنل است ، به طوری می توان گفت تنها ۲۰ درصد آنها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و ۸۰ درصد دیپلم و زیردیپلم هستند افزود: لذا با وجود چنین ضعفی نیاز برآن بود که شهرداری یک دانشگاه تاسیس کند تا سطح علمی پرسنل خود را به صورت تئوری و تجربی ارتقاء دهد و در نهایت این پرسنل پس از ورود مجدد به محیط کار بتوانند با تخصصی که کسب نمودند ، نقص های موجود را که بر اثر عدم وجود تخصص به وجود آمده بود، مرتفع نمایند.

ایشان ادامه داد: تاکنون 1400 دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز مشغول به تحصیل هستند که اکثرا از پرسنل شهرداری ها هستند و آمده اند تا تخصصی یاد بگیرند و این تخصص را در راستای اعتلای خدمات دهی در شهرداری های متبوعشان بکار گیرند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز گفت: شورای چهارم و شهردار اهواز بر این عقیده بودند که هر پروژه ای که در شهر اهواز انجام می شود باید در کنارش یک طرح تحقیقاتی وجود داشته باشد . پس بهتر بود خود شهرداری اهواز به وسیله اساتیدی که خود از مدیران اجرایی شهرداری هستند این کار را انجام دهد.

احمدی فر اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز امروزه از بهترین دانشگاه های سطح کشور است دراین دانشگاه تلاش کردیم که سطح آموزش کیفیت آن را بالا ببریم و با نگاه عملی وکارگاهی وتخصصی ، تخصص های کاربردی استان را تامین کنیم مثلا رشته ای همچون مهندسی برق مترو ورشته ی معماری بافت های فرسوده . البته این دانشگاه فقط مختص پرسنل شهرداری اهواز نیست بلکه عموم مردم می توانند در آن ثبت نام کنند . جالب است بدانید ما حتی دانشجوی خارجی در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز داریم.

وی با بیان این که با لطف خداوند در این مرکز علمی، رشد خوبی داشتیم گفت: تاکنون چندین مقام اولی را کسب کردیم؛ در مسابقات رباتیک که درقزوین و درتهران برگزارشد دربین 640 و سپس در بین 320 تیم شرکت کننده مطرح توانستیم مقام دوم بین المللی را کسب کنیم. در بحث فرهنگی در بین سایر دانشگاه ها سوم شدیم ؛ همچنین دربحث انتشارات هفت کتاب به نام دانشگاه چاپ کردیم، تلاش کردیم تا در همه زمینه ها مثلا در موضوعات مروبط به رودخانه ی کارون ، ریز گردها ، معماری وتحولات سیاسی ورود کنیم و آنچه که وظیفه ی یک دانشگاه بود را انجام دهیم.

سعی کردیم درتمام مسابقات ورود پیدا کنیم، در رشته های کاراته و رزمی دومدال اول ودوم و در حوزه ی قرآن مقام اول استان و کشور را بدست آوردیم و امروزه در رشته های پژوهشی و تخصصی مانند رباتیک اول هستیم و انشالله شاهد تقویت شهرداری های استان و حمایت از دانشگاه ها باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه اعلام کرد: علی رغم این که از لحاظ کمیت ساختمان دانشگاه شرایط مناسبی را ندارد اما ازلحاظ کیفیت سعی کردیم که هرچیزی دردانشگاه های بزرگ تعریف می شود را در این دانشگاه پیاده سازی کنیم برای مثال دردانشگاه علمی کاربردی اولین بار کتابخانه ای با این حجم و وسعت بی نظیر را تاسیس و رشته های کاردانی فنی: شهرسازی، معماری شهری، فناوری اطلاعات، برق مترو، عمران (گرایش های ترافیک شهری ، بتن، امور پیمان ها) و کاردانی حرفه ای مدیریت امور اداری و همچنین در رشته های مهندسی: معماری(گرایش بافتی های فرسوده) ، عمران (گرایش های ساختمان سازی ، حمل و نقل شهری)، برق مترو و محیط زیست در این دانشگاه فعال است و دانشجو می پذیرد.

شهرداری به ما بدهکار است



وی با اعلام اینکه دانشگاه تنها نبایدیک چهار دیواری باشد ونیاز به کارگاه ها و تجهیزات آموزشی دارد گفت: گلایه ای که در این زمینه به شهرداری اهواز وارد است، این که از لحاظ منابع مالی نه تنها ما را حمایت نمی کند بلکه به ما بدهکار است در واقع بودجه ما از شهریه اخذ شده دانشجو هاست. مشکل ما در بحث بودجه و امکانات و تجهیزات است و اینکه جوانان و اساتید ما ایده های بلقوه بسیار خوبی دارند اما برای استفاده و به فعلیت رساندن این ایده ها مشکل داریم چون بودجه ای برای حمایت از ایده ها و کمک به اجرای آن وجود ندارد .

وی دانشگاه های علمی کاربردی را از یک سو تهدید و ازیک سو فرصت خواند و عنوان کرد: اگرنگاه کمی به آموزش داشته باشیم و نه کیفیت؛افزایش تعداد دانشگاه ها یک تهدید است زیرا همان روال سنتی در دانشگاه های دیگررا طی خواهد کرد. اما از آنجایی که در بحث دانشگاه های علمی کاربردی رشته ها در هر دانشگاهی باهم فرق دارند و اگر بر طبق روش های نوین آموزشی بر پژوهش محوری و توسعه کیفیت آموزش ( نسل سوم آموزش) که همان فلسفه وجودی تشکیل این دانشگاه هاست تکیه کنند به قطع یقین به فرصتی بی بدیل تبدیل خواهند شد.

احمدی فر با اشاره به عدم حمایت مالی مدیران از پژوهش ها ابراز تاسف کرد و افزود: متاسفانه خیلی ازمدیران هنوز نپذیرفتندکه رشته های پزوهشی و ایده ها بسیارمهم هستند در این راستا باید گفت تنها با دوری از نخبه گریزی و حمایت از ایده ها و پژوهش ها می توان سطح کیفیت علمی کشور را بالا برد تا در بلند مدت نسلی از نخبگان را به جامعه تحویل دهیم .

رییس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور جهان سوم این است که نگاه ها دولتی است، یعنی بحث بازار آزاد و خصوصی سازی را نتوانسته ایم تعریف کنیم که دانشگاه های علمی - کاربردی باید نگاه دانشجو را نسبت به بازارکار عوض کنند همچنین علاوه بر افزایش کیفیت آموزشی باید در صدد باشیم تا تخصص ها را وارد کشورهای دیگر بکنیم ؛ بحث تجارت بین الملل در حوزه ی کشورهای عربی به دلیل شرایط مرزی و زبان عربی یک فرصت است تا از ظرفیت همجواری با کشورهای عربی در این استان نهایت استفاده را ببریم.


نظرات بینندگان
آخرین اخبار