صبحانه پرس- مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان خوزستان امروز چهارشنبه 13 مردادماه در نشست خبری خود با گرامی داشت روز خبرنگار اظهار کرد: اراتئه ی سوخت به قیمت واقعی موجب کاهش ترددهای اضافه ی وسایل نقلیه ی شخصی و کاهش بار ترافیکی راه های استان می شود.
وی افزود: با افزایش قیمت سوخت، اشخاص به اجبار از خودروهای حمل و نقل عمومی استفاده خواهن کرد و در مقابل، ناوگان حمل و نقل عمومی نیز مجبور به ارائه ی خدمات دهی بهتر می شود.
مسعود صدقی با بیان این که در چهار ماهه ی نخست امسال، ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد 12 درصد کاهش سفر و 17 درصد کاهش مسافر بوده است، گفت: یکی از دلایل کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروهای اروندی به دلیل کیفیت بهتر و نیز ارزان تر انرژی و دیگری به علت
وی اظهار امیدواری کرد که با توسعه و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی، ضمن افزایش اشتغال زایی در این بخش، از تردد مضاعف در راه های استان کاسته شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان خوزستان راه های استان را یکی از شبکه های پرتردد در سطح کشور دانست و گفت: 20 درصد از ترافیک راه های کشور متعلق به استان خوزستان است و در سال گذشته 100 میلیون تردد در راه های استان صورت گرفته است؛ می توان گفت کنترل این شبکه ی پرتردد، برای پلیس راه، اورژانس، راهداری و هلال احمر استان، سخت و طاقت فرساست.
وی با تاکید بر این که حمل و نقل ریلی نیاز به توجه ویژه دارد، اذعان داشت: عدم توسعه ی ریلی در استان فشار بر راه های استان را مضاعف کرده به شکلی که به دلیل وجود بندر استراتژیک امام خمینی، 40 درصد واردات کشور و 17 درصد صادرات کشور از این بندر انجام می شود.
صدقی بیان کرد: در زمینه ی کالا، در چهار ماهه ی نخست امسال 713 هزار سفر داشته ایم که 1 و نیم درصد افزایش داشته و جابجایی کالاها با 2 درصد افزایش به بیش از 12 و نیم میلیون تن رسیده است که علی رغم کاهش واردات، نشان از رونق و افزایش گردش محصولات در استان است.
وی از افتتاح یکی از بزرگترین سالنهای مسافربری در سطح کشور در مرز شلمچه خبر داد و گفت: این پایانه با مساحتی در حدود ۷هزار متر مربع تا پایان مرداد ماه امسال در مرز شلمچه به بهرهبرداری خواهد رسید.
صدقی با بیان اینکه سازمان پایانهها به عنوان سازمانی که در ایمنی راهها نقش دارد به جد پیگیر اجرای مبحث مدیریت سرعت و سبقت در خوزستان است، افزود: سرعت و سبقت دو فاکتور اساسی در تصادفات نیازمند مدیریت هستند که در این زمینه در 2سال اخیر 12سامانه راهاندازی شده و نیز امسال راهاندازی 35 سامانه مدیریت سرعت و سبقت در دستور کار قرار گرفته است. 7میلیارد تومان برای راهاندازی سیستمهای مدیریت سرعت و سبقت هزینه شده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان خوزستان با اشاره به اینکه امسال 500 کیلومتر از شبکههای جادهای خوزستان تحت سامانه مدیریت سبقت و سرعت قرار میگیرند، بیان کرد: خوزستان در زمینه احداث مجتمعهای خدمات رفاهی بین راهی از استانهای پیشرو به شمار میرود که تا کنون 36 مجتمع با اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال راهاندازی شده است.
وی گفت: برای افزایش تعداد مجتمعها نیاز به سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی داریم و سازمان پایانهها با هدف جذب و ترغیب سرمایه گذاران برای رمپهای ورود و خروج 300 میلیارد تومان به صورت بلاعوض در نظر گرفته است.
مصدقی درباره آمار جابهجایی مسافران و کالاها در طی سال عنوان کرد: در 4ماه نخست امسال در خوزستان 300هزار سفر با ناوگان عمومی ثبت شده که بر این اساس 2.4میلیون نفر با ناوگان عمومی جابهجا شدهاند. همچنین 12درصد کاهش در میزان سفر و نیز 17درصد کاهش جابهجایی مسافر نسبت به 4ماه نخست سال گذشته داشتهایم.
وی با اشاره به لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی افزود: 20درصد از ترافیک سنگین کشور در خوزستان است که با توسعه ناوگان حمل و نقل میتوان این میزان ترافیک را در سطح استان کاهش داد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان خوزستان با بیان اینکه خوزستان دارای 7بندر است، بیان کرد: 40درصد واردات کل کشور و نیز 17درصد از صادرات کل کشور از بندر امام خمینی(ره) انجام میشود. بندر امام خمینی خوزستان را در زمینه حمل و نقل جادهای استانی برخوردار کرده است.
وی با بیان اینکه در 4ماه نخست امسال 12.5میلیون تن جابهجایی کالا با 2درصد افزایش نسبت به سال گذشته و نیز 713هزار سفر در زمینه جابهجایی کالا انجام شده است، گفت: در کشور عراق بازار هدفی داریم که باید به معیشت و اشتغال جوانان خوزستانی کمک کند. سال گذشته در حدود 5میلیون تن صادرات به کشور عراق داشتهایم که سهم مرز شلمچه از این میزان صاردات 3.5میلون تن است.
مصدقی عنوان کرد: همسایگی ما با عراق یک فرصت است که اگر از این دو مرز زمینی به خوبی استفاده نشود و نیز اگر زیرساختهای مناسبی در مرزهای چذابه و شلمچه به وجود نیاید برای کشور تهدیدی میشود به این معنا که بازار در دست دیگر کشورها مثل ترکیه و چین قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: در 2سال اخیر 50میلیارد تومان از اعتبارات سازمانی برای 2مرز شلمچه و چذابه هزینه شده است. در مرز چذابه که در دست شهرداری آن منطقه قرار دارد عملیات مطلوبی نمیبینیم به طوری که تجار از این موضوع ناراضی هستند. یکی از منابع درآمدی کشورهایی که در حمل و نقل فعالیت دارند مبحث ترانزیت است. امیدواریم ترانزیت در این دو مرز فعال شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان خوزستان با اشاره به اینکه متولی مرز چذابه شهرداری بستان است، بیان کرد: در مرز چذابه عملکرد ضعیفی وجود دارد بنابراین تصمیم بر این شد که سازمان پایانهها در این زمینه مدیریت کند ولی واگذاری صورت نگرفت تا اینکه چند روز پیش استاندار این موضوع را دوباره اعلام کرد، عملأ این موضوع به سازمان واگذار شده تا با توجه به یک شیوه نامه با شهرداری بستان در زمینه مرز چذابه همکاری کنیم ولی تا کنون اتفاق خاصی و عملیای نیفتاده است.
وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین سالنهای مسافربری در سطح کشور با مساحتی در حدود 7هزار متر مربع تا پایان مرداد ماه امسال در مرز شلمچه به بهرهبرداری میرسد، درباره تردد کامیونهای عراقی گفت: حجم تردد کامیونهای عراقی کاهش یافته؛ مصوبهای برای جلوگیری از تردد این کامیونها و جابهجایی سوخت از طریق مسیرهای ریلی تنظیم شد ولی طرف عراقی تمایلی برای این نوع جابهجایی ندارد.
مصدقی عنوان کرد: هرسال 40 تا 50درصد افزایش اعتبارات نسبت به سال گذشته در حوزههای راهداری و ایمنی داریم و نیز مبالغی ما بین یکصد تا 120 میلیارد تومان هر ساله به راه و شهرسازی با هدف پرداختن به امورات راهها، داده میشود.
نیز در خرمشهر به زودی شهرک حمل و نقل افتتاح میشود، تصریح کرد: درصددیم که پایانهای در انتهای آزاد راه خلیج فارس با مساحت 100هکتار ساخته شود که در این زمینه 2شرکت هلدینگ اعلام آمادگی کردهاند.