دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳ | Monday , 09 June 2025
کد خبر: ۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

ماجرای عجیب توصیف به دنیا آمدن بره آهو با ساز از زبان حمید متبسم

حمید متبسم در حاشیه مراسم رونمایی از آلبوم «تو کیستی؟» گفت همانطور که ویوالدی چهارفصل را توصیف می­کند ما هم باید بتوانیم با سازهایمان مثلا به دنیا آمدن یک بره آهو را توصیف کنیم.
صبحانه پرس-سرویس فرهنگی- حمید متبسم خالق آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟» در حاشیه جلسه رونمایی این آلبوم  گفت: من معمولاً بیشتر دنبال توصیف برون و ترکیب توصیف برون و درون هستم و اشاره هم کردم که موسیقی انتزاعی‌ترین هنرهاست ولی توصیف برون کردن، زیاد از خصوصیات موسیقی ایرانی نبوده است و من همیشه روی این تأکید داشته‌ام که موسیقی ما به این مهم هم بپردازد چون این نیاز امروز موسیقی ما است.

متبسم در ادامه اضافه کرد: اگر موسیقی ما بخواهد موسیقی ارکسترال بشود و سازها در کنار هم بنشینند و هم­نوازی بکنند، می‌بایست به توصیف برون هم بپردازد و تنها واگویه درون نباشد. همانطور که ویوالدی «چهار فصل» را توصیف می‌کند ما هم بتوانیم با سازهایمان مثلاً به دنیا آمدن یک بره آهو را توصیف کنیم و این یعنی موفقیت موسیقی سازی. موسیقی سازی باید بتواند تصویرسازی بکند و به این واسطه فراگیر شود.

این آهنگساز اضافه کرد: به همین دلیل است که آهنگسازی از این دست، همیشه دنبال سوژه می‌گردد. چهار شاعر در چهار دوران مختلف، از جمله؛ احمد شاملو، نیما یوشیج، مولانا و سعدی را انتخاب کردم، به ترتیب از امروز به دیروز نگاه‌ کردم. همانطور که احمد شاملو می‌گوید: «من ریشه‌های تو را دریافته‌ام/ ای دیریافته با تو سخن می‌گویم». نیما یوشیج می‌گوید: «ترا من چشم در راهم» مولانا می‌گوید: «چشم تو خواب می‌رود» یا «تو ناز می‌کنی» و سعدی می‌گوید: «کس نگذشت در دلم تا تو به خاطر منی». به هرحال همه مخاطبی دارند که معشوق یا هر چه هست و درواقع این یک نقطه اشتراک بین تمام این شعرهاست.

او همچنین خاطرنشان کرد: در دوره­ای از زندگیم که بسیار برایم با ارزش بوده است، این سوژه را پیگیری کرده­‌ام و همه جای موسیقی را به دنبال «تو» گشته‌ام. این ضمیر دوم شخص که همه به دنبالش می­گردند و قرار است مخاطب تغزل­های ما باشد. چه تغزل­های کلامی و چه تغزل­های صوتی.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار