سپیده اسکندری- محمد تقی زاده عنوان کرد: چرا علی رغم داشتن سابقه ی تاریخی فرهنگی و علمی، اکنون رتبه ی بی سوادی ایران در جهان یازدهم و رتبه ی خوزستان رتبه ی سوم بی سوادی کشور است.
به گزارش آراس نیوز، رییس کل آموزش و پرورش استان خوزستان در نخستین جشنواره تقدیر از دانش آموزان ممتاز اداره ی شیلات استان که در سالن همایش طلاییه برگزار شد، با اشاره به سابقه ی علمی و فرهنگی خوزستان در آموزش و پرورش و اهمیت آموزش در آن دوره اظهار کرد: پیش از میلاد در ایران تاکید می شده که مدرسه نباید در مسیر بازار باشد؛ یک نکته ی تربیتی که در آن زمان بسیار مورد توجه بوده، یادگیری سخنان ناشایست توسط کودکان با رد شدن از مسیر بازار بوده است. در دوره ی ساسانیان نیز بزرگ ترین کتابخانه ها و دانشگاه جندی شاپور در خوزستان بوده که با سراسر جهان مراودات علمی داشته است و در دوره ی اسلامی نیز بزرگ ترین دانشمندان را می بینیم.
وی افزود: در هفته ی معلم، یکی از موضوعاتی که پرداخته می شود، یاد شهید بزرگوار مطهری است. این شهید در کتاب خود، خدمات متقابل اسلام و ایران را بسیار زیبا مطرح می کند.
تقی زاده تصریح کرد: ایران ما جزو پیشتازان علم و دانش بوده است اما علی رغم داشتن چنین سابقه ی تاریخی، چرا اکنون رتبه ی ایران در بی سوادی، یازدهم است.
رییس کل آموزش و پرورش استان خوزستان با انتقاد از رتبه ی کنونی استان در آموزش کشور عنوان کرد: چرا استانی که سابقه ی تاریخی درخشانی دارد و نخستین دانشگاه تاریخ باستان در آن بوده و نخستین تمدن های ایرانی در آن شکل گرفته است، رتبه ی سوم بی سوادی کشور را دارد.
وی ادامه داد: مدرسه ای که توسط نبی اکرم در عربستان تاسیس شد، بسیار زود صدای زنگ اش در خوزستان شنیده شد؛ اما چرا امروزه باید 650 هزار نفر بی سواد در خوزستان و 10 میلیون بی سواد در کشور داشته باشیم و رتبه ی علمی و آموزشی استان ما در بین 32 آموزش و پرورش کشور 31 و رتبه ی کنکور ما 27 باشد.
تقی زاده عدم اولویت آموزش و پرورش برای دولت ها را عامل شکسته شدن شاخص های علمی در کشور دانست و گفت: چرا آموزش و پرورشی که روزی در ورزش، دانش و بسیاری شاخص ها رتبه ی برتر را داشته، امروزه شاخص هایش نسبت به گذشته شکسته شده است. یک عامل بنیادی در تاریخ ایران این است که می بینیم شاخص های علمی ما به ویژه در آموزش و پرورش شکسته شده زیرا آموزش و پرورش در طول تاریخ ایران و به ویژه تاریخ معاصر، و در سطح ملی هرگز اولویت نخست هیچ یک از دولت های ایران نبوده است.
وی اضافه کرد: نکته ی دیگر در سطح ملی و منطقه ای این است که هرگز ذهن مردم و مسئولین به خوبی درگیر مسئله ی آموزش و پرورش نشده است و اگر فکر مردم و مسئولان درگیر مسئله ای نشود، هیچ پیشرفتی در آن مسئله نخواهیم داشت.
رییس کل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به بودجه ی اندک اختصاص یافته به آموزش و پرورش بیان کرد: قریب به 1 میلیون دانش آموز در خوزستان داریم و تمام پولی که در سال گذشته به عنوان سرانه ی دانش آموزی در اختیار این نهاد قرار داده شده، 4 میلیارد ریال بوده است که در طول سال برای هر دانش آموز تنها 40 هزار ریال است.
وی با بیان این که وصول بدهی های آموزش و پرورش می تواند در پیشرفت این سازان بسیار تاثیر گذار باشد اظهار کرد: از سال 1371 تا کنون آموزش و پرورش خوزستان قریب به 2000 میلیارد ریال از شرکت ها، سازمان ها، شهرداری های استان طلب دارد اما ذهن مسئولان هرگز درگیر آسیب و مشکلات آموزش و پرورش نبوده است و به همین دلیل هیچ گاه این بدهی وصول نشده است.
تقی زاده تصریح کرد: بر اساس قانون شوراهای آموزش و پرورش که مصوبه ی دولت است، 5 درصد عوارض شهرداری و 2 درصد سود فروش شرکت ها و کارخانجات باید به آموزش و پرورش اختصاص یابدغ در حالی که این میزان بدهی انباشت شده و به رقم 2000 میلیارد ریال رسیده است.
وی اعلام کرد معلم و دانش آموز خوزستانی تنها دانش آموز و معلم کشور است که حتا یک سانتی متر فضای زیارتی و سیاحتی خارج از استان و یک سانتی متر فضای رفاهی مانند استخر در مناطق و نواحی ندارد و افزود: با این پول می توانستیم بهترین مراکز درمانی، رفاهی و ورزشی را احداث کنیم اما چرا دولت ها این پول را پرداخت نکردند.
رییس کل آموزش و پرورش استان اذعان داشت: در حالی که آموزش و پرورش نزدیک به 90 میلیارد ریال از سازمانی مطالبه دارد، این سازمان به خاطر 500 هزار ریال بدهی، صبح کنکور کابل سالن کنکور را قیچی می کند؛ آن هم ساختمانی که گفته ایم از شب قبل کولرش روشن باشد تا خنک شود زیرا دانش آموز ما می خواهد با یزد و تهران و اصفهان رقابت کند.
وی خاطرنشان کرد: 320 میلیارد ریال از شهرداری، 150 میلیارد ریال از نفت، 600 میلیارد ریال از پتروشیمی، 90 میلیارد ریال از سازمان برق و سازمان های دیگر بدهی داریم که اگر به موقع وارد حساب آموزش و پرورش می شد، با کوهی از مشکلات روبرو نبودیم.
تقی زاده سطح علمی و فرهنگی هر جامعه ای را مرتبط با مدرسه و معلم آن جامعه دانست و گفت: سطح علمی، اجتماعی و فرهنگی هیچ جامعه ای از سطح مدرسه ی آن جامعه بالاتر نخواهد رفت و تراز هیچ جامعه ای از سطح معلم هیچ جامعه ای بالاتر نخواهد بود پس ما باید اولویت نخست مان آموزش و پرورش باشد و شخص نخست مان در جامعه معلم و دانش آموز باشند.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در آینده باز معلم، مهندس، شهردار و فرماندار و نماینده خوب داشته باشیم، امروزه باید دانش آموز خوبی داشته باشیم و فصل نخست کتاب بچه های ما و زندگی اجتماعی ما درک، شناخت و معرفت درباره ی ساده ترین واژه ها همچون دوستی، محبت، اعتماد، همدلی، هماهنگی و کلماتی از این قبیل باشد. اگر کودک و جامعه ی ما درک خوبی از این ساده ترین واژه ها داشته باشد، در سایر فصل ها در صنعت، تکنولوژی و اقتصاد مشکلی نخواهیم داشت؛ اما اگر قبله ی معلم و دانش آموز و خانواده و همه ی ما به لحاظ نمره ای 20 باشد، بدون آن پشتوانه تاثیری در جامعه نخواهد داشت.
رییس کل آموزش و پرورش خوزستان به اهمیت یادگیری دوستی و اعتماد در بین دانش آموزان اشاره و بیان کرد: به دنبال این هستیم که بچه های ما در مسیر آموزش و پرورش، معنای این ساده ترین واژه ها را یاد بگیرند و به کار برند و ساده ترین مهارت های اجتماعی را بتواند عملیاتی کند.
وی یادآور شد: باید به بچه ها یاد بدهیم این ساده ترین واژه ها را به خوبی در زندگی اجتماعی خودشان به کار بگیرند و اگر این اتفاق بیفتد، آسیب ها و چالش های جامعه ی ما کمتر خواهد شد.