يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

هنرنمایی با شکسته نستعلیق روی بوم‌های دو متری

صبحانه پرس: بهرام حنفی هنرمند خوشنویس این روزها جلوه ای دیگر از هنر نقاشی خط را در گالری مژده به نمایش گذاشته است.
به گزارش گروه رسانه ای آراس : این روزها وقتی وارد گالری «مژده» می شوید بیش از هر چیز هجوم دَوَرانی خطوط توجه‌تان را به خود جلب می کند و در همان نگاه اول می توان تشخیص داد اتفاقی غیر معمولی روی بوم ها در جریان است.

بسیاری از خوشنویسان با دیدگاه سنتی معتقدند خط شکسته نستعلیق را نمی توان با قلم درشت چنان نوشت که ارزش های زیبایی شناختی آن بروز پیدا کند اما بهرام حنفی معتقد است: خط شکسته نستعلیق آخرین خط به وجود آمده است و اگر من در نقاشی خط حرفی برای گفتن دارم باید به سمت این خط حرکت کنم.

در این سال‌ها کمتر هنرمندی در عرصه نقاشی خط به سمت تجربه شکسته نستعلیق در این بیان هنری رفته است اما بهرام حنفی به مرور امضای خود را بر این شیوه از خط کاملا ایرانی گذاشته و همین باعث تفاوت و موفقیتش در داخل و خارج از کشور شده است. او که فوق لیسانس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه و کارشناس نسخه های خطی کاخ گلستان است، تاکنون ۱۶ نمایشگاه انفرادی برپا کرده و در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی شرکت داشته است و آثار وی از حراج بونمز لندن تا همایش های جهانی در خوشنویسی شرکت داده شده است.

شکسته نویسی بی پروا در قالب آزاد و رهای سیاه مشق با حرکت های سریع قلم مهمترین ویژگی کارهای این هنرمند است.

در نقاشی خط تک رنگ اصالت بیشتری دارد

بهرام حنفی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر تمایل به تک رنگ کار کردن دارید؟ گفت: ریشه هنری من خط و خوشنویسی است. در خط و خوشنویسی همیشه تک رنگ اصالت بیشتری دارد و برای من گرایش به اصالت مهمترین وجهه کار است و به جنبه تزئینی کار فکر نمی کنم و نگاه خوشنویسانه طراحانه را دنبال می کنم. آنهایی که در خوشنویسی استخوان خرد کرده هستند، کار تک رنگ را اوج مهارت یک استاد می دانند و برخی حتی از رنگ گذاری به طور کلی پرهیز می کنند.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار