آراس نیوز: شاید اکثر جامعه هنری با این ;کارگردان تئاتر خوزستانی آشنایی کامل داشته باشند . این شخصیت فرهیخته جامعه هنری خوزستان کارگردانی آثار مختلفی مانند صورت حساب پرداخت نمیشه ، دایوفو ، پکنیک درمیدان جنگ ، فرناندوآرابال در اهواز را برعهده داشته ودر پرونده کاری اش می توان بازیگری در تئاترهای متعددی چون " دیوار بزرگ چین "، "ماکس فریش "، "چیزی شبیه زندگی" را نام برد . اینکه سیاست های دولت چه نقشی در پیشرفت یا پسرفت جامعه هنری دارد و وضعیت تئاتر استان خوزستان درحال حاضر چه روندی دارد سوالاتی است که درگفت وگوی خبر نگار کابان نیوز با " ندا عزیزیه " مسئول گروه تئاتر "خانه به دوشان " اهواز وعضو انجمن دوستداران میراث فرهنگ تاریانا مطرح می شود که آن را می خوانید .
وضعیت تئاتر استان درسنوات گذشته چگونه بوده است ؟بدون اغراق وذکر چرایی ها می توان گفت تئاتر استان خوزستان چون انسانی افلیج در حال مرگ است .این مسائل یک باره اتفاق نیفتاده بلکه طی یک پروسه طولانی وچند ساله شکل گرفته است ومعضلاتی که دامن تئاتر را گرفته به دست یک شخص باز نمی شود وگسترده است .
آیا انتخاب مدیران غیر متخصص در بروز این روند نقشی داشته است ؟ در مجموع مدیریت فرهنگ در کشور ایران بدون چشم انداز وبرنامه بلند مدت است وشاید به همین دلیل باشد که امروزه شاهد چنین وضعیتی دراین بخش هستیم زیرا درمدیریت فرهنگی هیچ گاه به دنبال ایجاد زیر ساخت های اساسی نبوده ایم ؛بلکه تنها به برنامه های کوتاه مدت اکتفا کردیم .
ارزیابی شما از برگزاری جشنواره تئاتر استان خوزستان چیست ؟ سیاست های جشنواره های گذشته ناکارآمد وپوسیده بود به این علت به رشد تئاتروتوسعه آن بین مردم کمکی نمی کرد اما امسال با تاکیدی که بر اجراهای عمومی شده، امیدورایم جشنواره بهتری داشته باشیم .
راهکارهای برون رفت از وضعیت راکد تئاتر استان چیست ؟ من فکر می کنم فضای باز سیاسی به رشد گروه های مردمی و مستقل کمک می کند و این گروه ها به رشد و توسعه تئاتر کمک فراوانی می کنند. فضای باز صرفا توسط دولت ایجاد نمی شود ، چرا که همیشه دولت مسئول ممیزی ها نبوده است ، بسیاری از محدودیت ها ناشی از تصورات غلطی است که بین مردم رایج است در نتیجه نیاز هست که همه در ایجاد یک فضای باز و متعادل کوشا باشیم.
نقش خود هنرمندان عرصه تئاتر دراین خصوص چیست ؟ هنرمندان خود با رصد دقیق جامعه باید به خلق آثاری بپردازند که جذابیت داشته باشد و مردم را به سمت وسوی تئاتر بکشاند البته نه به این مفهوم که هنرمند ارزش فنی کار را فدای جذب تماشاگر کند ؛ بلکه به این معنا که هنرمند به یک بیان هنرمندانه دست پیدا کند تا بتواند با مردم ارتباطی پویا برقرار کند .
البته ناگفته نماند که جامعه شناسان هم باید درقبال فرهنگ مسئولیت خود را انجام دهند وهمانطور که تک تک افراد جامعه وظیفه ارتقای فرهنگی را برعهده دارند متخصصان عرصه فرهنگ واجتماع یعنی جامعه شناسان نیز بر وظیفه خود در قبال جامعه ومردم عمل کنند وحمایت هایی از هنرهای نمایشی داشته باشند .
درخصوص تئاترهایی که درحوزه کودک ونوجوان اجرا می شود دیدگاه تان چیست ؟ شاید لازم است نگاه تخصصی تر به تئاتر حوزه کودکان داشته باشیم ، اینکه چقدر آثار هنری مناسب روح وروان کودکان هستند هنوز بررسی نشده است .
آیا نظارتی روی گروه های تئاتری وجود دارد و آیا حمایت مالی و معنوی از سوی دستگاه های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از گروه های نمایشی می شود؟ هیچ تئاتری بدون تایید هیئت نظارت دراستان اجرا نمی شود ، از سمت ارشاد هیچ حمایت مالی صورت نمی گیرد اما بعضی از ارگان ها با خرید بلیط آثار نمایشی از این تولیدات حمایت می کنند ، مهمترین نکته در مورد ارشاد می تواند همین باشد که بستری فراهم کند که همه گروه های تئاتری بتوانند فعالیت کنند و کارهای نو و تازه ای اجرا کنند.
شنیده شده که انجمن نمایش استان خوزستان وانجمن نمایش اهواز عملا غیر فعال هستند دراین خصوص نظر خود را بفرمایید ؟ از زمانی که به حوزه تئاتر اهواز وارد شدم شاهد این موضوع بودم که این انجمن هیچ گونه اعتباری دریافت نمی کند وتمام دارایی انجمن نمایش دو تالار بوده است و لاغیر
بعد از دو مدیریت گذشته تالار نمایش یعنی مدیریت آقایان "حسین حاتمی ومحمد مالی" که نتوانستند با سیاست های اداره کل ارشاد استان کنار بیایند وعطای مدیریت را به فرد بعدی یعنی آقای "افرا "بخشیدند دیدگاه شما در مورد مدیریت کنونی تالار نمایش اهواز چیست ؟ 
درمورد اقای حاتمی ومالی چندان اطلاعی از جزییات موضوع ندارم جز اینکه مورد اختلاف بحث امین الاموالی بوده است ،اما در مورد اقای افرا باید بگویم ایشان فردی با تجربه است واززمانی که وارد حوزه تئاتر اهواز شدم ایشان در تالار افتاب فعالیت می کرده وکمتر می شنیدم که هنرمندی از ایشان دلخور وناراحت باشد .
یکی از ابتدایی ترین اصول مدیریت قدرت لابی گری وچانه زنی است ایا مدیریت تالار باعث اینگونه مشکلات نشده است ؟ چانه زنی وظیفه مدیر تالار نیست بلکه وظیفه مدیر انجمن است . نام گروه ما خانه به دوش ها شد چرا که در خانه و دفاتر دوستان و رستوران ها و پارک ها تمرین کردیم و در سالن های خصوصی با پرداخت مبالغ همگفت اجرا کردیم ، بنده و گروهم هیچ گاه در تالار آفتاب تمرین نکردیم و در فقر انجمن هم سهمی نداشتیم و به همین دلیل از جزییات آنچه در تالار آفتاب اتفاق افتاده بی خبریم
چرا پشکسوتان عرصه تئاترشرایط را بر ای حضور دراین عرصه مناسب نمی بینند؟من هم شرایط را مهیا نمی بینم ،شاید روزی انرژی ما هم تمام شود وکنار رویم ، کارهنری یعنی جنگیدن ، از بین بردن موانع و زندگی شخصی خود را فدای آن کردن.
سخن آخر:امیدوارم چراغ تئاتر همیشه روشن و پرفروز باشد.