یکی از بزرگان سخن که نگارنده ارادت ویژه ای به دلیل شجاعت وابتکارش در دفاع از دین و انقلاب به او دارد، فرموده استاندار مریخ را باید به گاری بست. نگارنده می گوید اگر مشکلات آب استان مریخی در وهله اول به عهده وی بود حقا باید چنین می شد. اما الحق وانصاف چنین نیست.دیگران مقدمند و ما مریخی ها از بزرگی چون آن معلم انقلاب انتظار عدل و انصاف داریم. این سخنور عزیز که یکی از زیباترین مطالبی که از وی شنیدم تفکیک بین اخلاق وتقوی و بی اصالتی روایت «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» و اصالت دادن به تقوی است،درباره استاندار ما کم لطفی فرموده گویی همه امکانات در اختیار وی بوده و کم کاری کرده است. زیرا تردیدی نیست که مهمترین رکن تقوی عدالت است. چنانچه قرآن کریم می فرماید «اعدلواهواقرب للتقوی.یعنی عدالت پیشه کنید که نزدیکترین امر به تقوی است.» روایات بسیاری نیز درباره عدالت به یادگار مانده است. امام علی(ع) در اینباره میفرماید: اعدل الناس من أنصف من ظلمه؛ عادلترین مردم کسی است که با کسی که به او ظلم کرده با انصاف رفتار کند. (غررالحکم، ج2، ص435، ح3186 )اگر ما در باره حق خود موظف به عدالت وانصاف هستیم بی گمان درباره حق دیگران نمی توانیم بی عدالتی کنیم. حال می پرسم آیا عدالت است که تا دیگران چون مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و حتی ارکان بالاتر دولت هستند، استاندار را مسئول وضعیت بی آبی ما مریخی ها بدانید.گرچه با همه این بی مهری ها کارهای بزرگی نیزخصوصا در حوزه آب کرده است.قاعدتاعدالت در تطبیق احکام در خارج و اجرای اسلام و حوزه صدور حکم حکومتی تأثیر بسیار مهمی دارد و میتوان گفت مهمترین رکن فقه حکومتی است.[علی الهی خراسانی] نخستین کسی که از عدل و انصاف نیز بعنوان قاعده یاد کرده، سیدمحمد عاملی در کتاب نهایه المرام و نخستین کسی که از عدالت نه تنها بعنوان تطبیق بر تقسیم حقوق که به عنوان یک قاعده فراگیر یاد کرده و خاستار اجرای آن در همه ابواب فقهی شده، شهید مطهری است. (همان) میشود گفت عدالت مهمترین معیار و رکن اساسی تطبیق احکام و تحقق اسلام در جامعه است.(همان) هنگامی که قرآن کریم فرمان می دهد عدالت پیشه کنید چون نزدیک ترین امر به تقوی است به این معناست که هیچ مورد اهم فی الاهم و مصلحت یا ماکیاولیسم اسلامی(که خودهوادارآن هستم) نمی تواند مانع رعایت عدالت شود. امام على عليه السلام می فرماید: العَدلُ أساسٌ بِه قِوامُ العالَم. عدالت، شالوده اى است كه جهان بر آن استوار است.(مطالب السؤل:61)یعنی بی عدالتی فقط نظام حکومت را به هم نمی ریزد بلکه نظام عالم بدون عدالت برقرار نمی ماند.بازامیرمومنان می فرماید:العدلُ أقوی أساس: عدل محکم ترین بنیاداست. (غررالحکم:863)همچنین می فرماید: إنَّ العَدلَ مِيزانُ اللّه ِ سُبحانَهُ الَّذي وَضَعَهُ في الخَلقِ، و نَصَبَهُ لإِقامَةِ الحَقِّ، فلا تُخالِفْهُ في مِيزانِهِ، و لا تُعارِضْهُ في سُلطانِهِ. یعنی: عدالت، ترازوى خداى سبحان است كه آن را در ميان خلق خود نهاده و براى بر پا داشتن حقّ، نصب كرده است. پس، برخلاف ترازوى او عمل مكن و با قدرتش مخالفت مورز(همان. 3464) همچنین فرموده:جَعَلَ اللّه ُ سُبحانَهُ العَدلَ قِواما لِلأنامِ، و تَنزيها مِنَ المَظالِمِ و الآثامِ، و تَسنِيَةً لِلإسلامِ.یعنی:خداوند پاك، عدالت را بر پا دارنده مردمان ، مايه دورى از حق كشيها و گناهان و وسيله آسانى و گشايش براى اسلام قرار داده است(همان:4789) ایضا فرموده: العَدلُ أفضَلُ السِّياسَتَينِ. عدالت برترين سياست است.(همان.1656) وبالاخره رسول اکرم (ص) می فرماید: عَدلُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ سِتّينَ سَنَةً قِيامِ لَيلِها و صِيامِ نَهارِها، و جَورُ ساعَةٍ في حُكمٍ أشَدُّ و أعظَمُ عِندَ اللّه ِ مِن مَعاصي ستین سنه.
يك ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است كه شبش به عبادت و روزش به روزه دارى بگذرد و يك ساعت بى عدالتى در حكومت (وداورى) نزد خدا سخت تر و سنگين تر از شصت سال گناه است (جامع الأخبار:1216/435) با توجه به مطالب فوق باید گفت که هیچ مصلحتی نمی تواند عدالت را قربانی کند. براین اساس برای روشن شدن ادعای ما، نخست به مسائل کلی آب در کشور می پردازیم سپس به مسائل ومشکلات آب استان و والنهایه به اقداماتی که استاندار مریخ نموده ودر پایان به داوری می نشینیم.
مسائل ومشکلات آب کشور:
روشن است که در راس مسائل و مشکلات آب کشور کمبود قانون مناسب برای اجراست. قوانین کشور در زمینه آب عمدتا نارسا وناپخته هستند. در این پیوند دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات استاد دانشگاه ورئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در گفتگویی بیان می کند. ناتوانی دولت برای بسامان کردن اقتصاد، کاهش بیکاری و جلوگیری از رانت پایه بسیاری از پرسش های نمایندگان از وزرا است اما نباید همه مشکلات را از دولت دانست. نگرش ریزبینانه به پرسش و پاسخ ها نشانگر آن است که نمایندگان مجلس خود را بی گناه می دانند و همه کم کاری ها و نابسامانی ها را در دولت می بینند. نگرش نمایندگان آن است که با رفتن این وزیر یا مقامات عالی دولت و آمدن کس دیگری به جای آنها کارها درست می شود[اما] شمار فراوانی از قانون های مصوب مجلس آنچنان کهنه و ناپخته هستند که اگر دولت و قوه قضاییه بخواهند بدرستی آنها را به اجرا بگذارند باز هم بسیاری از دشواری های کنونی را داریم. با بودن این قانونها، با دادن کارت زرد و قرمز(به دولت) تنها خودمان را سرگرم و فرافکنی کرده ایم(پایان نقل قول).لذا آثار این ناپختگی در قانون گذاری سبب شده که مشکلات عدیده ای در اجرای پروژه های دولت ایجاد شود. ازجمله این پروژه ها؛ پروژه آبرسانی روستاهاست، که درذیل به آن اشاره می کنیم.در این باره امیرحسین رقیمی، مدیر دفتر برنامهریزی و توسعه و مجری طرح تکمیل مجتمعهای آبرسانی روستایی کشوردرشرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورمی نویسد: توجه به اهداف برنامهای کشور نیز گوشزد مجددی بر این مهم است به نحوی که مقرر بود طی برنامه پنجم توسعه درصـــد بهرهمندی جمعیتی روستایی کشور از آب شرب و بهداشت، از 75 درصد به 92 درصد ارتقا یابد که به رغم تمامی تلاشهای صورت گرفته، در حال حاضر این شاخص با رشد قابل قبولی روبه رو نمیباشد. در این ارتباط عمده دلایل عدم تحقق این برنامه موارد زیر است:
تعدد، پراکندگی و ویژگیهای پروژههای آبرسانی روستایی:
عدم تامین منابع مالی مورد نیاز متناسب با نیازهای توسعهای و سرمایهگذاری لازم طی سالیان گذشته به نحوی که منابع مالی تامین شده برای این بخش، با احتساب تمامی ظرفیتهای اعتباری فراهم شده، به زحمت تکافوی حفظ وضعیت فعلی تاسیسات آبرسانی روستایی را داشته است.
مشکلات حقوقی و ساختاری شرکتهای آب و فاضلاب روستایی کشور پس از قرارگیری در فهرست شرکتهای مشمول واگذاری.
عدم تکــــافوی تعرفه آب بهای مصرفی که حتی جبران کننده هزینههای بهــــره برداری از تاسیسات تامین آب نیز نمیباشد.(که دراین باره ابتکارمسئولین مربوطه استان ما قابل توجه است و در پایان به آن اشاره خواهیم نمودد.)
وقوع خشکسالیهای ادامه دار و ایجاد مشکلات اساسی در افت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی کشور با توجه به آنکه تامین آب روستاها عمدتا از این منابع صورت میپذیرد. روند آبرسانی سیار به روستاها طی سالیان اخیر روندی رو به رشد و تصاعدی داشته و با بروز مشکلات در منابع آبی مورد استفاده برای روستاها تعداد بیشتری روستا نیازمند تامین آب از طریق تانکر می باشند.
وضعیت فعلی روستاهای کشور:
براساس آخرین سرشماری، ۴/ ۲۸ درصد جمعیت کشور یعنی حدود ۴/ ۲۱ میلیون نفر در بیش از ۷۰ هزار روستای کشور ساکن میباشند. از مجموع روستاهای کشور، ۳۷هزار روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت داشته که وزارت نیرو تامین آب آنها را بر عهده دارد.
بهطور کلی سطح بندی روستاها از نظر تامین آب شرب و بهداشتی به شرح زیر میباشد.
تعاریف و سطحبندی روستاها:
به دلیل عمر طولانی پروژههای آبرسانی، اغلب شبکهها و تاسیسات آبرسانی روستاها فرسوده شده و نیاز به اصلاح و بازسای دارند. به این منظور در برنامه چهارم توسعه برای ارائه تعریف مشخصی از وضعیت موجود آب شرب روستاها، پس از بررسیهای اولیه و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و هماهنگیهای انجام شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شرح گروههای زیردسته بندی و معرفی شدند:
روستاهای سطح یک:
روستاهایی که تاسیسات آب شرب آنها حداکثر به میزان ۳۰ درصد مستهلک شده باشد و به لحاظ کمی وکیفی همانند آب شهر مجاور خود میباشند
روستاهای سطح دو:
روستاهایی است که تاسیسات آب شرب آنها بین 30 تا80 درصد مستهلک است و به دلیل فرسودگی تاسیسات، میزان هدررفت آب، بالا بوده و تامین آب شرب روستاها را با مشکل جدی مواجه میسازد.
روستاهای راکد:
روستاهایی که میزان استهلاک تاسیسات آنها بیش از۸۰ درصد است و تاسیسات آنها در عمل قابل استفاده نبوده و از مدار خارج شدهاند.
روستاهای فاقد:
روستاهایی که اصولا هیچگونه تاسیساتی در آنها ایجاد نشده است.
طرح آبرسانی روستایی در دست اجرا:
در حال حاضر طرحهای مختلف آبرسانی روستایی در دست اجرا و پیگیری است تا با بیشترین میزان اثربخشی، مشکلات تامین آب شرب روستایی کشور را به بهترین نحو برطرف کنند. طرحهای تامین آب شرب روستایی در قالب دستهبندی زیر، در دست اجرا میباشند:
مجتمعهای آبرسانی روستایی:
طرحهای آبرسانی روستایی که از طریق آنها چند روستا تامین آب میشوند، در قالب بیش از ۱۶۰۰ مجتمع آبرسانی طی سالیان اخیر تعریف شده که از این تعداد، ۹۲۴ مجتمع آبرسانی دارای اولویت اجرا میباشند. مجتمعهای دارای اولویت کشور در بیش از ۱۵ هزار روستا و با جمعیتی بیش از ۷ میلیون نفر از کل جمعیت روستایی کشور در دست اجرا است.
آبرسانی تک روستایی:
بخشی از روستاهای کشور که در مجتمعهای آبرسانی روستایی تامین آب نمیشود، در قالب آبرسانی تک روستایی تعریف شدهاند.
آبرسانی سیار:
روستاهایی که با مشکلات حادآب مواجه هستند، از طریق آبرسانی سیار تامین آب میشوند. باوجود هزینههای بالای آبرسانی سیار، شرکتهای آب و فاضلاب روستایی نسبت به تامین آب شرب جمعیت روستایی از طریق آبرسانی سیار اقدام میکنند تا هیچ وقفهای در سلامت و بهداشت جمعیت روستایی که به دلیل خشکسالی با مشکل تامین آب روبهرو هستند، ایجاد نشود.
هزینههای آب روستایی کشور:
هزینههای مورد نیاز در بخش آب روستایی به اعتبارات اجرای طرحهای توسعهای و بهرهبرداری، نگهداری و بازسازی تاسیسات (سالانه در حدود ۳ تا ۵ درصد هزینه سرمایهگذاری اولیه)، تقسیم میشود. اعتبارات مورد نیاز توسط دولت یا از طریق تعرفهها، ممکن خواهد بود. تعرفه تامین آب شرب و بهداشت در روستاها به میزان ۵۰ درصـــد تعرفه آب شرب نزدیکترین شهر بوده و عملا نمیتواند آنچنان که باید، کلیه هزینههای سرمایهای و جاری حوزه آب روستایی را پوشش دهد. در این ارتباط اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل مجتمعهای آبرسانی روستایی به شرح زیر است.
مجتمعهای آبرسانی روستایی در دست اجرا در کل کشور:
تعداد ۱۶۰۰ مجتمع
تعداد روستاهای تحت پوشش 19000روستا
جمعیت تحت پوشش ۳/ ۹ میلیون نفر
اعتبار مورد نیاز برای اتمام 75000 میلیارد ریال
مجتمعهای آبرسانی روستایی اولویتدار
تعداد 924 مجتمع
تعداد روستاهای تحت پوشش ۱۵۰۰۰روستا
جمعیت تحت پوشش 5/ 7میلیون نفر
اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۶۲۰۰۰میلیارد ریال
مجتمعهای دارای اولویت به تعداد 924 مجتمع از میان 1600 مجتمع آبرسانی روستایی کشور انتخاب شدهاند. ملاک انتخـــاب این مجتمعها حداکثر اثربخشی بوده به نحوی که با اجرای مجتمعهای دارای اولویت، بخش عمدهای از مشکلات آب روستایی کشور حل و فصل خواهد شد.
عملکرد طرحهای آبرسانی روستایی:
با برنامهریزیهای صورت گرفته و حمایت دولت، عملکرد مناسبی در حوزه آب روستایی صورت پذیرفته که نتیجه این اقدامات تکمیل طرحهای آبرسانی در بیش از ۱۷۴۶ روستا با جمعیتی بالغ بر ۹۸۸ هزار نفر میباشد. بدیهی است سرعت در تکمیل طرحهای آبرسانی روستایی، در استقرار جمعیت مولد و توانمند کشور که در روستاها ساکن میباشند، نقش بسزایی داشته و از مهاجرت بیرویه، حاشیهنشینی و خالی از سکنه شدن روستاها جلوگــــــیری میکند. نقش ارزشمند روستاییان در حفاظت و صیانت از مرزهای کشور نیز حیاتی و حائز اهمیت است.
استفاده از ظرفیتهای خیرین آبرسان:
در کشور اخبار متعددی از اقدامات برجسته و چشمگیر خیرین شنیده میشود که بهعنوان مثال میتوان به اقدامات موثر خیرین مدرسهساز اشاره کرد. در این راستا یکی از اقدامات بسیار موثر در بخش آب و فاضلاب کشور که طی سالیان اخیر حرکتی شتابان به خود گرفته، تشکیل خیرین آبرسان میباشد. بهویژه این مهم در مناطق روستایی کشور ظهور و بروز مناسبی داشته و شاهد اجرای طرحهای متعددی از طریق این ظرفیت خودجوش مردمی میباشیم. به این ترتیب طرحهای آبرسانی به روستا با مشارکت خیرین و با تامین تمام یا بخشی از اعتبار مورد نیاز اجرای طرح، تکمیل و به بهره برداری رسیده و به این ترتیب شاهد ثمرات ارزشمند آن هستیم.
دورنمای آبرسانی به روستاهای کشور:
همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، استقرار جمعیت روستایی کشور در مناطق محل سکونتشان بسیار حائز اهمیت بوده و این در حالی است که طی سالهای اخیر با وقوع خشکسالیهای پی در پی و ادامهدار، مشکلات عمدهای در تامین آب شرب روستاها ایجاد شده است. نقش بیبدیل جمعیت روستایی کشور در تولید و تامین نیازهای استراتژیک و حیاتی کشور، پایداری، استقرار و صیانت مرزها، عدم مهاجرت بیرویه و رشد لجام گسیخته حاشیهنشینی در شهرها و عوامل دیگری از این دست، لزوم اتخاذ تدابیر و انجام برنامهریزیهای کلان برای تامین زیرساختهای اولیه روستاییان را همگام با توسعه پایدار کشور، از اهمیت ویژهای برخوردار کرده است.بیشک یکی از مهمترین و اساسیترین زیرساختهای هر جامعهای، تامین آب شرب و بهداشت میباشد. به دلیل وابستگی بیش از حد روستاها به منابع آب زیرزمینی کشور و همزمان افت شدید منابع آب زیرزمینی به دلیل برداشتهای بیرویه از سفرههای زیرزمینی (بهویژه در بخش کشاورزی) و وقوع خشکسالیهای گسترده، عملا بخش عمدهای از منابع آب زیرزمینی مورد استفاده برای تامین آب روستاییان کشور، با چالشهای اساسی روبهرو شده است. روی آوردن به ایجاد طرحهای آبرسانی روستایی در قالب مجتمعهای آبرسانی روستایی که چند روستا در قالب یک مجتمع به یک منبع آبی پایدار وصل میشوند، میتواند نقش مهمی در تامین آب پایدار روستاها داشته باشد.از سوی دیگر تکمیل این مجتمعها به منابع اعتباری بسیار نیازمند بوده و در این راستا حمایتهای همهجانبه تمامی ارکان نظام، بهویژه دولت و مجلس ضروری میباشد. با یک برنامهریزی دقیق و در صورت تامین اعتبار لازم، طی سه سال میتوان بحث آب روستایی کشور را به سرانجام مناسبی رهنمون ساخت. شایان ذکر است برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی جهت حل و فصل بحث آب روستایی بوده و فرصت مغتنمی پیشروی این موضوع میباشد.(پایان نقل قول)
مطالب فوق را می توان توجیه وضعیت کلی فعلی دانست. یعنی در عمل، دولت با وجود قوانین ناپخته و نارسا توانسته اقدامات قابل توجهی انجام دهد.
گرحکم کنند که مست گیرند...
گرحکم کنند که مست گیرند... در شهر هرآنچه هست گیرند...این شعررا گفتم تا یادآور شوم که عدالت ایجاب می کند با توجه به آمار و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، بخش های بزرگی از کشور درگیر همان است که جناب سخنور عزیز درباره استان مریخ فرموده است.برای نمونه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در گفتگو با مهر گفت: ۸۰۰ روستا متأسفانه مشکل آب آشامیدنی دارد البته این روستاها، جزء روستاهای کوچک هستند از حداقل آب برخوردارند ولی در حال حاضر لازم است در کنار هرسد یک تصفیه خانه احداث کنیم تا به عنوان آب پایدار برای شهرها یا روستاها از آن بهره برداری کنیم.درباره آب مازندران نیز فرمانده سپاه کربلا سرهنگ سیاوش مسلمی در نشست با آب منطقهای استان با اشاره به ظرفیت استان در بخش آب و کشاورزی و ضرورت توجه ویژه به این بخش گفت
متأسفانه هنوز روشهای تأمین آب در این استان سنتی بوده و زیرساختهای آن توسعه نیافته است...(پایان نقل قول)
در واقع مشکل آب امری فراگیر و ملی است و نارسایی در قانون واجرا وزیر ساخت ها در همه کشور از کردستان تا بلوچستان و خوزستان و ... وجود دارد.بنابراین توصیه می کنم به اخبار آب در سراسر کشور توجه شود.
اقدامات استاندار ما:
استاندار ما مانند همه مسئولین مختلف کشور در همه ارکان کشور، از ضعف ها و قوت هایی برخوردار است. هیچ کس نمی تواند خود را معصوم بنامد. اما همین استاندار از میان همه این افتخار را دارد که مقام معظم رهبری درباره وی فرمودند فردی پا به کار است. یعنی زحمت کش وتلاش گر است. البته اگر کسی بگوید که ایشان تلاش های بی ثمر دارد به درک رهبری توهین کرده است. زیرا مگر می شود که رهبری از تلاش بی ثمری ستایش کرده باشد.. . با این مقدمه باید گفت که در استان بلا زده مریخی ما که به حق یا نا حق بسیاری از ما بریده ومی برند که از جمله با همه خشکسالی ها از سرشاخه آب نیزبسیار بردند (به حق وناحقش کار ندارم)که سبب شده الحق و الانصاف استانداری در این خطه برای هر فرد بسیار سخت باشد، و نفتش بردند واندک سهم ما شد. واکنون خشکسالی ها، ریزگردها وکم لطفی ها و ... در باره آب که اگر مقام معظم رهبری نبود چه بسیار أسف انگیز می شد وضع ما؛شاید بدتر از بدها. حال که آن سخنور عزیز از غم این همه مصیبت ناله سر داده، اما باید بداند که در این نیت خیر مظلوم کشی کرده است. واقعا که استان نفت خیز وزرخیز و آب خیز ما براثر کم لطفی های مسئولین به ویژه قانون گذاران و شرایط اقلیمی وطبیعی و خشکسالی هر چه برای باز گشت به یک وضعیت عادی در آن انجام بدهند مانند قطره ای در گرمای تف دیده وتب آورش بخار شده به آسمان می رود. از اینرو واقعا نام مریخ بی آب وعلف استعاره ای مناسب برای این استان مظلوم است. با این همه تلاش های مسئولین استان به و یژه استانداری قابل توجه وتقدیروموثراست. و اگر عدالت وانصاف باشد بسان معجزه است.البته در این مقال ومجال نمی توان حق مطلب را بیان کرد . ولی اندکی یاد می کنم که خود مشت نمونه خروار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، صادق حقیقی پور عصر یکشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز سوم آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه اهواز، با تقدیر از سرداران سپاه برای همکاری در پروژههای مختلف آبرسانی به مناطق، مختلف اظهار کرد: آبرسانی به دهستان غیزانیه با ۸۵ روستا و جمعیتی حدود ۲۷ هزار نفر یکی از بزرگترین بخشها و البته پر چالشترین بخشهای کشور است.
وی به وسعت زیاد بخش غیزانیه و مشکلات عدیده در زمینه آبرسانی آن اشاره کرد و افزود: همزمان با یکپارچهسازی شرکتهای آب و فاضلاب در همان گام اول فاز اول آبرسانی به غیزانیه انجام شد و تأسیسات آبرسانی شیبان به عنوان مهمترین سیستم آبرسانی به غیزانیه را تکمیل و حدود ۱۷ هزار مترمکعب در شبانهروز آب تولید کردیم.
مدیرعامل آبفای خوزستان تصریح کرد: تأسیسات یادگار امام را داریم که از کانال کوت امیر آبگیری و در کنار تأسیسات کم توله رامهرمز آبرسانی را به بخشی از روستاهای غیزانیه تأمین میکند.
حقیقی با اشاره به اینکه سه منبع آبرسانی و تأمین آب برای غیزانیه در حال حاضر فعال و مشکلی ندارند، ادامه داد: در این بین مشکل اساسی در غیزانیه بحث خطوط اصلی انتقال آب و شبکههای آبرسانی داخلی در روستاها است که به دستور استاندار خوزستان اهتمام ویژهای داریم تا در اسرع وقت مشکل غیزانیه را تا آخر سال به صورت اساسی حل کنیم.
وی با اشاره به اینکه فاز اول طرح آبرسانی به غیزانیه به اتمام رسیده است، عنوان کرد: تاکنون ۱۸ کیلومتر از فاز دوم به طول ۲۸ کیلومتر با قطر لوله ۶۰۰ میلیمتر به اتمام رسیده است و ۱۰ کیلومتر باقیمانده تا قبل از موعد مقرر به اتمام میرسد.
مدیرعامل آبفای خوزستان یادآور شد: با اتمام فاز دوم طرح آب را از طریق خطوط جدید تعبیه شده به مرکز ثقل روستاهای غیزانیه یعنی ایستگاه پمپاژ نزهه میرسانیم چرا که این خطوط تا سال ۱۴۲۵ نیاز آبی مردم را پاسخ میدهد.
حقیقی بیان کرد: در خطوط جدید حتی نیاز تأمین آب دامها دیده شد که بخش عمدهای از مردم در این زمینه است. با هماهنگی بخش مشترکان قصد داریم تا دامداریهای موجود در غیزانیه را ساماندهی و مصرف آب آنها را تعهد و تأمین کنیم که در عین حال بتوانیم آبرسانی در زمینه شرب را نیز تضمین کنیم.
وی با تقدیر از بنیاد مستضعفان برای تأمین اعتبار خرید لولههای مورد نیاز در فاز سوم طرح و همچنین قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای پروژه خبر داد: فاز سوم که جزو فازهای خیلی مهم است که با اجرای آن نیاز دهستان غیزانیه از چاههای کم توله رامهرمز (با فاصله ۱۰۰ کیلومتری) بسیار کاهش پیدا میکند.
مدیرعامل آبفای خوزستان در پایان گفت: مردم خوزستان زحمات قرارگاه خاتم را در اجرای طرح آبرسانی غدیر برای رفع مشکل آب شهرهای آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و اهواز فراموش نمیکنند.
اما درباره دزفول مصطفی اسماعیل سالم در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از سوختگی پمپ ۷۳ کیلووات، روستاهای بخش شهیون از روستای پامنار تا باغچهبان با مشکل افت فشار و قطعی آب مواجه شدند. لذا تعویض این پمپ در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: پمپ جدید با تلاش تیمهای عملیاتی، تعویض و وارد مدار شد که با این کار مشکل آبرسانی به ۱۴ روستا در بخش شهیون دزفول برطرف شد.
مدیر امور آب و فاضلاب دزفول همچنین از تعمیر و رفع عیب پمپ چاه شماره یک مجتمع آبرسانی روستای خیبر و تعویض الکتروپمپ شماره یک روستای سبزاب خبر داد و گفت: تأسیسات خیبر، آب آشامیدنی اهالی روستاهای خیبر، بنه عیسی، نهضت آباد و بدیلیان را تأمین میکند.
اسماعیل سالم عنوان کرد: رفع مشکل این الکتروپمپ به منظور جلوگیری از قطعی آب اهالی در دستور کار قرار گرفت و این مشکل در کوتاهترین زمان برطرف شد.
در باره آبادان وچوئبده صادق حقیقی پور در گفتگو با خبرنگار مهردرباره پروژههای آبرسانی به شهر چوئبده آبادان، اظهار کرد: در شهر چوئبده آبادان در حال حاضر پنج پروژه فعال برای تأمین آب مورد نیاز این شهر در حال اجرا و یا در مرحله اتمام است.
وی افزود: اجرای شبکه توزیع آب و انشعابات خانگی حد فاصل میدان احمد زاده تا انتهای علوانیه در شهر چوئبده اجرا شده است که این پروژه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به طول ۹ کیلومتر اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به روند اجرایی مخزن چوئبده، بیان کرد: اجرای زیرسازی و فونداسیون مخزن چوئبده با اعتباری بالغبر ۲۸۰ میلیون تومان اجرا شد و مخزن کامپوزیتی grp به حجم ۱۲۱۸ مترمکعب با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری و نصب شده است.
وی تصریح کرد: اجرای پایپینگ مخزن شروع شده و این پروژه با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان در حال اجرا است.
حقیقی پور با اشاره به اجرای پروژه جدید در شهر چوئبده، تصریح کرد: پروژه اجرای لولهگذاری، بازسازی و اصلاح مکانیکال، الکتریکال و تجهیز مخزن پیش ساخته در شهر چوئبده با اعتباری ۳۰ میلیارد ریال در مدت زمان دو ماه اجرایی میشود.
وی به هدف اجرایی این پروژه اشاره کرد و گفت: هدف اجرایی این پروژه افزایش میزان ذخیرهسازی آب در راستای پایداری شبکه توزیع آب شهرستان چوئبده است و همچنین ظرفیت مخزن ۱۲۱۸ مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: در راستای تثبیت خدمات و افزایش ظرفیت آبرسانی به مردم چوئبده و تأسیسات جدید شهر شامل مخزن ذخیره ۳ هزار مترمکعبی و تصفیهخانه اضطراری با ظرفیت تولید ۱۰ هزار مترمکعب در شبانهروز با اعتبار ۱٠٠ میلیارد ریال در حال احداث است که طی ۵ ماه آینده تکمیل خواهد شد و در مدار بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
درباره آب لالی به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات آب شهرستان لالی اظهار کرد: اجرای پروژه آبرسانی به شهرستان لالی از دو سال گذشته آغاز شد در این پروژه که با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی همراه است تاکنون ۹.۵ کیلومتر لوله گذاری شده و ۲.۵ کلیومتر دیگر نیز آماده لوله گذاری است.
وی با بیان اینکه تاکنون حفاری سه حلقه چاه به پایان رسیده و با تأکید بر حفاری هرچه زودتر چهارمین حلقه چاه، افزود: این پروژه به هشت کیلومتر خط لوله و دیگر تجهیزات نیاز دارد که با مشکلات اعتباری مواجه بوده است.
استاندار خوزستان بیان کرد: امسال برای اجرای این پروژه اعتبار لازم درنظر گرفته شده است اما نیازمند اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه بودجه کشور هستیم.شریعتی ادامه داد: علاوه بر پیگیریهای سازمان آب و برق خوزستان برای اخذ این مجوز، در سفر هفته آینده خود به تهران، این موضوع را نیز مورد پیگیری قرار خواهم داد چرا که مردم به دلیل کم آبی دچار مشکل شدهاند.وی تصریح کرد: اگر مجوز لازم اخد شود، با تخصیص اعتبارات منطقهای، پروژه به پایان میرسد.
درباره بهبهان به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان طرح پکیج تصفیه فاضلاب پیشرفته به روش هیبرید بیو نانو تکنولوژی روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه در بهبهان با حضور استاندار خوزستان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، فرماندار بهبهان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و جمعی از مسئولان به بهره برداری رسید.
از جمله مشخصات این طرح تصفیه فاضلاب خانگی با ظرفیت ۲۵۰ متر مکعب در شبانه روز، روش تصفیه با استفاده از فناوری نوین هیبرید بیو نانوتکنولوژی، ساماندهی بهداشتی و حفظ محیط زیست، تصفیه فاضلاب بدون نیاز به اپراتور بهره برداری، فاقد بو و لجن رسوب شده، سیستم گندزدایی به روش ازن زنی، قابلیت جابجایی در مناطق شهری، امکان بهره برداری از پساب خروجی به منظور آبیاری فضای سبز است.
این طرح توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرا شده است.
در پیوندبانقد آن سخنور محترم درزیر استاندار ما سخنانی می گوید که همه مستند و قابل اثبات است.چنانچه به گزارش خبرگزاری ایسناغلامرضا شریعتی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص انتقال آب از خوزستان، می گوید: تمام تلاش ما بر این است که به نوعی عمل شود که منافع خوزستان و به تبع آن منافع کشور را داشته باشیم. باید به منافع منطقه ای کمتر فکر شود و بیشتر کارهایی که منجر به برکات ملی می شوند، انجام شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: روز گذشته در جلسه ای عنوان کردم که باید از انتقال آب جلوگیری شود و ادله ای در خصوص آب حتی در بخش کشاورزی نیز ارائه دادم.
میزان برگشت سرمایه، بهره وری، افزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی در پی کشاورزی در خوزستان، قابل مقایسه با دو سه منطقه دیگر کشور که این میزان هزینه شده، نیست بنابراین کسی نمی تواند این مسائل را انکار کند و کار پر هزینه بیشتری انجام دهد.
وی عنوان کرد: همیشه کیفیت آب در پایین دست باید مبنا باشد؛ هر سیاستی که اتخاذ می شود باید نتیجه آن در پایین دست ترین نقطه این حوضه آبریز بررسی شود. اگر یک طرح در پایین ترین نقطه حوضه آبریز موجب مسائلی شود نباید طرح اجرا شود اما اگر شرایط آبی استاندارد باشد، اجرای طرح توجیه فنی دارد.
در شرایط کنونی، بعضا ای سی آب در آبادان و خرمشهر به ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار می رسد. با اجرای چند پروژه، تاکنون نتوانسته ایم کیفیت آب را در پایین دست تضمین کنیم پس نمی توانیم طرح انتقال آب در بالادست اجرا کنیم تا جای دیگر را آباد کند.
شریعتی ادامه داد: اگر ایسی آب در پایین دست به گونه ای بود که با اجرای چنین طرحی از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ می رسید، می توانستیم جای دیگر را هم آباد کنیم.
وی تصریح کرد: مشکلات اجرای چنین طرح هایی به جز مسائل فنی، هزار و یک دلیل اجتماعی و سیاسی دارد به همین دلیل همیشه در این خصوص معترض بودیم و هستیم. ما نمی توانیم مرزها را خالی کنیم.
استاندار خوزستان در خصوص پروژه انتقال آب کوهرنگ ۳، گفت: این پروژه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب انتقال می دهد و اگر سد این پروژه اجرا شود ۱۵۰ میلیون مترمکعب دیگر اضافه می شود که این اعداد قابل ملاحظه نیستند و ما را با بحران جدی مواجه نمی کند ولی ما باید از هر مترمکعب انتقال آب دفاع کنیم در غیر این صورت با تصمیمات بیشتر مواجه می شویم که شرایط را بدتر می کند.
وی بیان کرد: در خصوص سایر پروژه ها نیز به همین منوال عمل کردیم و راهی جز این نداریم و باید از این مساله دفاع کنیم.
شریعتی در خصوص وضعیت فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب، گفت: تصفیه خانه شرق اهواز اجرا شده اما هنوز کلکتورهای آن اجرا نشده است؛ طرح میان مدتی نیز در این زمینه در حال انجام است تا ظرفیت آن تصفیه خانه افزایش یابد.
وی در خصوص اعتباری که قرار است امسال به فاضلاب خوزستان اختصاص یابد، بیان کرد: قسط اول این اعتبار در روزهای اخیر اختصاص یافته است. برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب این است که کلکتورها را تکمیل کنند تا انتقال فاضلاب به تصفیه خانه تسریع یابد و از ورود آن به کارون جلوگیری شود.
شریعتی ادامه داد: همچنین فاینانس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز انجام شده است. اگر توافقات بین کارفرما و پیمانکار انجام شود، پروژه می تواند اجرا شود. جانمایی آن نیز در تخصص کار من نیست.
نباید با اشتباهاتی مانند اشتباه محاسباتی، با بهره وری کم مواجه شویم.
استاندار خوزستان بیان کرد: طبق برنامه ریزی، تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز باید در طول سه تا چهار سال اجرا شود. با اجرای این پروژه، از نظر جمع آوری فاضلاب هیچ مشکلی در اهواز نخواهیم داشت.
شریعتی بیان کرد: همچنین پنج تصفیه خانه فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر در دست اجرا هستند که ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. امیدواریم دو پروژه از این تعداد امسال و سه پروژه دیگر سال آینده افتتاح شوند. اجرای این پروژه ها نیز با تاخیر بوده است و تاکید کرده ایم سریع کارها انجام شود.
استاندار خوزستان با بیان اینکه در خصوص وضعیت فاضلاب خوزستان کوتاهی شده است، افزود: اجرای تصفیه خانه های فاضلاب در پنج شهر دیگر در بستان، شوش، اندیمشک، بهبهان و ایذه را در برنامه داریم که روال اداری آنها در حال انجام است که اگر این پروژه ها اجرا شوند، کارکرد مناسبی در بحث جمع آوری فاضلاب در چند سال آینده خواهیم داشت.
شریعتی در خصوص وضعیت تالاب های خوزستان نیز بیان کرد: تالاب های خوزستان وضعیت خوبی دارند و تامین حق آبه دو تالاب اصلی خوزستان در برنامه است.
شریعتی بیان کرد: در خصوص سند امنیت آب خوزستان نیز کارهای زیادی شده است اما همه موضوع در دست سازمان آب و برق نیست و وزارت نیرو بحث دارد. در مورد کرخه، زهره و مارون، با اختلاف کمی به توافقات خوبی رسیده ایم اما کارون محل اختلاف است و حق آبه ای که وزارت نیرو به عنوان سند امنیت آب استان می داند کم است و با آن موافق نیستیم.
همچنان در این زمینه در حال پیگیری هستیم و دو روز پیش در این خصوص نامه ای برای رئیس جمهور ارسال کردم.
اگر به تفاهم برسیم تقریبا حق آبه سهم خوزستان مشخص شده است. همچنین از ورود سمن ها به اجرای پروژه های زیست محیطی استقبال می کنیم...
نکته جالب اینکه عمده کوشش های استاندار به کمک مدیرکل آبفا با استفاده از کمک های غیر دولتی بوده است. دراین مدیر کل مزبور توضیحاتی دارد که قابل توجه است. وی می گوید:یکی از نکات حائز اهمیت در این پروژهها استفاده نکردن از منابع دولتی است که برای اجرای این طرحها حتی یک ریال از منابع دولتی استفاده نشد و کل هزینهها از فروش حق انشعابی که برای تأمین آب انجام دادیم هزینه شد.
وی گفت: در پنج سال اخیر پنج تصفیهخانه در شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر امام، شادگان و ماهشهر با ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب تصفیه در اهواز افتتاح شد.(پایان نقل قول) البته بیان همه مطالب وحق مطلب سبب مثنوی هفتاد من کاغذ است. اما نکته مهمی که در پایان لازم است مورد توجه قرار گیرد اینکه هنگامی که مسئولین ما حتی با رعایت منافع ملی به دفاع از حقوق استان درزمینه نفت و آب و خصوصا سر شاخه های آن می پردازند به نحو عجیبی جریانات راست وچپ کشور متفقا اقداماتی جهت برکناری آن مسئول یا استاندار می نمایند چنانچه در باره آقای مهندس مقتدایی نیز چنین کردند. بنابراین نگارنده به آن سخنور عزیز که دغدغه دین وانقلاب دارد هشدار موکد می نماید که مراقب این نوع اقدامات باشد. زیرا که با این روش ها امکان دارد دراین خطه حساس مشکلات بزرگ امنیتی به وجود آید، چنانچه نه از تاک نشان ماند نه از تاک نشان. درباره وزارت نفت و اینکه آب شیرین نمی دهند فکر نکنم که استاندار زورش به این وزارت برسد. اگر می رسید که تا کنون بسیاری از حقوق ما ستانده شده بود. درحالیکه چنین نیست.