اردشیر شجاعی، با اشاره به اینکه در بدو ورود به معاونت آموزش ابتدایی معضل دانش آموزان تکرار پایه موجبات نگرانی را فراهم آورده بود ، اظهار کرد: با بررسی آماری از دانش آموزان تکرار پایه متوجه شدیم که دانش آموزان پایه ی اول ، درصد زیادی از این دانش آموزان را تشکیل می دهند و از بین آنها نیز دانش آموزان دو زبانه بخش بیشتری را به خود اختصاص داده اند .
آموزش کمی و کیفی در پیش دبستانیبه گزارش آراس به نقل از پانا معاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش و پرورش خوزستان افزود: بررسی انجام شده این پیام را برای ما داشت که باید آموزش دانش آموزان به صورت پایه ای به قبل از دوره ی ابتدایی انتقال یابد و آموزش کیفی و کمی دوره ی پیش دبستانی ، راه حل ما برای رفع این معضل بود.
رشد صد درصدی در پیش دبستانی وی با اظهار اینکه در طی این دو سال آموزش دوره ی پیش دبستانی با بیش از صد در صد رشد مواجه بوده است ، خاطر نشان کرد: رشد بیش از صد در صدی دوره ی پیش دبستانی یک اتفاق بزرگ در آموزش و پرورش خوزستان بود و در این راستا نه تنها در حوزه ی کمی بلکه در بعد کیفی نیز از توسعه ی زیادی برخوردار بودیم .
بومی سازی کتاب هاشجاعی برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان ، بومی سازی کتابها و تالیف 4 جلد کتاب ویژه ی خوزستان با تاکید بر تقویت زبان شفاهی ، زبان آموزی 1و2 همچنین مهارت های دست ورزی و کتاب باغ قرآنی را از کارهایی دانست که برای تسلط دانش آموزان به زبان فارسی و توانایی دست ورزی دانش آموزان انجام شده است .
شناسایی دانش آموزان لازم التوجهمعاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان ، در عین حال تفویض اختیار سنجش آغازین به آموزگاران پایه ی ابتدایی را از طرح های ابتکاری آموزش و پرورش خوزستان دانست و در تشریح آن اظهار کرد: ما معتقد هستیم که شرایط موجود در هر منطقه با منطقه ی دیگر متفاوت است ، از این رو به آموزگاران این اختیار داده شد تا طی سنجش ،دانش آموزان لازم التوجه را شناسایی کنند و ضمن برنامه ریزی برای آنها ، هر 45 روز یکبار وضعیت این دانش آموزان را به مدیر مدرسه گزارش دهند و مدیر نیز این گزارش را به منطقه اعلام کند و در نهایت منطقه برای ما ارسال کند تا از وضعیت این دانش آموزان مطلع باشیم.
کسب رتبه ی 15 دانش آموزان تکرار پایهوی با اظهار اینکه توصیه های مشاوره ای فراوانی به آموزگاران در این خصوص داده شده است گفت: مسائل علمی و آموزشی این دانش آموزان با همراهی مشاوران و آموزگاران مورد رسیدگی قرار گرفت و آنچه حاصل شد کسب رتبه ی 15 کشوری در تکرار پایه بود که تا قبل از آن رتبه ی 30 در کشور به ما اختصاص داشت.
شجاعی همچنین گفت: رتبه ی آموزش و پرورش خوزستان از نظر گذر از دوره ی ابتدایی نیز در کشور رتبه ی 18 می باشد .در عین حال در خصوص تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان پایه ی ابتدایی نیز خوزستان رتبه ی ششم را داراست .
گام بلند در توسعه ی پیش دبستانیاین مقام مسئول در آموزش و پرورش خوزستان ، این پیشرفت ها را مدیون همدلی ، همراهی ، از خود گذشتگی و ایثارگری مدیران ، کارشناسان و آموزگاران مقطع ابتدایی دانست و گفت: از صمیم قلب از تمامی همکاران عزیزم تشکر می کنم .
وی برپایی دوره های پیش دبستانی را گام بلندی در آموزش و پرورش خوزستان ذکر کرد و گفت: دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را طی می کنند بالغ بر 70 درصد هستند و برای بهره مند شدن 30 در صد باقیمانده ی دانش آموزان از این دوره باید تمامی مردم ضمن شناختن اهمیت دوره ی پیش دبستانی ، با ما در این راه همکاری کنند .همچنین مسئولین و خیرین نیز باید به کمک ما بشتابند تا امکانات لازم برای دانش آموزان و اعتبار کافی برای پرداخت حق الزحمه ی مربیان فراهم شود.
هزار و 200 نوآموز عشایریشجاعی همچنین گفت: در مناطق عشایری نیز همگام با بقیه ی نقاط استان خوزستان توسعه ی دوره ی پیش دبستانی صورت گرفته است و در حال حاضراز هزار و 200 نوآموز عشایری برخوردار هستیم که این اتفاق مبارکی در خوزستان است .
معاون آموزش ابتدایی خوزستان برگزاری دوره های آموزشی برای معلمین دوره ی ابتدایی، متناسب با نیازی که با تغییر کتب درسی می شد را از دیگر فعالیت های این معاونت دانست و گفت: احساس می شد که معلمین دوره ی ابتدایی نیاز دارند اطلاعات خود را به روز رسانی کنند از این رو در این دوسال و نیم بیش از 2 هزار و 600 دوره ی آموزشی برای بالا بردن سطح مهارت های علمی و حرفه ای این معلمان برگزار شد .
ایثار سرگروه های آموزشیوی اضافه کرد: این کارگاه ها تماما توسط سرگروه های آموزشی استان و مناطق ، بدون هیچ دریافت وجهی برگزار شد که از این رویداد می توان به عنوان برگ زرینی در آموزش و پرورش خوزستان یاد کرد که نشان از ایثارگری های سرگروه های آموزشی ما دارد که نتایج بسیار مثبتی نیز به همراه داشت.
شجاعی با بیان اینکه معلمان ، مدیران ، خانواده ها و دانش آموزان جامعه ی هدف مجموعه ی معاونت آموزش ابتدایی محسوب می شوند ، گفت: مهمترین استراتژی و راهبردهای ما برای سال تحصیلی آینده توسعه ی کمی و کیفی پیش دبستانی ، انسداد مبادی بی سوادی و ارتقای کیفیت آموزشی است که در ذیل این اولویت ها، طرحها و برنامه ها ی زیادی را در دست اقدام داریم.
انسداد مبادی بی سوادی طرح جدی وزارتیوی با اشاره به سال پیش رو که به نام " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " نامگذاری شده است ،بیان کرد: امیدواریم در طی امسال با همکاری و همیاری تمامی عزیزان با اقدام و عمل مناسب بتوانیم به اهداف مجموعه ی آموزش ابتدایی دست پیدا کنیم.
شجاعی انسداد مبادی بی سوادی را از طرح های جدی وزارتی دانست که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد .وی گفت: انسداد مبادی بی سوادی مورد تاکید سند تحول بنیادین ، قانون اساسی و برنامه ی توسعه ی 5 ساله ی پنجم نیز هست و اگر بخواهیم بی سوادی به صورت کامل ریشه کن شود باید در این راه پیشگیری کنیم و مبادی بی سوادی را مسدود کنیم.
شرکای آموزش و پرورش در انسداد مبادی بی سوادیوی با اظهار اینکه رابطه معنی داری بین جرم و جنایت و بی سوادی وجود دارد ، تصریح کرد:اگر به دنبال آرامش و رفا هستیم یکی از کارهای جدی انسداد مبادی بی سوادی است و آموزش و پرورش در این راه یکسری شرکایی دارد که در راه رسیدن به این هدف باید آموزش و پرورش را یاری دهند .
شجاعی صدا و سیما ،بهزیستی ، کمیته ی امداد ، فرمانداری ها ، بخش داری ها ، هلال احمر ، شهرداری ها و .... را از شرکای آموزش و پرورش در انسداد مبادی بی سوادی برشمرد و گفت: اگر این نهادها به صورت جدی پای کار بیایند و در 3 گام شناسایی ،جذب و نگهداشت به آموزش و پرورش کمک کنند ما می توانیم با آموزش صحیح به این افراد از بی سوادی در کشور بکاهیم.
دو هدف مهم ارزشیابی توصیفیوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ارزشیابی توصیفی با دو هدف دنبال می شود.شجاعی کاهش استرس و کم کردن فشار به دانش آموز و اجرای عدالت آموزشی را از اهداف ارزشیابی توصیفی دانست و خاطر نشان کرد: معلم باید دانش آموزان را متناسب با ویژگی های آنها مورد آموزش قرار دهد و ارزشیابی توصیفی این امکان را برای معلمین فراهم کرده است .
شجاعی گفت: در ارزشیابی توصیفی به دانسته ها توجه می شود و رقابت های استرس زا و ناسالم بین گروهی از بین رفته ، همچنین فرآیند آموزش نیز به صورت انفرادی دنبال می شود.
فرآیند آموزش تا 31 اردیبهشت ادامه داردمعاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان همچنین در خصوص زمان اتمام سال تحصیلی 94-95 اظهار داشت: با توجه به اینکه دوره ی آموزشی در خوزستان به نسبت سایر استانها کوتاه است و کمبود نیروی انسانی همچنین شرایط جوی مثل بروز پدیده ی گرد و غبار نیز این زمان کم را تشدید می کند ،دانش آموزان پایه ی ابتدایی باید تا پایان اردیبهشت ماه در کلاس های درس حاضر باشند و فرآیند آموزش تا آن زمان ،ادامه خواهد داشت.
وی در پایان گفت : از تلاش آموزگاران دوره ی ابتدایی که با مهربانی دانش آموزان را در فرآیند آموزش یاری می کنند تشکر می کنم همچنین از همراهی های مدیرکل محترم آموزش و پرورش که به دلیل تجارب کاری در حوزه ی آموزش عمومی ، شناخت خوبی از آموزش ابتدایی دارند و همواره از برنامه های ما حمایت کردند ، تقدیر می کنم .
شجاعی همچنین از زحمات مدیران و کارشناسان که با کمبود اعتبار و امکانات مجموعه ی معاونت ابتدایی را در پیشبرد اهدافی که دارد ، یاری می دهند، تقدیر و تشکر کرد.