يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان:

ارزشیابی توصیفی رقابت های ناسالم را از بین می برد

اردشیر شجاعی گفت: در ارزشیابی توصیفی به دانسته ها توجه می شود و رقابت های استرس زا و ناسالم بین گروهی از بین رفته ، همچنین فرآیند آموزش نیز به صورت انفرادی دنبال می شود.
اردشیر شجاعی، با اشاره به اینکه در بدو ورود به معاونت آموزش ابتدایی معضل دانش آموزان تکرار پایه موجبات نگرانی را فراهم آورده بود ، اظهار کرد: با بررسی آماری از دانش آموزان تکرار پایه متوجه شدیم که دانش آموزان پایه ی اول ، درصد زیادی از این دانش آموزان را تشکیل می دهند و از بین آنها نیز دانش آموزان دو زبانه بخش بیشتری را به خود اختصاص داده اند .

آموزش کمی و کیفی در پیش دبستانی

به گزارش آراس به نقل از پانا معاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش و پرورش خوزستان افزود: بررسی انجام شده این پیام را برای ما داشت که باید آموزش دانش آموزان به صورت پایه ای به قبل از دوره ی ابتدایی انتقال یابد و آموزش کیفی و کمی دوره ی پیش دبستانی ، راه حل ما برای رفع این معضل بود.

رشد صد درصدی در پیش دبستانی

وی با اظهار اینکه در طی این دو سال آموزش دوره ی پیش دبستانی با بیش از صد در صد رشد مواجه بوده است ، خاطر نشان کرد: رشد بیش از صد در صدی دوره ی پیش دبستانی یک اتفاق بزرگ در آموزش و پرورش خوزستان بود و در این راستا نه تنها در حوزه ی کمی بلکه در بعد کیفی نیز از توسعه ی زیادی برخوردار بودیم .

بومی سازی کتاب ها

شجاعی برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان ، بومی سازی کتابها و تالیف 4 جلد کتاب ویژه ی خوزستان با تاکید بر تقویت زبان شفاهی ، زبان آموزی 1و2 همچنین مهارت های دست ورزی و کتاب باغ قرآنی را از کارهایی دانست که برای تسلط دانش آموزان به زبان فارسی و توانایی دست ورزی دانش آموزان انجام شده است .

شناسایی دانش آموزان لازم التوجه

معاون آموزش  ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان ، در عین حال تفویض اختیار سنجش آغازین به آموزگاران پایه ی ابتدایی را از طرح های ابتکاری آموزش و پرورش خوزستان دانست و در تشریح آن اظهار کرد: ما معتقد هستیم که شرایط موجود در هر منطقه با منطقه ی دیگر متفاوت است ، از این رو به آموزگاران این اختیار داده شد تا طی  سنجش ،دانش آموزان لازم التوجه را شناسایی کنند و ضمن برنامه ریزی برای آنها ، هر 45 روز یکبار وضعیت این دانش آموزان را به مدیر مدرسه گزارش دهند و مدیر نیز این گزارش را به منطقه اعلام کند و در نهایت منطقه برای ما ارسال کند تا از وضعیت این دانش آموزان مطلع باشیم.

کسب رتبه ی 15 دانش آموزان تکرار پایه

وی با اظهار اینکه توصیه های مشاوره ای فراوانی به آموزگاران در این خصوص داده شده است گفت: مسائل علمی و آموزشی این دانش آموزان با همراهی مشاوران و آموزگاران مورد رسیدگی قرار گرفت و آنچه حاصل شد کسب رتبه ی 15 کشوری در تکرار پایه بود که تا قبل از آن رتبه ی 30 در کشور به ما اختصاص داشت.

شجاعی همچنین گفت: رتبه ی آموزش و پرورش خوزستان از نظر گذر از دوره ی ابتدایی نیز در کشور رتبه ی 18 می باشد .در عین حال در خصوص تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان پایه ی ابتدایی نیز خوزستان رتبه ی ششم را داراست .

ارزشیابی توصیفی رقابت های ناسالم را از بین می برد
گام بلند در توسعه ی پیش دبستانی

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خوزستان ، این پیشرفت ها را مدیون همدلی ، همراهی ، از خود گذشتگی و ایثارگری مدیران ، کارشناسان و آموزگاران مقطع ابتدایی دانست و گفت: از صمیم قلب از تمامی همکاران عزیزم تشکر می کنم .

وی برپایی دوره های پیش دبستانی را گام بلندی در آموزش و پرورش خوزستان ذکر کرد و گفت: دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را طی می کنند بالغ بر 70 درصد هستند و برای بهره مند شدن 30 در صد باقیمانده ی دانش آموزان از این دوره باید تمامی مردم ضمن شناختن اهمیت دوره ی پیش دبستانی ، با ما در این راه همکاری کنند .همچنین مسئولین و خیرین نیز باید به کمک ما بشتابند تا امکانات لازم برای دانش آموزان و اعتبار کافی برای پرداخت حق الزحمه ی مربیان فراهم شود.

هزار و 200 نوآموز عشایری

شجاعی همچنین گفت: در مناطق عشایری نیز همگام با بقیه ی نقاط استان خوزستان توسعه ی دوره ی پیش دبستانی صورت گرفته است و در حال حاضراز هزار و 200 نوآموز عشایری برخوردار هستیم که این اتفاق مبارکی در خوزستان است .

معاون آموزش ابتدایی خوزستان برگزاری دوره های آموزشی برای معلمین دوره ی ابتدایی، متناسب با نیازی که با تغییر کتب درسی می شد را از دیگر فعالیت های این معاونت دانست و گفت: احساس می شد که معلمین دوره ی ابتدایی نیاز دارند اطلاعات خود را به روز رسانی کنند از این رو در این دوسال و نیم بیش از 2 هزار و 600 دوره ی آموزشی برای بالا بردن سطح مهارت های علمی و حرفه ای این معلمان برگزار شد .

ایثار سرگروه های آموزشی

وی اضافه کرد: این کارگاه ها تماما توسط سرگروه های آموزشی استان و مناطق ، بدون هیچ دریافت وجهی برگزار شد که از این رویداد می توان به عنوان برگ زرینی در آموزش و پرورش خوزستان یاد کرد که نشان از ایثارگری های سرگروه های آموزشی ما دارد که نتایج بسیار مثبتی نیز به همراه  داشت.

شجاعی با بیان اینکه معلمان ، مدیران ، خانواده ها و دانش آموزان جامعه ی هدف مجموعه ی معاونت آموزش ابتدایی محسوب می شوند ، گفت: مهمترین استراتژی و راهبردهای ما برای سال تحصیلی آینده توسعه ی کمی و کیفی پیش دبستانی ، انسداد مبادی بی سوادی و ارتقای کیفیت آموزشی است که در ذیل این اولویت ها، طرحها و برنامه ها ی زیادی را در دست اقدام داریم.

انسداد مبادی بی سوادی طرح جدی وزارتی

وی با اشاره به سال پیش رو که به نام " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " نامگذاری شده است ،بیان کرد: امیدواریم در طی امسال با همکاری و همیاری تمامی عزیزان با اقدام و عمل مناسب بتوانیم به اهداف مجموعه ی آموزش ابتدایی دست پیدا کنیم.

شجاعی انسداد مبادی بی سوادی را از طرح های جدی وزارتی دانست که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد .وی گفت: انسداد مبادی بی سوادی مورد تاکید سند تحول بنیادین ، قانون اساسی و برنامه ی توسعه ی 5 ساله ی پنجم نیز هست و اگر بخواهیم بی سوادی به صورت کامل ریشه کن شود باید در این راه پیشگیری کنیم و مبادی بی سوادی را مسدود کنیم.

شرکای آموزش و پرورش در انسداد مبادی بی سوادی

وی با اظهار اینکه رابطه معنی داری بین جرم و جنایت و بی سوادی وجود دارد ، تصریح کرد:اگر به دنبال آرامش و رفا هستیم یکی از کارهای جدی انسداد مبادی بی سوادی است و آموزش و پرورش در این راه یکسری شرکایی دارد که در راه رسیدن به این هدف باید آموزش و پرورش را یاری دهند .

شجاعی صدا و سیما ،بهزیستی ، کمیته ی امداد ، فرمانداری ها ، بخش داری ها ، هلال احمر ، شهرداری ها و .... را از شرکای آموزش و پرورش در انسداد مبادی بی سوادی برشمرد و گفت: اگر این نهادها به صورت جدی پای کار بیایند و در 3 گام شناسایی ،جذب و نگهداشت به آموزش و پرورش کمک کنند ما می توانیم با آموزش صحیح به این افراد از بی سوادی در کشور بکاهیم.

دو هدف مهم ارزشیابی توصیفی

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ارزشیابی توصیفی با دو هدف دنبال می شود.شجاعی کاهش استرس و کم کردن فشار به دانش آموز و اجرای عدالت آموزشی را از اهداف ارزشیابی توصیفی دانست و خاطر نشان کرد: معلم باید دانش آموزان را متناسب با ویژگی های آنها مورد آموزش قرار دهد و ارزشیابی توصیفی این امکان را برای معلمین فراهم کرده است .

شجاعی گفت: در ارزشیابی توصیفی به دانسته ها توجه می شود و رقابت های استرس زا و ناسالم بین گروهی از بین رفته ، همچنین فرآیند آموزش نیز به صورت انفرادی دنبال می شود.

فرآیند آموزش تا 31 اردیبهشت ادامه دارد

معاون آموزش ابتدایی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان همچنین در خصوص زمان اتمام سال تحصیلی 94-95 اظهار داشت: با توجه به اینکه دوره ی آموزشی در خوزستان به نسبت سایر استانها کوتاه است و کمبود نیروی انسانی همچنین شرایط جوی مثل بروز پدیده ی گرد و غبار نیز این زمان کم را تشدید می کند ،دانش آموزان پایه ی ابتدایی باید تا پایان اردیبهشت ماه در کلاس های درس حاضر باشند و فرآیند آموزش تا آن زمان ،ادامه خواهد داشت.

وی در پایان گفت : از تلاش آموزگاران دوره ی ابتدایی که با مهربانی دانش آموزان را در فرآیند آموزش یاری می کنند تشکر می کنم همچنین از همراهی های مدیرکل محترم آموزش و پرورش که به دلیل تجارب کاری در حوزه ی آموزش عمومی ، شناخت خوبی از آموزش ابتدایی دارند و همواره از برنامه های ما حمایت کردند ، تقدیر می کنم .

شجاعی همچنین از زحمات مدیران و کارشناسان که با کمبود اعتبار و امکانات مجموعه ی معاونت ابتدایی را در پیشبرد اهدافی که دارد ، یاری می دهند، تقدیر و تشکر کرد.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار