جمعه ۰۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۵ | Friday , 25 July 2025
کد خبر: ۳۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

قرارداد مترو در ایستگاه شاعری فسخ شدبه قلم نوید احمدپور

امروز موسی شاعری نامه فسخ قرارداد شرکت کیسون در پروژه قطارشهری را به این شرکت اعلام نمود تصمیمی که می بایست سالهای قبل گرفته می شد اما به دلیل مفاد یکطرفه قرارداد کسی شهامت ورود به موضوع فسخ را به دلیل عواقب بسیار سنگینی در صورت فسخ در انتظار شهرداری اهواز بود نداشت.
امروز موسی شاعری نامه فسخ قرارداد شرکت کیسون در پروژه قطارشهری را به این شرکت اعلام نمود تصمیمی که می بایست سالهای قبل گرفته می شد اما به دلیل مفاد یکطرفه قرارداد کسی شهامت ورود به موضوع فسخ را به دلیل عواقب بسیار سنگینی در صورت فسخ در انتظار شهرداری اهواز بود نداشت.

اما کمی عقب تر برگردیم زمانی که هنوز خبری از حضور کیسون در شهر اهواز نبود. در دوره دوم شورای اسلامی شهر اهواز و مهدوی شهردار وقت. در سال 1383 مطالعات اجرای طرح قطار شهری اهواز پس از تصویب شورا و با دستور شهردار اهوازآغاز شد و در سال 84 مناقصه این پروژه برگزار و 7 یا 8 شرکت در این مناقصه شرکت کردند واینجا بود که پای کیسون به عنوان یکی از شرکت های حاضر به پروژه قطار شهری اهواز باز شد.

شرکت کیسون با ارائه پیشنهاد فایننس مالی کل پروژه و ارائه مدارک و تعهد نامه شریک مالی از کشور چین توانست بدون بازگشایی پاکات دیگرشرکت کنندگان برنده مناقصه اعلام شود و اگر شرکت کیسون پیشنهاد فاینانس مالی را مطرح نمی کرد قطعا شانس برنده شدن در این مناقصه را نداشت.

در هر حال در نیمه اول سال 1385 قرارداد با شرکت کیسون منعقد و در نیمه دوم سال با ابلاغ شهردار اهواز پروژه قطار شهری آغاز به کار نمود.

بندهایی در قرارداد قطار شهری وجود دارد که اگر نام ترکمنچای را برای ان برگزینیم کار اشتباهی نکرده ایم و در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1- نوع قرارداد از مدل EPC بوده که به معنی کلید تحویل می باشد. بدینصورت کیسون به شهرداری اهواز اعلام نموده مینماید که با فلان مبلغ تمام شده وقطعی کل پروژه قطار شهری اهواز را در زمان مشخص شده به شهرداری اهواز تحویل خواهد نمود.

بندی که در این قرارداد بسیار خودنمایی می کند مربوط به تعلق گرفتن تعدیل به پیمانکار است زیرا  در قراردادهای  EPC تعدیلی به پیمانکار تعلق نمی گیرد ، این در حالی است که هر سه ماه ضریب یا شاخصی به عنوان تعدیل در مبلغ کل قرارداد ضرب شده و  به طلب شرکت کیسون اضافه و تعلق میگیرد. این عدد در طول 10 تا 12 سال در حال رشد بوده است.

همین بند باعث می شده تا پیمانکار صورت وضعیت های خود را برای دریافت ضریب یا شاخص بالاتر تعدیل دیرتر به کارفرما ارائه دهد تا پول بیشتری دریافت کند و کندی و در نهایت توقف کامل پروژه نتیجه آن بوده است.

2- در هر قراردادی بندی بنام کاهش و افزایش قراداد وجود دارد ، ولی در قرارداد قطارشهری اهواز صرفا بند افزایش مبلغ قرارداد وجود داشته و عملا با این بند دست شهرداری برای لغو یکطرفه بسته شده بود چرا که هزینه های بسیار سنگینی فقط در این بند به شهرداری اهواز تحمیل می شد.

3- بند دیگری در قرارداد قطارشهری بود که عنوان نموده چنانچه ثابت شود که در هر مرحله از پیمان شرکت کیسون در روند اجرای مناقصه یا اجرای پروژه به کارکنان کارفرما مبلغی پرداخت کرده باشد و این امر ثابت گردد ، شهرداری اهواز می تواند بدون نیاز به تشریفات قانونی قرارداد را فسخ یکطرفه نماید.
نکته ای که در اندک زمانی قبل از عقد قرارداد قطارشهری خودنمایی بیشتری میکند انتصاب وابسته خانوادگی یکی از نمایندگان مردم در مجلس وقت به عنوان مدیرعامل قطارشهری اهواز بوده است.

در زمان اجرای قرارداد کیسون که مدعی فاینانس پروژه قطارشهری شده بود ادعا کرد که به دلیل تحریم ها نمیتواند دستگاه های TBM را دریافت کند و در این زمان شهرداری اهواز در زمان آقای هلاکویی مدیرعامل وقت با پرداخت مبلغ 29 ملیون دلار به پیمانکار فرصت خرید این دستگاه را برای شهرداری اهواز مهیا نمود تا پروژه از حالت سکون درآمده و تحرک بیشتر وبهتری به خود بگیرد.

اما حالا مدیرعامل شرکت کیسون مدعی است که این TBM ها متعلق به شرکت بوده و اکنون ارزشی بیش از 400 میلیارد تومان دارند.

طی مدتی که کیسون پروژه را با هدف دریافت تعدیل به بهانه های مختلف متوقف نموده بود در هرزمان که احساس میکرد عزم شهرداری اهواز برای فسخ راسخ شده است با استناد به بند قرارداد اخطار قبل از فسخ پای میز مذاکره می نشست وبا خرید زمان باز هم به مبالغ بیشتری در این قرارداد می رسید.

کیسون اکنون مدعی دریافت حدود 1500 میلیارد تومان خسارت بابت خواب دستگاه ها وماشین آلات و نیروی انسانی ، تعدیل و ... از شهرداری اهواز شده است. اعدادی که به اعتقاد شهردار اهواز و کارشناسان شهرداری هیچ پایه واساسی نداشته و ندارند و این شرکت کیسون است که در این مدت در حال تخلف بوده است. این قرارداد در زمان دلار 908 تومانی عقد گردید و الان که دلار بیش از 18000 هزار تومان است کیسون قصد دارد بیش از 18 برابر از شهرداری مطالبه خسارت ، تعدیل و ... بنماید.

اما اگر از بالا نگاهی به محوطه های کارگاهی در شهر اهواز بیاندازیم میبینیم در حقیقت توقف پروژه قطار شهری اهواز جلو توسعه این شهر را گرفته است و مشکلات ترافیکی عدیده ای را بدون هیچ راه حلی برای نزدیک به دو دهه برای این شهر رقم زده است. بسیاری از پروژه ها به دلیل وجود محوطه های کارگاهی قطار شهری به الویت های نهم ودهم یا بیشتر  می رفتند در حالی که نیاز شهر بوده و هستند. بسیاری از پروژه ها به دلیل پرداخت صدها میلیارد تومان پول بابت تعدیل به کیسون از اجرا بازماندند و مشکلات مالی بسیاری در این سالها گریبانگیر شهرداری اهواز شده بود،بسیاری از کسبه به دلیل طولانی شدن پروژه مترو بناچار کسب وکار خو.د را تعطیل کردند. درکل این پروژه پس از 15 سال تبعات بسیار بدی برای شهرو شهروندان اهوازی داشته است.

از زمان تصدی شاعری به سمت شهردار اهواز بلافاصله دستورات لازم برای پیگیری جهت فسخ قرارداد قطار شهری در دستور کار قرار گرفته که پس از یک سال و اندی با جمع آوری مدارک و مستندات لازم این مهم امروز محقق گردید و فسخ کامل قرارداد قطار شهری اهواز به شرکت کیسون اعلام گردید و این شرکت باید خود را آماده رفتن از اهواز برای همیشه کند. کاری که می بایست سالها پیش انجام می شد تا این زالویی که سالهاست در اهواز افتاده و درحال مکیدن خون شهروندان بوده است را از این شهر بیرون کند.

شاعری این تصمیم مهم را علی رغم تبعاتی که ممکن است گریبان گیر شهرداری اهواز شود انجام داده است تا راه را هم برای اجرای پروژه های جدید باز کند و هم برای شهرداران بعد از خود مسیری هموار به جا بگذارد نه اینکه موانع همچنان بر سر راه توسعه شهر مانده باشند.

سدی که امروز شاعری از سر راه توسعه شهری اهواز برداشت مزایا و فوایدش در مدت زمان کوتاهی شروع به هویدا شدن خواهد نمود و اخبار ان به گوش شهروندان اهوازی خواهد رسید.

در پایان از دستگاه قضا انتظار میرود که در این مسئله ورود کرده و کلیه افرادی که در عقد این قرارداد ترکمنچای دخیل بوده اند را محاکمه وبه سزای عمل خود برساند. افرادی که 15 سال از توسعه شهر اهواز جلوگیری کردند وباعث هدر رفت صدها میلیارد تومان پول بیت المال شدند.وضررهای بسیار جبران ناپذیری به شهروندان وارد کردند. پولهایی که می توانست از امروز اهواز چهره دیگری را به مردم نشان دهد و شهر ما جای بهتری برای زندگی کردن باشد.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار