صبحانه پرس بررسی می کند، آسیب شناسی یکی از مهم ترین عوامل فروپاشی خانواده های خوزستانی؛
صبحانه پرس: كشته هاي جاده های خوزستان همچنان رو به افزايش است به گونه ای که به سان بمب ساعتی با شعاع انفجار وسیع هر آن بیم رخ دادن حادثه ای مرگ بار و در نتیجه فروپاشی خانواده ها و به مخاطره افتادن اقتصاد خانواده می رود...
عفیفه صیوانی
جاده ها و راه های استان خوزستان نقش مهمی در توسعه متوازن استان داشته و از اهمیت ویژه ای در زمینه های مختلف تردد مسافر و جابجایی کالا برخورداراند.
در حال حاضر خوزستان از هشت درگاه ورودی و خروجی زمینی، برخوردار است و دارای 5هزار و 200 کیلومتر راه های اصلی، فرعی، بزرگ راه و آزاده راه است . علاوه بر این طول جاده های روستایی استان به 11 هزار کیلومتر است اما متاسفانه حجم ترافیک موجود در محورهای ارتباطی خوزستان متناسب با ظرفیت این محورها نیست و با توجه به کمبود اعتبارات، تامین و ارتقای ایمنی راه ها در این استان باید به عنوان یک ضرورت اساسی برای حال و آینده مد نظرقرار گیرد.
خوزستان، راه ارتباطی برخی شهرهای جنوبی کشور، راه اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان های راهیان نور و مسیر پرتردد مسافران نوروزی است، این موارد همه بیانگر پراهمیت بودن جاده ها و راه های استان است، اما تا کنون مورد بی توجهی مسوولان بوده است.
خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک در زمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است، باید از لحاظ جاده وضع مطلوب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ جاده و راه، رتبه 14 را در میان استان های کشور دارد.
امابا این وجود نبود ایمنی و حادثه خیزی، راه های خوزستان را به قربانگاه مسافران تبدیل کرده است وهر چند وقت یک بار خبرهای ناگواری از مرگ هم استانی هایی به گوش مان می رسد که باعث می شود خانواده هایی یک عمر در سوگ عزیزانشان بنشیند .
به گواه نماینده های مجلس، مرگ پسوند جدا نشدنی از جاده های خوزستان است و كشته هاي محورهای این جاده ها همچنان رو به افزايش است به گونه ای که به سان بمب ساعتی با شعاع انفجار وسیع هر آن بیم رخ دادن حادثه ای مرگ بار و در نتیجه فروپاشی خانواده ها و به مخاطره افتادن اقتصاد خانواده می رود لیکن به رغم آن ضرورت تغییر در رسیدگی و ایمن سازی راه ها در مدیریت راه و شهرسازی استان احساس نمی شود یا شاید هم حفاظت از جان مردم را اولویت خود نمی دانند.
فریاد نماینده ها از بی توجهی به جاده ها!!
حجت الاسلام والمسلمین شیخ مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان و رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس دهم شورای اسلامی در بازدید استاندار خوزستان از شادگان و در حضور مردم با اشاره به اینکه وضعیت راه های مواصلاتی بیشتر مناطق روستایی و شهری شهرستان شادگان بسیار نامناسب و بحرانی است و مردم با مشکلات زیادی در خصوص راه مواجه هستند افزود: راه های مواصلاتی دارخوین به شادگان نزدیک ده سال است تکمیل نشده و تبدیل به قتل گاه شده است.
اقبال محمدیان نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت خطرناک راه های استان و تشبیه آن به قتل گاه عنوان کرد: باید تلاش کرد هماهنگ با خودروهای مناسب وضعیت استان، در توسعه ی جاده های خوزستان که امروز به قتلگاه شبیه هستند، پیشرفت کنیم.
همچنین نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با گروه رسانه ای آراس اظهار داشت: جاده های دشت آزادگان، يكی از پرحادثه ترين جاده های خوزستان است كه به علت وجود سرعت گيرهای غير استاندارد، غیراستاندارد بودن و بی كيفيت بودن این جاده ها سالانه تصادفات بسياری را رقم می زند و اگر راه حلی برای مشکل جاده های شهرستان پیدا نشود حتما از طریق مقامات ذیصلاح و مراجع قانونی موضوع را پیگیری خواهم کرد .
قاسم ساعدی جاده سوسنگرد- هویزه را مشکل اساسی راه های حوزه انتخابیه اش خواند و افزود: این جاده تنها 13 تا 15 کیلومتر بیشتر مسافت ندارد اما به قتلگاهی تبدیل شده است و به طور هفتگی قربانیانی از مردم منطقه می گیرد. به طوری که از ابتدای سا ل تاکنون نزدیک به 40 نفر در این جاده قربانی شده اند.
دکتر جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی وعضوکمیسیون اجتماعی مجلس هم در این باره در گفت و گویی به خبرنگار آراس می گوید: مسیرهای آبادان به اروندکنار و منیوهی – و آبادان به خدر دو طرفه و فاقد جداکننده هستند که این امر سبب شده تا شاهد حوادثی ناگوارو دلخراش رانندگی باشیم. وی در ادامه گفت: بالغ بر 14 هزار کیلومتر راه در خوزستان وجود دارد ولی از این میزان، کمتر از 1000 کیلومتر بزرگراه و آزادراه است.
بنابراین ضروری است ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان در جهت جدا کردن مسیرهای پرتردد، زیرسازی راهها، ایمنسازی و احداث راهها اقدامات موثر انجام دهد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: وقوع تصادفات شاخ به شاخ در هر جادهای از ناگوارترین حوادث رانندگی است و این حادثه و تصادف به این مفهوم است که عرض جاده با میزان تردد انطباق ندارد .
دکتر جلیل مختار گفت: متاسفانه از دیگر مسیرهایی که در لیست رسیدگی جاده ای از سالهای قبل قرار داشته و در خصوص آنها وعده داده شده بود تعریض محور زیارتی، سیاحتی جاده خضر آبادان به طره بخاخ و سیدالیه، ساماندهی روکش آسفالت، خط کشی و ترمیم شانه جاده آبادان به چوئبده و جاده کمربندی و ترانزیتی آبادان- شلمچه است که تاکنون در این زمینه اقدامات اساسی و مهمی صورت نگرفته است.
در جدیدترین اظهار نظر هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در صحن علنی مجلس با انتقاد شدید از وضعیت جاده های این منطقه گفت: جاده خوزستان - اصفهان مخصوصا در محور باغملک- ایذه به جاده مرگ ایران مشهور شده است؛ دو دهه از وعده چهاربانده شدن جاده مرگ می گذرد اما تاکنون هیچ اقدامی در این منطقه صورت نگرفته است.
مردم دیگر تحمل و توان دادن این همه قربانی را ندارند
حوادث رانندگی علاوه بر ایجاد خسارتهای احتمالی جانی، تبعات منفی برای خانوادهها و فرزندان بازمانده از قربانیان دارد و قطعا اقتصاد هر کشور را با چالش روبهرو و آسیب های اجتماعی جدی به جامعه وارد میکند.
امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است اقداماتی ضروری در جهت ارتقای ایمنی راهها و انضباط ترافیکی توسط کاربران راهها از جمله رانندگان و عابران و همچنین دستگاههای مرتبط با این حوزه انجام شود.
مردم دیگر تحمل و توان دادن این همه قربانی را ندارند؛ چه بسیار جوانانی که در این جاده کشته و کودکانی که یتیم و زنانی که بیوه شدند؛ چه کسی باید بار مسولیت شان را به عهده بگیرد؟ چرا باید خوزستانی که از استراتژیک ترین استان های کشور است از ساخت چند کیلومتر مسیر جاده ای عاجز باشد؟؟؟؟؟