پس از برگزاری هر انتخابات ریاست جمهوری و با تغییر رویکرد سیاسی دولتها،همواره شاهد تغییراتی در سطوح مختلف مدیریتی خواهیم بود.اینگونه تغییرات ،طبق قانونی نانوشته ،متداول بوده و کمتر شائبهء حب و بغض را به ذهن متبادر می کنند.هر چند این شیوه نیز،جای تامل و تعمق داشته و در جای خود قابل بررسی است؛ اما آنچه این روزها در فضای مجازی و رسانه ای مسجدسلیمان شاهد تحقق آن هستیم ،جای بسی شگفتی دارد.کمتر از چهار ماه از انتصاب فرماندار جدید مسجدسلیمان نگذشته است که در فضای بی در و پیکر مجازی ، زمزمه های تغییر این نماینده عالی دولت در شهرستان به گوش می رسد.صرفنظر از اصالت و صحت خبر و یا انطباق یا عدم انطباق این امر با منطق و واقع، بر آنیم تا مبانی اصولی این پچ پچ مجازی را بررسی نماییم.
پیش از هرگونه اقدام در خصوص اعمال تغیراتی در این سطح مدیریتی،می بایست فاکتورها و شاخص هایی را که عقل های سلیم،در خصوص لزوم یا عدم لزوم تغییر یک فرماندار در نظر می گیرند را با هم بررسی میکنیم:
1-میزان همراهی با سیاست های اعتدال گرای کلی دولت: دولت حسن روحانی در شرایطی با رای قاطع مردم به سیاست های اعتدال گرا و گفتگومحور به اریکه نهاد ریاست جمهوری جلوس کرد ،که مردم خسته از بازهای های چپ و راست به دنبال صدایی دیگر بودند.صدایی که با ترویج مشی اعتدالی سعی در محار مشکلات عدیده روزمرهء مردم داشت.سوای توفیق یا عدم توفیق این جریان سیاسی،مردم مسجدسلیمان نیز بنا به گواه آمار ارائه شده، با کسب رکورد بیشترین تعداد رای دهنده به میزان جمعیت حائز شرایط رای دادن، بیشترین همراهی را با این صدای نوین در اقلیم سیاسی کشور داشتند.پس از آنکه حجت الاسلام حجتی نیا به این سمت منصوب شد،زمزمه های انتقادی برخی جریانات اصلاح طلب در شهر به گوش می رسید.دیری نپایید که با حضور شبانه روزی این روحانی تلاشگر عرصهء خدمت و حضور مستمر ایشان در بطن معضلات اجتماعی شهر،آن اندک منتقدان نیز در سکوتی تامل برانگیز فرو رفته و بعضا حتی با ایشان به همراهی در این مسیر پرمخاطره پرداختند.این امر از یک سو مبین همراهی فرماندار جدیدالورود اما پرتجربهء شهرستان با خط و مشی اعتدالی دولت حسن روحانی است و از دیگر سو بیانگر خصیصهء مدیریتی دیگر ایشان که همان پرهیز نمودن از جار و جنجال های رسانه ای و عملگرا بودن ایشان است.
2-میزان تعامل با مدیران شهری:اگر شهر را به پازلی تشبیه کنیم،مدیران دوایر و ادارات ،به مثابه اجزاء و قطعات آن پازل محسوب می شوند.اجزایی که هرکدام تنها در کنار یکدیگر و با حفظ انسجام خود ،طرح و نقش جامعی از شهر می توانند ارایه دهند.با این فرض،پازلی را تصور کنید که قطعه ای از آن، نقشش را به درستی ایفا نکرده و در شرایط نامطلبوبی قرار داشته باشد،تصویر نهایی ارایه شده از آن به شکلی ناهنجار و تکامل نیافته خواهد بود.با این تمثیل،یکی از وظایف ذاتی فرمانداران حفظ حسن تعامل میان ارگانهای مختلف است.
آنچه در زلزلهء اخیر و در بزنگاه بحران( به عنوان کارزاری سخت و عملی )رویت شد در کنار تلاش های دیگر مسئولین و مدیران انتخابی و انتصابی،نماینده عالی دولت به خوبی از ظرفیت های تمام دستگاه های دولتی در راستای مدیریت ابعاد مختلف بحران بهره جست.بی هیچ تعارفی،تعامل و عملکرد و تلاش های ایشان در کنار امام جمعه ارزشمند و نماینده محترم شهرستان در این آوردگاه سترگ و در شرایط پسازلزله تا به این لحظه قابل ستایش است.
3-سوابق ،پیشینه و بیلان کاری:نظر به اینکه در آموزه های ناب اخلاقی و دینیمان،به کار گماردن هر مسئولی، نوعی تعهد و مسئولیت دنیوی و اخروی برای شخص مسئول و انتصاب کنندگان آن در پی خواهد داشت،لذا بررسی پیشینه،میزان موفقیت و تعهد به آرمان های والای جمعی ، فرد انتخاب شده از اهمیتی خاص برخوردار است.با نگاهی اجمالی
بر عقبهء حجت الاسلام حجتی نیا با اقدامات شاخصی مواجه می شویم.ایشان در عنفوان جوانی به حوزه علمیه رفته و پس از سپری کردن دوره طلبگی فعالیت های فرهنگی خود را آغاز میکند.در سالهای جنگ تحمیلی،پیش قدم عرصه جهاد می شود و سه سال در کنار دیگر جهادگران به دفاع از ایران اسلامی می پردازد.پس از آن همزمان با فعالیتهای گسترده فرهنگی به انجام آموزش و تبلیغ معارف اسلامی میپردازد.ایشان در این دوره با طبقات آسیب پذیر و محروم و ضعیف جامعه از نزدیک آشنا می شوند.همین خصیصه هم اکنون باعث گردید که در بزنگاه بحران و زمین لرزهء اخیر مسجدسلیمان، به بهترین نحو ممکن در هماهنگی بین دستگاه های دولتی و ارایه خدمات به مردم زلزله زده ایفای نقش نماید.
4-بومی بودن و نصاب سنی: هرچند که انتصاب مدیران فارغ از جغرافیای زیستی و محل تولد باید براساس معیار شایسته سالاری و بر مبنای تعهد و تخصص استوار باشد.اما مدیری میتواند در حوزه مدیریت خود موفق تر عمل نماید که آگاه بر زیست بوم و آداب و سنن محل خدمت خود باشد.سختی و مرارتهای مردم آن حوزه را چشیده و خانواده و خاندانش در آن اقلیم زیست نمایند.با این وصف، تمام خاندان ایشان در این شهر زندگی میکنند و چنانچه حتی پای صحبت ها و درددل های آنان نیز قرار بگیرد،اگر بر فرض محال هیچ گونه ارتباط دیگر مردمی نیز نداشته باشد،بر بسیاری از کاستی های شهر اشراف پیدا خواهد نمود.
دیگر خصیصه ای که در پایش و سنجش ها ملاک عمل است نصاب سنی است.اخیرا طی ابلاغی از سوی ریس دولت دوازدهم، شرایط سنی برای بکارگیری مدیران در سطوح مختلف مقرر و تعریف شده است.که این فرماندار بومی،حائز این نصاب بوده و اشتغال بکار ایشان در این جایگاه منطبق بر ضوابط اعلامی است.
از دیگر سو صحبت هایی از عدم تغییر فرمانداران تا بعد از انتخابات از سوی مقامات وزارت کشور به گوش می رسد؛که آن نیز استدلال دیگری است تا اساس و مبنا و شالوده این زمزمهء مجازی سست تر گردد.
با این همه باید گفت کشاندن این بحث خطیر در سطح فضای مجازی و درگیر کردن اذهان عمومی، آن هم در ایام پیشاانتخاباتی ،جز بی ثبات جلوه دادن این نهاد شاخص توام با اغراض و امراض انتخاباتی چیز دیگری به ذهن متبادر نمی کند.
در پایان از استاندار محترم خوزستان،امام جمعه محترم شهرستان و نماینده محترم مردم در مجلس و کلیه عقلا و دلسوزان شهر انتظار می روند تا بیش از پیش با همدلی و اتحاد بیشتر، همچون گذشته سعی در گذراندن بهتر مسجدسلیمان از این پیچ تاریخی بنمایند.