يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۵

20 سال از انقضای طرح جامع اهواز می گذرد

شهباز زیلایی گفت: بحث بازسازی بافت فرسوده با عنوان طرح جامع شهری در برنامه های شهرداری قرار دارد و خوشبختانه در این خصوص به برداشت و مطالعات اولیه رسیده ایم که بعد از نتیجه گیری و تصویب ماده 5 به اجرا خواهد رسید.

گروه رسانه ای آراس- معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز در نشستی که به منظور ارایه برنامه و عملکرد شهرداری و پاسخ به پرسش های اصحاب رسانه در روز یکشنبه برگزار شد، عنوان کرد: اهواز علاوه بر جمعیت 1ملیونی آن که ملاک کلان شهر بودن است، باید به سویی برود که نه تنها در کلمه بلکه در عملکرد کلانشهری، همانند سایر کلان شهر های کشور باشد.

وی گفت: بحث بازسازی بافت فرسوده با عنوان طرح جامع شهری در برنامه های شهرداری قرار دارد و خوشبختانه در این خصوص به برداشت و مطالعات اولیه رسیده ایم که بعد از نتیجه گیری و تصویب ماده 5 به اجرا خواهد رسید.

شهباز زیلایی درخصوص طرح جامع اهواز گفت: این طرح در سال تصویب شد اما تاکنون به مرحله ی اجرا نرسیده است.

وی توضیح داد: 6 سال از واگذاری این طرح به مشاور می گذرد و در حالی که 3 سال از اتمام این قراداد می گذرد، مطالعات آن به اتمام نرسیده است.

معاون شهرداری اهواز تاریخ انقضای طرح جامع کلانشهر اهواز را حدود20 سال اعلام کرد و گفت: طرح جامع 33 سال پیش ابلاغ شد و سن اجرای آن ها 10 تا 15 سال است. با این احتساب مدت زیادی از زمان مناسب اجرای آن می گذرد اما راه و شهرسازی با سپردن این طرح به مشاور، در حال بررسی برای اجرای مناسب این پروژه است.

وی از تخصیص برخی خیابان های نادری برای بهسازی معلولین و همچنین از همکاری با گرافیست ها جهت طراحی ورودی شهر اهواز که 5 طرح آن در حال برسی است خبر داد.

زیلایی همچنین با ارایه گزارشی کلی از عملکرد و برنامه های آتی شهرداری اهواز گفت: با وجود منابع فراوان و فرصت های زیادی که در شهر اهواز وجود دارد، مشکلات زیادی بر سر راه استفاده از این فرصت ها وجود دارد و هرچند برنامه های مورد نظر شهرداری اجرا شده است، اما بدلیل مشکلات مالی نیمه کاره متوقف شده و مانع ایجاد فرصت های گردشگری و صنعتی در این شهر شده است.

وی در ادامه ضمن گله مندی از عدم وصول مطالبات شهرداری از ارگان ها و سازمان ها بیان کرد: شرکت های بزرگی زیادی مانند شرکت صنایع فولاد و شرکت نفت در اهواز هستند که به دلایل مختلف از پرداخت بدهی های خود سر باز می زنند.

او افزود: 200 حلقه چاه نفت در حریم کلانشهر اهواز وجود دارد اما متاسفانه شرکت نفت از پرداخت عوارض آن ها به شهرداری سرباز زده؛ در حالی که این عوارض حق مردم است که باید به شهرداری جهت ایجاد رفاه شهروندان پرداخت شود.

معاون شهرداری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این که شهرداری فقط می تواند برای مردم دندان تیز کند ولی برای گرفتن عوارض از شرکت نفت سهل انگاری می کند پاسخ داد: شرکت نفت بیان می کند که نفت یک سرمایه ملی است لذا ما نمی توانیم از راه مجادله وارد شویم و جلوی کار کردن چاه های نفت را بگیریم.

وی ادامه داد: ما این قضیه را از طریق کمیسیون ماده 77 پیگیری کردیم و این کمیسیون حق را به شهرداری داده است و فعلا تنها بحث صدور رای نهایی مانده است که اگر قظعی شود، شرکت نفت باید 5 میلیارد به حساب شهرداری واریز کند البته ناگفته نماند که شرکت نفت مشکلات مالی کاهش فروش نفت را دارد از همین جهت تصمیم بر آن شد تا با مذاکره مشکل حل شود.

زیلایی در بحث تکریم از ارباب رجوع از ایجاد چند بخش در شهرداری نام برد و گفت: طی جلساتی که با سازمان نظام مندسی داشته ایم، تصمیم گرفته شد که نقشه ی اجرایی مورد نظر ارباب رجوع از طریق سیستم مکانیزه ارسال شود و بعد از بررسی و تایید نظام مهندسی این نقشه ها به شهرداری ارسال شوند.

بخش دیگری که در تکریم از ارباب رجوع در نظر گرفته شد صدور پروانه کار سیستمی مکانیزه است که در این روش حالت سنتی و کاغذ بازی های گذشته که امکان تخلف در آن وجود داشت را ابطال می کند. این بخش 3 سال است که شروع به کار کرده و اکنون در 7 منطقه مستقر شده است.

معاون شهرداری از تفاهم نسبی با نظام مهندسی و راه و شهرسازی در بحث برنامه های تکریم ارباب رجوع خبر داد و عنوان کرد: طی نشست های صورت گرفته، در مواردی از جمله بحث ایمنی و استاندارد بودن ساخت و ساز و نظارت و آزمایش بر بتن ها و جوش ها و همچین نحوه گود برداری جهت ارتقای ساخت و ساز تفاهم بین شهرداری و نظام مهندسی برقرار شد.

زیلایی در خصوص تغییر چهره شهرو همچنین نمای شهری یادآور شد: کمیته نما 200 نما را بر پایه ی این اصل که آثار به کار برده شده مغایر با فرهنک و سبک زندگی این جامعه نباشند، تایید کرده است.

وی دررابطه با اصلاح پیاده روهای سطح شهر گفت: پیاده روهای شهر یکی از فاکتور های کلانشهری است و برنامه شهرداری بر این است که سالانه150کیلوتر پیاده روهای شهری با هزینه شهرداری ایجاد شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اهواز خاطرنشان کرد: در سال گذشته 3 لایحه در خصوص اصلاح پیاده روهای شهر اهواز به فرمانداری ارسال شد که متاسفانه با وجود تصویب در شورای شهر، به تایید فرمانداری نرسید.

شهباز زیلایی بحث بافت فرسوده را چنین تشریح کرد: اهواز 1100 کیلومتر بافت فرسوده دارد که 300 هکتار آن بافت تاریخی محسوب می شود و در محدوده ای از این بافت، بنا های فرهنگی مانند دانشگاه ادبیات سه گوش نیز وجود دارد و و تمام سعی ما بر این است که اطراف این بناها از کاربری های ارتفاعی و ناسازگار استفاده نشود.

وی در ادامه در رابطه با خسارت وارده ناشی ساخت قطار شهری به شهروندان گفت: مردم اهواز می توانند از طریق شکایت در دادگستری و کارشناسی کردن محل، خسارت خود را دریافت کنند.

معاون شهرداری با اشاره به افزایش درآمد شهرداری ها طی چهار سال اخیر از طریق صدور پروانه ساخت، عنوان کرد: درآمد شهرداری اهواز که در سال90 بالغ بر 50 میلیارد بوده، در سال 94 به مبلغی در حدود250 میلیارد رسیده است.

وی تاکید کرد: این افزایش درامد، حاصل از قانون عوارض متراژی ساختمانی است که به ازای هر متر 100هزار تومان عوارض دریافت می شود.


نظرات بینندگان
آخرین اخبار