يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۲۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

پاسخ شهردار اهواز به 6 سوال طرح شده در صحن علنی شورا

شهردار اهواز با حضور در جلسه امروز شورای شهر اهواز، به شش سوال طرح شده از سوی مازیار جهانبخشی عضو شورای شهر اهواز به صورت حضوری پاسخ گفت.
به گزارش آراس، منصور کتانباف در پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۲۳ مهرماه) برگزار شد، در خصوص سوالی در مورد پروژه متروی اهواز و اینکه مطرح شده که این پروژه نه تنها آماده بهره‌برداری نشده بلکه هیچگونه پیشرفت فیزیکی در عملیات اجرایی آن دیده نشده است و شهرداری نتوانسته بودجه ای جذب کند و حتی سهم شهرداری در منابع را پرداخت نکرده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در شهرداری به نتیجه رساندن پروژه قطار شهری است. برای اتمام این پروژه بدون ناوگان حدود ۷۶۰ میلیون دلار مورد نیاز است.

برای پروژه قطار شهری اهواز چه کاری شده است؟

وی بیان کرد: تامین این مبلغ با توجه به منابع محدود شهرداری اهواز و دولت و مسائل و مشکلات عدیده این شهر در حوزه های مختلف، نیاز به پیگیری مستمر و بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های استانی و کشوری دارد. بنابراین برای تحقق فاز نخست این پروژه اقداماتی انجام شده است.

شهردار اهواز ادامه داد: پیگیری تامین منابع از طرق مختلف از جمله از طریق فروش اوراق مشارکت انجام شده است. در این راستا جهت انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال مجوزهای لازم از شورای شهر اخذ شده است اما با توجه به شرایط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بانک عامل از پذیرش تضمین اصل و سود اوراق مشارکت منع شده بود که این شرایط موجب عدم استقبال از خرید اوراق مشارکت شده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده این مشکل رفع و طی مجوز ۳۱ شهریورماه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و با هماهنگی های انجام شده با موسسات تامین سرمایه، موضوع در دست پیگیری است و همزمان با پیگیری اوراق مشارکت، جلسات متعددی با پیمانکار، مشاور و دست اندرکاران طرح تشکیل شده و عملیات اجرایی طرح که از اردیبهشت ماه سال ۹۵ غیرپفعال شده بود از مهرماه سال ۹۶ از سر گرفته شد.

کتانباف افزود: تامین تجهیزات و تعمیرات اساسی دستگاه تی بی ام کارون و اجرای یک کیلومتر تونل در یکی از حساس‌ترین مناطق شهر اهواز (ایستگاه راه آهن) با عبور از دپو و ساختمان های مهم راه آهن اهواز بدون کوچکترین مشکل فنی و ایمنی از ایستگاه میدان ساعت تا پارک حجاب و اجرای حدود 2.7 کیلومتر ریل گذاری فاز اول طرح از ایستگاه فرودگاه تا ایستگاه نفت برخی از اقدامات در این زمینه است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عدیده ای که در اجرای ایستگاه های قطار شهری وجود داشت، موضوع آب بندی ایستگاه ها بوده که طی مدت یک سال اخیر، شش ایستگاه فاز اول آب بندی نهایی شده و آماده نازک کاری و نصب تجهیزات الکترومکانیکال است.

شهردار اهواز تصریح کرد: تکمیل سازه بتنی کراس اور پارک حجاب جهت عبور دستگاه تی بی ام به سمت ایستگاه دانشگاه، خرید و تامین فرش الاستیک و سایر تجهیزات ریل گذاری جهت ادامه فعالیت ریل گذاری از دیگر  اقدامات بوده اند.

وی افزود: همچنین جهت تامین اعتبار مالی از منابع دولت، طی مکاتبات و جلسات متعدد با مقامات عالی کشور از جمله رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور و همچنین هماهنگی بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از طرح قطار شهری اهواز، تقاضای تامین منابع مالی طرح قطار شهری متناسب با برنامه زمانبندی شده در حال پیگیری است.

کتانباف خاطرنشان کرد: قرارداد طرح قطار شهری اهواز به صورت طرح و ساخت بوده و مقرر بوده است که اعتبارات آن از طریق فاینانس خارجی تامین شود. یکی از دلایل مهم عدم تحقق فاینانس، موضوع پذیرش عاملیت بانک‌ها و عدم پذیرش تضامین شهرداری بوده است که این مشکل با پیگیری‌های انجام شده با مصوبه هیات وزیران مرتفع شده است.

شهردار اهواز ادامه داد: طبق مصوبه هیات وزیران مقرر شد تضامین لازم جهت سهم شهرداری اهواز برای فایناس طرح توسط دولت انجام شود. با این مصوبه یکی از مشکلات اساسی فاینانس طرح که تنها راه تامین اعتبار کافی جهت برون رفت از وضعیت کنونی است، حل شده و مکاتبات و پیگیری لازم جهت عملی کردن فایناس طرح انجام شده است.

کتانباف گفت: از مهمترین مواردی که طرح قطار شهری اهواز را با چالش مواجه کرده است، بحث اختلاف با پیمانکار از سال‌های گذشته است که در این جهت جلسات متعددی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور، استانداری خوزستان و... تشکیل شده است. طبق آخرین تصمیمات مقرر شد اختلاف از طریق شورای عالی فنی کشور پیگیری شود. این موضوع طی جلسه ای با حضور روسای کمیسیون های مربوطه و  رئیس وقت شورای اسلامی شهر در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان تعیین تکلیف و نهایی شد.

چرا وضعیت حمل و نقل شهری اهواز نابسامان است؟

کتانباف در پاسخ به سوال دوم عضو شورای شهر در خصوص نابسامانی وضعیت حمل و نقل شهری در اهواز، عدم اجرای پروژه های ترافیکی، نامشخص بودن طرح جامع حمل و نقل درون شهری، عدم نظارت بر برنامه ریزی طرح کنترل ترافیک شهری و تعطیلی و رها شدن پروژه های قبلی تصریح کرد: شهر اهواز دارای طرح جامع حمل و نقل است که در سال ۸۶ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده است که کلیه پروژه های ترافیکی در راستای تحقق طرح جامع است.

وی افزود: از زمان فعالیت در شهرداری اهواز با توجه به تنگناهای مالی موجود اقداماتی انجام شده است که خرید ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید، خرید ۹ دستگاه مینی بوس، بازسازی ۲۳ دستگاه اتوبوس و پیگیری اجرای کامل توافق نامه تجهیز ناوگان تاکسیرانی به ۱۱۷ دستگاه تاکسی اروندی برخی از این اقدامات هستند.

کتانباف گفت: همچنین اتمام سطح اصلی تقاطع چندسطحی میدان شهید بندر، اتمام پروژه مسیر ارتباطی کوی رمضان به تقاطع ولایت که آماده افتتاح در آبان ماه است، اتمام پروژه تقاطع ولایت، تسریع در پروژه تقاطع جانباز جنب شهرک زردشت و شروع پروژه ساحلی منطقه یک برخی دیگر از اقدامات هستند.

عدم موفقیت در جذب بودجه‌های دولتی و کسب درآمد از شرکتها از کجا آب می خورد؟

شهردار اهواز در پاسخ به سوال مربوط به عدم موفقیت در جذب بودجه‌های دولتی و کسب درآمد از صنایع و شرکتهای دولتی و خصوصی بزرگ و ناتوانی یا کم توانی در تعریف منابع مالی پایدار و تثبیت درآمد لازم شهرداری اهواز، گفت: در طول مدت آغاز فعالیت با همه دستگاه‌های اجرایی از جمله استاندار خوزستان و سازمان برنامه و بودجه و شرکتها برای دریافت اعتبارات و مطالبات اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: در سال گذشته با توجه به مشکلات منابع مالی دولت حدود ۷ میلیارد تومان تخصیص شده و امسال نیز تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده که در حال انجام مراحل جذب اعتبار هستیم که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

شهردار اهواز تصریح کرد: در درآمدهای پایدار مانند عوارض نوسازی، بهای خدمات و کسب پیشه که متولی وصول آن شهرداری است، با انجام کارها تحقق آن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش چشمگیری داشته است. در درآمد نوسازی سال گذشته نسبت به سال ۹۵، ۲۳درصد در نوسازی و ۱۲ درصد در بهای خدمات شهری و در کسب و پیشه نیز یک درصد افزایش داشتیم.

وی گفت: متولی بخشی از منابع پایدار از جمله عوارض ناشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده شهرداری نبوده و به عهده سازمان امور مالیاتی است که عدم افزایش آن ناشی از شرایط اقتصادی سخت کارخانجات و صنایع تولیدی است که در این راستا با پیگیری‌های انجام شده، موضوع عوارض آلایندگی شرکت های نفتی در اهواز از طریق وزیر نفت و معاونین وزارت خارجه و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با هماهنگی استاندار خوزستان و رئیس امور مالیاتی خوزستان پیگیری و مبلغ ۳۴۲ میلیاردتومان اجراییه آن نهایی شده که با احتساب جرایم آن به مبلغ ۱۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

چرا حسابهای شهرداری مسدود شدند؟

کتانباف در پاسخ به سوال مربوط به علت مسدود شدن مداوم حساب های شهرداری در چند ماه گذشته توسط مراجع قضایی و راهکار برون رفت از این مشکلات تصریح کرد: علت مسدود شدن حساب های شهرداری ناشی از اجراییه های صادره توسط دستگاه قضایی عمدتاً موضوع تملکی سال های گذشته توسط شهرداری جهت اجرای طرح‌های شهری بوده است که رای های این پرونده ها در سال های گذشته صادر و با توجه به محدودیت های مالی شهرداری در آن بازه زمانی با توجه به قانون منع توقیف اجراییه ها به سال‌های بعد به تعویق افتاد و سررسید آن در زمان تصدی من به پایان رسیده است.

توضیح درباره اعتصابات کارگران شهرداری

کتانباف در پاسخ به اقدامات انجام شده در خصوص اعتصابات و تحصنهای مکرر کارگری و عدم پاسخگویی اصولی و رفع مشکلات کارگران، گفت: این موضوع ناشی از مشکلات کمبود منابع مالی شهرداری است که این مشکلات با توجه به شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده است.

وی افزود: بخش عمده ای از این تأخیر جبران شده که در حال حاضر به طور متوسط یک ماه حقوق کارگران عقب افتاده است که در حال پیگیری جبران آن هستیم. همچنین قراردادهای خدمات شهری مشکلاتی داشت که با همکاری صورت گرفته کلیه قراردادها رفع اشکال و مراحل قانونی منعقد شده است.

جریان استعفای شهردار اهواز چه بود؟

کتانباف در خصوص سوالی با موضوع استعفای پی در پی از شهرداری، عنوان کرد: با آگاهی از شرایط اقتصادی کشور در این برهه زمانی و با مسائل خاص شهر اهواز، از زمان فعالیت به عنوان شهردار اهواز  برای خدمت بهتر و خور شان مردم اهواز تلاش کرده ام.

وی افزود: در طول مسئولیت در هیچ مقطع زمانی وقفه ای در انجام امورات کاری و تلاش و پیگیری مسائل شهری با همه ناملایمات و سختی ها ایجاد نشده است و تلاشم برای بهبود بالا بردن کیفیت زندگی مردم اهواز بیشتر گذشته است.

شورایی ها درباره پاسخهای شهردار تصمیم گیری می کنند 

در ادامه مازیار جهانبخشی در خصوص نظر خود در مورد پاسخ های شهردار اهواز اظهار کرد: باید پاسخ های ارائه شده شفاف‌سازی شود زیرا متاسفانه خوب صورت نگرفته اند.

وی افزود: باید نسبت به پاسخ سوالها راستی آزمایی شود. طبق قانون، جهت اعلام نظر در خصوص پاسخهای شهردار در مهلت ۱۰ روزه تصمیم گیری خواهیم کرد.

همچنین عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز، اظهار کرد: اعضای شورا باید پس از مشورت نظرات خود را اعلام کنند.

وی درخصوص شایعه شرط گذاشتن شورا برای ماندن شهردار اهواز، افزود: این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی که این مسائل را مطرح می‌کنند دلشان به حال شهر نمی سوزد. شورای شهر برای ابقای شهردار هیچ شرطی را مطرح نکرده است.

همچنین مهران باباپور دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: بخشی از پاسخهای شهردار اهواز از جمله در خصوص درآمد و قطار شهری قانع‌کننده بودند اما جواب های شهردار در خصوص استعفای خود قانع کننده نبود و حق با آقای جهانبخشی است. 


انتهای پیام/
نظرات بینندگان
آخرین اخبار