آراس- در حاليكه هنوز نتايج ارزيابي وضعيت خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در سال 1394، منتشر نشده، همچنان اخباري از نارضايتي مصرفكنندگان از اين خدمات به گوش ميرسد.
اگرچه مصرفكنندگان از قيمت و كيفيت خودروهاي داخلي ناراضي هستند اما نارضايتي مصرفكنندگان از خودروسازان داخلي تنها محدود به اين حوزه نيست.
براساس آخرين ارزيابي رسمي صورت گرفته از وضعيت خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو، بخشي از مصرفكنندگان از كيفيت و هزينه خدمات ارائه شده در شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو ناراضي هستند.
در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200 هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركتها ناراضي هستند.
طبق اين نظرسنجي، "كمبود يا نبود قطعات يدكي"، "كيفيت پايين خدمات و تعميرات" و "دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات" از مهمترين دلايل نارضايتي مصرفكنندگان ايراني از خدمات شركتهاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است.
نتايج اين ارزيابي مبني بر نارضايتي مصرفكنندگان از خدمات ارائه شده در شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در سال 1393 در حالي است كه همچنان اخباري از نارضايتي مصرفكنندگان از اين خدمات به گوش ميرسد.
در چنين شرايطي چندي پيش نيز عنوان شد كه برخي قطعهسازان، قطعاتي كه كيفيت آنها از سوي خودروساز رد و از ورود آنها به خطوط توليد خودرو جلوگيري شده است را وارد شبكه نمايندگيهاي خدمات پس از فروش خودروساز ميكنند.
در واكنش به اين موضوع وزير صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست از خريد قطعات بيكيفيت از قطعهسازان خودداري و از توزيع اين قطعات در شبكه خدمات پس از فروش خود جلوگيري كنند.
محمدرضا نعمتزاده در اين زمينه دستور داد كه "هيچ يك از شركتهاي خدمات پس از فروش خودروسازان حق ندارند قطعات بيكيفيت را از خارج از شبكه خودروساز خريداري كنند و تامين همه قطعات يدكي بايد از قطعات اصلي صورت گيرد."