دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۰۳ | Monday , 09 June 2025
کد خبر: ۲۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

در مصاحبه با مهندس حسن کریمی فرد: پل ولایت؛ ميراثي از شورای سوم، برای شورای پنجم

پل ولایت از جمله معابر مهمي است که بر اساس توافق صورت گرفته میان شهرداری اهواز و قرارگاه جنوب کربلا (گلف)، با برش کوه گلف، پل ولایت به کوی رمضان اجرا می شود.
پل ولایت از جمله معابر مهمي است که بر اساس توافق صورت گرفته میان شهرداری اهواز و قرارگاه جنوب کربلا (گلف)، با برش کوه گلف، پل ولایت به کوی رمضان اجرا می شود. 

یکی از نمونه های بسیار مشخص و واضح از ناتوانی و عدم دقت در شهرداری اهواز در دوره شورای چهارم است که از شورای سوم آغاز و در شورای چهارم ادامه داده شد اما پایان نیافت و امید است که شورای پنجم افتتاح کننده آن باشد.

مهندس کریمی فرد با طرح این سوال که چه کسی طراح مهندسی پل بود گفت: این پل با بریدن رشته موانع طبیعی حایل بین جنوب و شمال اهواز عملا اكوسيستم طبيعي زمين را بر هم زده و فيلتر طبیعی  آلاینده های کربن بلک و صنابع فولاد و متعاقبا انتقال آلودگی ها را بر سمت شمالی شهر اهواز باز کرد.

وی افزود: مسلما طراحان این پل محیط را دیده بودند اما چگونه اقدام به چنین برشی کردند و توجیه علمی و یا صرفه اقتصادي آن چه بوده را نمی توان شرح داد.

وی در ادامه گفت: در طراحي بايد نقشه مهندسی پل و برآورد هزینه و مسایل محیطی و زیست محیطی و تغییر موانع طبیعی را نیز مد نظر باید داشت.

وی گفت: گاه هزینه ی بیشتر مطلق سود است و بهره وری، چنانکه در پروژه پل ولایت، شاید هزینه حفر تونل کمی بیشتر از برش کوه بود، اما اگر این هزینه را با مشکلات و ضرر و زیان های ناشی از برش در نظر بگیریم، قیمت تمام شده به مراتب بیش از حفر تونل خواهد بود.

کریمی فرد حفر تونل را بهتر و به صرفه تر از وضعیت برش کوه دانسته است و گفت: حفر تونل در دل کوه و در جوار قرارگاه سپاه  را می شد در زمانی مناسب تر، و ضرر و زیان های به مراتب کمتر اجرا کرد.

وی افزود: مزایای تونل بسیار بود،  بجز باز شدن حایل طبیعی، رصد منطقه نظامي نیز منتفی می شد، و نیز مي توانست اولین تونل ارتباطی در منطقه شهری اهواز نیز شامل آن باشد.

نظرات بینندگان
آخرین اخبار