آراس_ شکوفه پایدار
حمید لویمی مدیر مرکز ارتباطات مردمی دولت (سامد) استانداری خوزستان در نشت خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز چهارشنبه 11 مرداد برگزار شد با بیان اینکه سامد به عنوان سامانه ارتباطی مردم و دولت است گفت: از جمله مواردی که باعث به وجود آمدن این سامانه بوده است حرکت در جهت بهبود روند اجرایی دولت است، به صورتی که نیاز به حضور افراد نباشد، اگر کسی نسبت به عملکرد دستگاه هایی دولتی پیشنهاد یا شکایتی دارد از طریق سامانه سامد 111 در هرجای استان تماس بگیرند، اپراتور آن را ثبت خواهد کرد و بعد از ثبت آن مهلت 1 ماهه ای به سازمان مربوطه داده می شود و طی آن 1 ماه باید پاسخ آن ابلاغ شود. در صورت عدم رضایت باز هم جای پیگیری خواهد بود.
وی ادامه داد: در سامد به دنبال بالا بردن سطح تماس های سامانه هستم. سال های قبل افراد برای پیگیری مسائل و شکایات خود حضوری به استانداری می آمدند، اما سال هاست این سامانه به جهت حفظ حرمت و احترام به کسانی که نقد و شکایاتی نسبت به دستگاه های دولتی در سطح استان دارند راه اندازی شده است.
لویمی بیان داشت: مردم می توانند با استفاده از سامانه سامد به شماره 111 انتقادات و پیشنهاداتشان را به دولت برسانند، درصددیم سطح تماسها با سامد را ارتقاء دهیم.
لویمی با بیان اینکه حدود 4 ماهی است که کار در سامانه سامد را آغاز کرده است گزارش فصلی ارائه داد و بیان داشت: تماسها با سامد در 3ماه نخست امسال به نسبت 3 ماه پایانی سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است و مراجعه حضوری 39 درصد کم شده است.
وی افزود: تعداد تماسها با سامد در 3 ماه نخست سال 96، 659 تماس بوده ولی در مدت مشابه سال گذشته 329 تماس بوده است. همچنین مراجعات حضوری در سه ماه نخست امسال 500 مراجعه و در مدت مشاهده سال گذشته 694 مراجعه بوده است.
مدیر مرکز ارتباطات مردمی دولت (سامد) عنوان کرد: با توجه به اینکه هرچه حجم مراجعات حضوری کاهش یابد روند خدمت رسانی بهتر میشود بنابراین در تلاشیم مراجعات حضوری را به صفر برسانیم. این تجربه در دیگر استان ها طی شده است.
وی افزود: مجموعه همه دستگاهها به ویژه دستگاههای اجرایی باید اصلاح عملکرد داشته باشند و نیز کارهایشان را در راستای کسب هر چه بیشتر رضایت مردم سوق دهند.
لویمی تصریح کرد: بیش از 80درصد مواردی که با ما تماس گرفتهاند مربوط به بهزیستی، کمیته امداد و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به شکایات مردمی در پایان هر سال عملکرد ادارات مختلف بررسی می شود ادامه داد: در همه سازمان ها یک نماینده به عنوان نماینده سامد وجود دارد. هرچه این ارتباط از طریق نماینده بیشتر باشد در بهبود روند موثرتر است.
مدیر مرکز ارتباطات مردمی دولت (سامد) با بیان اینکه تعداد بالای تماسها به سامانه سامد تنها نشان دهنده شکایت و یا نارضایتی مردم نیست، گفت: سال گذشته کمیته امداد رتبه نخست تماسها در زمینه سازمانهای حمایتی را داشته است به طوری که 427 مورد به سامد ابلاغ شده است.
لویمی همچنین با اشاره به اینکه مردم درخواست مساعدتهای مالی، کمک و تقاضای وام دارند، افزود: رتبه دوم تماسها را اداره کل تعاون، کار و رفاه با 287 مورد به خود اختصاص داده که درخواست مردم کار و اشتغال بوده است.
وی رتبه سوم تماس ها را مربوط به اداره کل بهزیستی با 171 تماس عنوان کرد و گفت: این تماس ها بیشتر برای تحت پوشش قرار دادن افراد بوده است.
لویمی تصریح کرد: بیشترین حجم تماس ها و درخواست ها مربوط به بانکهای استان از سال گذشته تا کنون در زمینه تماس با سامد بوده است . وضعیت اقتصادی در کشور به جایی میرسد که بحث اشتغال و رکود پیش میآید حوزههای حمایتی خود را نشان میدهند.
لویمی با اشاره به اعتراضات اخیر مردم در خصوص موسسه آرمان و شرکت کیسون اظهار داشت: ما پاسخگوی افرادی هستیم که از طریق تماس یا نامه مراجعه کنند اما تجمعات، مشکلی را حل نخواهد کرد. تمام این گردهماییهای مردم، مانند کارگران شهرداری، موسسه آرمان و شرکت کیسون، اکنون توسط مجموعه استانداری در حال پیگیری است و هیچ کوتاهی در آن انجام نمیشود اما این کار زمانبر است.
وی افزود: این موسسات که پول مردم را گرفتهاند، تاکید کردند که این پول، حیف و میل نشده است. اکنون تمام مردم به طور همزمان پول خود را میخواهند در حالیکه حتی برای بانکهای بزرگ خارجی نیز ممکن نیست که به طور همزمان پول تمام مشتریان خود را پس دهند.
مدیر مرکز ارتباطات مردمی دولت (سامد) همچنین با اشاره به 20 درصد دیگر مراجعات و تماس های مردم به سامانه سامد، گفت: این مراجعات مربوط به سازمانهای مختلف مانند سازمان آب و برق، آب و فاضلاب، شهرداریها، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان است و در فصل تابستان، شکایات مربوط به شهرداری، آب و برق و آب و فاضلاب، بیشترین آمار را دارد و خواستار خدمات فوری هستند.
لویمی در پایان تاکید کرد: سامانه سامد به گونه ای است که افراد در هر جای کشور که باشند، تنها کافی است با شماره 111 تماس بگیرند و سامانه به صورت خودکار به استان مورد نظر وصل خواهد شد؛ یعنی نیازی به وارد کردن کد شهر در زمان شمارهگیری نیست.