يكي از سوالات مهمي كه هر خبرنگاري ضمن نوشتن خبر بايد از خود بپرسد اين است كه "آيا اين مطلب باعث اصلاح مي شود؟ آيا اين مطلب تاثيرگذار خواهد بود؟"
زيرا يكي از دروس روزنامه نگاري توجه به اين نكته مهم است كه تنها نوشتن و انتشار خبر محض دغدغه روزنامه نگار نيست، بلكه وي مي نويسد تا بتواند تاثير لازم را بگذارد.
به عبارت ديگر، خبر و گزارشي كه منتشر مي شود بايد منجر به تغييرات اجتماعي و بهبود شرايط زندگي شهروندان شود. در غير اين صورت سياه كردن كاغذي بيش نيست.
در سه روز پاياني هفته سوم خردادماه ٩٦، چند اتفاق مهم در اهواز رخ داد كه دو رويداد نسبت به بقيه رويدادها در رسانه ها برجسته تر شدند: اعتراض دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز به نداشتن وسايل سرمايشي در خوابگاه هاي خود و جان سپردن كودك سه ساله اهوازي در كانال فاضلاب.
نحوه انعكاس و پوشش خبري اين دو رويداد در خبرگزاري ها و سايت هاي خوزستان چگونه بوده است؟
از ميان خبرگزاري ها، خبرگزاري ايسنا با انتشار ٧ خبر در مورد مشكل خوابگاه دانشجويان و توليد يك گزارش ميداني مفصل همراه با جزييات و حتي نقل پيام هاي توييتري دانشجويان نسبت به ساير خبرگزاري ها پيشتاز بوده است.
خبرگزاري هاي مهر، فارس و تسنيم نيز هر كدام با انتشار يك خبر و توليد گزارش ميداني و گفت و گو با دانشجويان معترض، اين موضوع را برجسته كردند. تنها خبرگزاري ايرنا دو خبر به نقل از رييس دانشگاه شهيد چمران منتشر كرد كه اولي در مورد دلايل اعتراض ها و دومي پيگيري هاي صورت گرفته است.
بازتاب مشكل وسايل سرمايشي دانشجويان در سايت هاي خبري استان به گونه اي ديگر بوده است:
سايت گروه رسانه اي آراس تنها سايتي است كه عمقي به مطلب پرداخته است. خبرنگاران اين سايت به ميان دانشجويان رفته و به صورت ميداني گزارشي از اعتراض هاي دانشجويان تهيه كردند.
ديگر سايت ها فقط به انتشار صحبت هاي رئيس دانشگاه اكتفا كردند.
البته سايت شوشان با ٧ خبر و تجميع خبرها در قالب يك پكيج در انتشار اين رويداد پيشتاز بوده است.
همچنين سايت رهياب در كنار انتشار صحبت هاي رئيس دانشگاه شهيد چمران، پيام هاي توييتري دانشجويان را نيز منتشر كرده است، اما نمي توان اسم آن مطلب را گزارش گذاشت.
در مورد خبر "جان سپردن كودك سه ساله" كه هنوز هم اخبار آن جاري و ساري است، خبرگزاري ايسنا و ايرنا هر كدام با انتشار سه خبر نسبت به موضوع واكنش نشان دادند. ايرنا سه خبر در مورد كودك منتشر كرد كه مربوط به سقوط و جان دادنش، پيدا شدنش، خبر تشكيل كميته براي بررسي مقصران و تشكيل پرونده در مراجع قضايي است. نكته جالب در خبر خبرگزاري ايرنا اشاره به بازتاب اين حادثه در فضاي مجازي و گردآوري طومار توسط شهروندان است. خبرنگار ايرنا اصل جامعيت خبر را رعايت كرده، حادثه را از زواياي مختلف بررسي و تنها به نقل قول هاي مسئولان بسنده نكرده است. بقيه خبرگزاري ها تنها به نقل قول از روابط عمومي آتشنشاني اكتفا كرده اند.
سايت هاي خبري نيز هر كدام به فراخور شرايط خود در روز تعطيل خبر را منعكس كردند. البته، سايت خبري شوشان پاسكاري موضوع بين شهرداري و آبفا را نيز منتشر كرد. به هر حال بازتاب اين خبر در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي همچنان ادامه دارد. و انتظار مي رود رسانه هاي بيشتري وارد موضوع خطر فاضلاب هاي روباز شوند.
اين تحليل براساس بازه زماني روز چهارشنبه تا جمعه نوشته شده است. لذا، در مورد روزنامه ها چيزي نمي توان گفت جز اينكه انتظار مي رود مطبوعات محلي خوزستان به رسالت اصلي خود كه نوشتن گزارش، يادداشت، مقاله و مصاحبه با مسئولان براي پي گيري موضوع است، عمل كنند. وگرنه درج خبرهاي سوخته با كپي برداري از خبرگزاري ها و سايت ها كمكي به كل جريان اطلاع رساني نخواهد كرد.
به طور كلي، هدف اصلي از اين تحليل توصيفي تمركز روي اين نكته اساسي است كه رسانه ها به عنوان نماينده شهروندان و ديده بان جامعه بايستي تا پيدا كردن راه حل و برطرف شدن معضل، رويدادهاي پيش آمده را پي گيري كنند. به گونه اي كه مخاطب بداند كه بالاخره دانشجويان دختر دانشگاه شهيد چمران خنك شدند؟! و يا كودك ديگري در فاضلاب روباز جان خود را از دست نخواهد داد؟!
زينب شريفي، دكتراي ارتباطات اجتماعي