آراس-سپیده اسکندری- بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره ی روابط عمومی های برتر شرکت های تابعه ی سازمان آب و برق خوزستان قرائت شد.
متن این بیانه که توسط میرزا بابا مطهری نژاد عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن روابط عمومی ایران قرائت شد، به شرح زیر است:
اگر روابط عمومی را کوششی مدبرانه و کارشناسانه، منظم و مستمر برای برقراری ارتباط دو سویه ی غنایی و یا ترغیبی منتج به همگرایی با افراد، گروه ها، سازمان ها بدانیم، در پهنه ی پیچیده ی جهان کنونی و شرایط دشوار جوامع جدید و نوظهور، کلیه ی موسسات و سازمان ها، برای جلب نظر، حمایت و پشتیبانی مخاطبان برای دستیابی به اهداف تعیین شده، به روابط عمومی نیاز دارند.
شاید بتوان روح و فلسفه ی روابط عمومی را ریشه دار ترین عامل در فرهنگ اسلامی-ایرانی دانست. مردم داری، تعامل فکری، شکیبایی، بردباری در شنیدن، صداقت، استدلال و انصاف در پاسخگویی از برجسته ترین خصلت های اقوام ایرانی، جامعه ی انقلابی و اسلامی ایران است. اکنون که فضای جدیدی را در عرصه ی توسعه ی پایدار همه جانبه و انسان محور در راه تحقق محور مردم سالاری دینی تجربه می کند، آغوش به روی پرسش و انتقاد خیرخواهانه و مسئولانه می گشاید و بر وظیفه ی پاسخگویی به مردم اذعان می نماید و بر وظیفه ی حرمت، کرامت و حقوق شهرونندان پای می فشارد و روابط عمومی کارآمد و اثربخش بیش از همیشه نیازمند است.
ارزیابی و نقد خرد ورزانه ی عملکرد ها و سنجشبی طرفانه و دقیق فعالیت های روابط عمومی ها با معیارهای کارشناسانه و تخصصی به منظور ارتقای سطح کیفی کار، شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها، کمک در رفع کاستی ها و نارسایی ها، ایجاد رقابت سالم، تشویق و قدردانی از مدیران و کارشناسان موفق و تلاشگر و شکل دهی به الگوهای مناسب و موثر، جزو ضروری و حتمی اقدامات توسعه بخش روابط عمومی کشور و روابط عمومی سازمان ها و از جمله شرکت های تابعه ی سازمان آب و برق خوزستان است.
در این راستا نمایندگی خوزستان انجمن روابط عمومی ایران با همکاری هیئت مدیره ی انجمن روابط عمومی ایران و اساتید دانشگاه در اهواز، دومین جشنواره ی انتخاب روابط عمومی برتر را جهت ارزیابی فعالیت های روابط عمومی شرکت های تابعه ی سازمان آب و برق خوزستان در دستور کار قرار داد و اینک که به روز پایانی جشنواره رسیده ایم، نتایج ارزیابی روابط عمومی ها را به نمایندگی از هیئت داوران به اطلاع می رسانیم.
پس از برگزاری جلسات متعدد در شورای سیاست گذاری، ابتدا آیین نامه و شاخص های ارزیابی تهیه گردید و سپس دستور العمل و فرم زمانبندی و نحوه ی فراخوان آثار روابط عمومی آب و برق و تعیین محدوده ی زمانی تولید آثار اعلام شد.
در این جشنواره با توجه به نوع عملکرد شرکت ها از حیث سد و نیروگاه، شبکه های آبیاری و زهکشی، بر اساس ستاره های هر روابط عمومی با داده های وی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بر اساس معدل کل در مجموعه ی بخش ها در نظر گرفته شد.
محورهای مورد ارزیابی، شامل ارتباطات درون و برون سازمانی، تبلیغات، خبر، افکار سنجی و تحلیل محتوا، ارتباطات و فعالیت های فرهنگی و هنری می شد. این جشنواره با رویکرد چهارگانه ی انجام ارزیابی، انگیزش، آموزش و ارتقا برای نخستین بار در استان خوزستان و شاید کشور انجام بخشی از فرآیند ارزیابی به صورت بررسی حضوری و مشاهده ی فعالیت ها و اثر آن صورت پذیرفت.
هیئت داوران، با کمک گروه های کارشناسی، گزارشی از نقاط ضعف و قوت، در هر محور و گروه تکمیل کرده است که به شرح ذیل کلیات آن را به استحضار می رساند:
1- ضعف در طبقه بندی اطلاعات
2- ضعف در مستند سازی فعالیت ها و تعیین هویت آوری اطلاعات
3-عدم انطباق دانش، تحصیلات و تجربه ی برخی کارشناسان روابط عمومی با ماهیت فعالیت تخصصی
4-عدم تناسب امکانات برخی روابط عمومی ها با ماموریت های محوله و حجم ماموریت ها
5- عدم حمایت و پشتیبانی برخی از مدیران عامل از روابط عمومی ها
6- ضعف آموزش تخصصی و نیاز به برنامه ریزی آموزشی تخصصی در حوزه های مختلف
با آرزوی توفیق و اطلاع و ارتقای بینش و دانش روابط عمومی در شرکت های تابعه سازمان آب و برق خوزستان و کشور، با تقدیم گرم ترین درودها، بدرود می گوییم.
هیئت داوران دومین جشنواره روابط عمومی هیا برتر شرکت های تابعه سازمان آب و برق خوزستان؛ میرزا بابا مطهری نژاد، دکتر زینب شریفی، مهندس سید فضل الدین موسوی، مهندس رضا حیدری بنی، مهندس ابراهیم سرخه