
به گزارش آراس:
دکتر شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای ترافیک با بیان عملکرد استان در این حوزه عنوان کرد: در مباحث ترافیکی و جاده ای درون شهری، ما از لحاظ حمل و نقل رتبه اولکشور و در جابحایی مسافر رتبه سوم را به خود اختصاص داده ایم؛ اما از لحاظ استانداردهای جاده ای رتبه ششم را داریم، طبیعیست زمانی که استانداردهای جاده ی ما رتبه ششم دارد و بیش از حد مجاز به آن توسط ترددها فشار وارد شود مشکل خود را از یک جایی نشان می دهد و باعث بروز تصادفات و آسیب های جدی می شود.
وی در ادامه گفت: در تمام دنیا چنین مواردی وجود دارد اما جهان در حال حرکت به سمت حمل و نقل ریلی پیش رفته و جاده ها استاندارد شده اند. لذا می بایست متناسب باهم، سهمی از بار شبکه ریلی و جاده ای تقسیم شود. ۴۷۵کیلومتر آغاز به استاندارد سازی جاده ها کردیم تا خود را به رتبه سوم ارتقا دهیم. از اراده های دولت، گسترش شبکه ریلی در سطح کشور است آن هم به علت مزایای قابل ملاحظه ای که دارد. مقرر شد تا یک درصد از فروش نفت به توسعه شبکه ریلی اختصاص داده شده شود.
غلامرضا شریعتی تصریح کرد: متناسب با اعتبارات باید سهم خود را از راه و جاده ها بگیریم، می بایست تلاش شود تا همانطور که جاده ها تا اندیمشک دو خطه شده اند از اندیمشک تا تهران هم دو خطه شود، و دولت را متقاعد کنیم که این کار را انجام دهد، در این برنامه پنج ساله، سالهای طلایی راه آهن خواهد بود. احداث راه آهن اهواز به اصفهان از قول های رییس جمهور است و تا چندماه آینده به نتیجه خواهیم رسید. از وزیر راه قول خواهیم گرفت تا هرچه سریعتر پروژه راه آهن اندیمشک به خرمشهر انجام شود تا از تصادفات پیشگیری به عمل آید و سرمایه های استانی را حفظ کنیم.
مقام عالی دولت در استان خوزستان از آغاز به کار پروژه راه آهن بندر امام به خرمشهر خبر داد و افزود: چذابه که به یکی از پرتردد ترین مناطق استان در زمان هایی از سال تبدیل می شود در حال پیاده سازی برخی پروژه های عمرانی و جادهای جهت رفاه در ترددات جاده، هستیم. از جهتی دیگر لازم است تا اهواز که پیشانی استان است شرایط منظمی از نظر ترافیکی به خود بگیرد.
گفتنی است در این جلسه بنا بر این قرار گرفت تا با همکاری شرکت فولاد خوزستان و حمل و نقل ریلی، زین پس حمل و نقل ورق های عریض فولاد که از قبل در جاده ها جابجا و خود باعث ایجاد ترافیک و بی نظمی در جاده ها می شد، توسط حمل و نقل ریلی صورت بپذیرد.
این روش مزایایی از جمله حفاظت از محیط زیست، کاهش حجم ترافیک و دارای نرخ کمتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد.
سرهنگ قدرتی در ادامه این جلسه مشکلات ترافیکی شهر اهواز را اینگونه بیان کرد: یکی از مشکلات شهر اهواز بحث معضلات تردد به ورزشگاه الغدیر است، مصوباتی در این خصوص صادر شده اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. مشکلاتی که می توانند ایراداتی به بازی های پرتماشاگر وارد کنند. سال گذشته رتبه آخر در تصادفات را داشتیم و در صورت تکرار این رکورد در چندسال پیاپی می توان گفت که فعالیت مثبتی را انجام داده ایم.
وی در ادامه بیان کرد: مشکل اساسی ما تصادفات عابرین است به صورتی که ۳۶درصد از متوفیان عابرین هستند به دلیل اینکه پیاده روها ناهموار هستند که اکثر عابرین ترجیح می دهند در بستر راه حرکت کنند. شهرداری نیز مجوز داده بنا به دلیل انجام ساخت و سازها، پیاده رو ها را ببندند و به عنوان کارگاه از فضای بسته شده استفاده شود که این خود باعث تاسف است. اکنون که توانستیم تصادفات را با نصب چراغ چشمک زن و نصب دوربین ها کاهش دهیم باید از سلامت ماندن آن ها نیز محافظت کنیم تا شاهد تصادفات نباشیم. از شهرداری تقاضا دارم هنگامی که برای ساخت مجتمعی مجوز صادر می شود به فکر پارکینگ آن باشند تا با تجمع ماشین ها در پیاده رو ها شاهد مشکل دوچندانی نشویم.
همچنین در این جلسه فرمانداران شهرهای هویزه، حمیدیه و شادگان از نبود امکانات حمل و نقل، فرسودگی ناوگان اتوبوس رانی، نبود پایانه های مناسب و معضلات جاده ای علی رغم فعالیت آن ها در زمان تصدی خود در این شهرها گفتند و خواستار رسیدگی به وضع موجود شدند. همچنین درخواست فرمانداران به این صورت بود که اعتباراتی به این شهرها داده شود تا بتوانند به وضعیت ترافیک شهرها رسیدگی کنند.
هاشمی زاده معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان بر تکرار جلسات شورای ترافیک در شهرستان ها تاکید کرد و گفت: لزوم را بر اجرایی کردن مصوبات و پیگیری مشکلات شهرستان ها با دسنه بندی کردن موضوعات و تخصیص اعتبارات می دانیم. پیشنهاداتی که توسط فرمانداران ارائه شدند را در نظر گرفته خواهیم گرفت و تاپایان سال۹۶ کلیه شهرهای مورد تایید، طرح ترافیک را دارا خواهند شد. لازم است تا طرح ترافیک اهواز مورد بازنگری مثبتی واقع شود تا نتایج ویژه، کارا و تعیین نقشه راه برای طرح ترافیک اهواز را بدست آوریم.
خبرنگار: مریم کروشاوی