
رنگين کردن اکران نوروزي با فيلمهاي مستندياسر خير برنده سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني مستند از سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در خصوص جايگاه سينماي مستند در سينماي امروز گفت: سينماي مستند قابل رقابت با سينماي داستاني است مخصوصا در سينماي امروز که ديگر مرزهاي ميان سينماي داستاني و مستند برداشته شده است.
وي در ادامه بيان کرد: نکتهاي که من نيز به آن افتخار ميکنم آن است که سينماي مستند، سينماي پيشرو است و نبض آن همراه با نبض جامعه ميزند. اين درحالي هست که موضوع برخي از فيلمهاي داستاني براي سي سال پيش است و مساله امروز ما نيست.
خير در مورد ويژگيهاي مستندهاي اجتماعي اظهار داشت: مستندي که مسائل اجتماعي را بيان ميکند حتي در تم و موضوع، پيشرو است. چه رسد به روايت و ساختار آن که در سال هاي اخير مدرن شده است. اين دو نکته اساسي باعث ميشود که سينماي مستند ما سينماي پيشرو باشد. همانطور که در سينماي دهه چهل نيز فيلمهاي مستند در ذهن مخاطبان ماندگار شدهاند تا فيلمهاي داستاني آن زمان که خبري از آنها نيست.
کارگردان مستند «به آهستگي» اظهار داشت: ما در فيلمهاي داستاني سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر فيلمهايي داشتيم که ساختار و روايت مستند داشته و مورد توجه نيز قرار گرفتهاند. همچنين در بخش مستند نيز فيلمهايي بودند که به نظر من در روايت، ساختار و داستانگويي فيلمهاي پيشرويي بودند.
وي همچنين عنوان کرد:برخي از فيلمهاي مستند امسال ميتوانند در سينماهاي گسترده کشور اکران کردند و حتي پرفروش نيز بشوند. اين روند سبب ميشود که در سالهاي آينده نيز هرشخصي بخواهد در مورد سينما حرف بزند حتما سينماي مستند در ذهنش ماندگار خواهد بود.
برنده سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني مستند، در خصوص بيتوجهي به سينماي مستند تأکيد کرد: متاسفانه مديران فرهنگي ما هم داراي روحيهاي محافظهکار هستند و هم ماندگاري کمي در مسئوليت خود دارند. به اين سبب فکر مي کنند اگر به فيلمهاي مستند اجازه اکران بدهند يا در بخش اصلي جشنواره فيلم فجر قرار بگيرند، ممکن است به ضررشان تمام بشود.
وي افزود: براي بيرونرفت از اين مشکل بايد اين شجاعت را داشت و قانوني وضع نمود که دو يا سه فيلم مستند به بخش اصلي جشنواره فيلم راه يابند. به اين منظور ميتوان طي يک فرآيند قانوني هيئت انتخاب جشنواره فيلم فجر، فيلم هاي مستند با کيفيت را براي حضور در بخش اصلي جشنواره انتخاب نمايد. اين اتفاق سالهاست که در دنيا اجرا شده و سينماي مستند جايگاه اش رو پيدا کرده است.
وي افزود: در اين راستا مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و هر نهاد فرهنگي که فيلم مستند توليد ميکند مي تواند ريشهاي عمل کند و طرح فيلمهايي مستندي را که ظرفيت اکران دارند، تصويب کند. اين مراکز ميتوانند در طول ساخت مستند سازها بگويند که فيلم هاي آنها با مخاطب گستردهتري در ميان گذاشته ميشود.
خير در خصوص قرار گرفتن فيلمهاي مستند در ترکيب اکران نوروز اظهار داشت: اگر سينماي مستند روزي در ترکيب اکران نوروز قرار بگيرند، طبيعتا براي سالهاي اول ممکن است فيلم هاي مستند مخاطب گستردهاي نداشته باشند. اما بايد ذرهذره به مخاطب گفت که اين نوع سينما هم ميتواند او را سرگرم نمايد و مسائلي که تا به امروز به آن توجه نکرده است را در اين گونه سينما ببيند.
وي در پايان بيان کرد: اگر فيلمهاي مستند در نوروز اکران شوند به قدرت انتخاب تماشاگران افزوده خواهد شد و سبد اکران سينمايي را رنگينتر ميکند. البته بايد از فيلم مستند تبليغ کرد تا تماشاگر بيشتري در سينماي مستند داشته باشيم.اين گونه عملکردها است که در دراز مدت مي تواند به نفع سينماي ما تمام شود.