* انشقاق سیستم مدیریت مانع پیشرفت است
رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان، انشقاق موجود در سیستم مدیریت استان را یکی از عوامل جلودار پیشرفت خواند وگفت: خوزستان نیاز به یک تمام کننده و کسی دارد که از حاشیه ها به دور باشد زیرا به اندازه کافی عقب هستیم و فرصتی برای به حاشیه پرداختن نیست، باید قدر پتانسیل های استان را بدانیم و از آن ها در تصمیم گیری های کلان استفاده کنیم که در این زمینه، بنیاد نخبگان می تواند کمک کننده باشد.
پروفسور علیرضا زراسوندی عملکرد این بنیاد در سال 95 را در دو بخش، امور روزانه، وظایف و برنامه های بنیاد و یک سری برنامه های اجتماعی استان، عنوان کرد وگفت: بنیاد نخبگان یک شورای علمی دارد که با حضور استاندار و اعضای آن برگزار می شود و تمامی برنامه ها پس از مطرح شدن در این شورا و بررسی آن ها به تصویب می رشند و در لیست برنامه های بنیاد ملی قرار می گیرند.
زراسوندی با اشاره به این که برنامه های بنیاد نخبگان در 3 قالب قرار می گیرد، عنوان کرد: یک قالب تسهیلاتی یعنی همان وظیفه اصلی بنیاد که شامل شناسایی، پایش و توانمند سازی نخبگان است و بخش دیگر برنامه های حوزه پژوهش، نظارت و برنامه ریزی مانند جوایز تحصیلی، اردوهای جهادی، طرح دوست علمی و برنامه هایی اینچنین است و یک بخش مجزا هم به عهده بنیاد است که حدود سه سال همزمان با دولت جدید به حوزه اقدامات بنیاد اضافه شده است که باید علاوه بر برنامه های جاری بنیاد، این اقدامات نیزانجام شود.
* جوایز تحصیلی از کارکردهای مهم بنیاد نخبگان است
زراسوندی از کم شدن فشردگی کارها در تابستان به دلیل افزایش دما خبر داد و تاکید کرد: اصلی ترین برنامه بنیاد در فصل تابستان، فراخوان جوایز تحصیلی دانشجویان است چرا که جوایز تحصیلی یک بحث جدیدی در بنیاد ملی است که نیاز به بستر سازی داشت، به همین دلیل تابستان را به برگزاری دوره های آموزشی در دانشگاه های سراسر استان اختصاص دادیم تا دانشجویان، اساتید و هیات رئیسه دانشگاه ها با ساختار، نحوه فرایند و آیین نامه های جدید بنیاد ملی در حوزه جوایز تحصیلی آشنا شوند.
وی اذعان داشت: بنياد ملّی نخبگان بر اساس آيين نامة «اعطاي جايزه هاي تحصيلي به دانشجويان صاحب استعداد برتر» تسهيلات ويژه اي را در قالب چهار جايزة آموزش، پژوهش، فنّاوری و فرهنگ شامل موارد متعددي از قبيل رتبه دانشجويي، اعتبار آموزش ياری، اعتبار پژوهش ياری، اعتبار فن ياري، اعتبار توان مندي آموزشي، اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار توان مندی كارآفريني و ... به دانشجويان صاحب استعداد برتر دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور اعطا مي كند. فردی که حداقل امتیازات را در این زمینه ها در بنیاد نخبگان کسب کند، می تواند از این جوایز بهره مند شود.
وی جایزه تحصیلی را معادل بورس خواند و اظهار کرد: فراخوان این جایزه در سال 94 برای اولین بار اعلام و اجرایی شد. این جایزه بر اساس امتیازات سخت گیرانه ای که بنیاد ملی نخبگان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در 2 مرحله فراخوان می شود و به مدت یک سال به مستعدین داده می شود.
زراسوندی افزود: پس از برگزاری دوره های آموزشی، حدود 700 نفر ثبت نامی برای بحث جوایز تحصیلی داشتیم که از این تعداد ثبت نامی، 60 نفر تایید شدند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: فعالیت های ترویجی بنیاد در بین دانشجویان برای موضوع جوایز تحصیلی نتیجه خوبی داشت و از آن به بعد دانشجویان برای فراخوان مرحله دوم پیگیر هستند تا برای فراخوان دوم نیز اقدام کنند. این جوایز تحصیلی و موجی که ایجاد کرد، باعث تلاش بیشتر دانشجویان برای ارتقاء تحصیلی آنها می شود.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر این برنامه توسط حوزه فرهنگی در بنیاد ملی نخبگان اجرا می شود و هر سال هم گزارش آن به دفتر مقام معظم رهبری داده می شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان همچنین از اولین فراخوان در مهر ماه برای ورودی های 95 و مرداد ماه برای ورودی های جدید خبرداد وافزود: در کل کشور، دانشگاه های درجه یک، سهمیه جدا و استانها هم سهمیه خاص خود را دارند که در بین استان ها با توجه به اینکه دانشجویان استقبال کردند و بعد از تهران بیشترین ثبت نامی را داشتیم، به همین دلیل بعد از استان تهران، بیشترین سهمیه به استان خوزستان داده شده است،
زراسوندی با بیان اینکه تسهیلات برای این جوایز به موقع داده شده و در سطح کلان کشور به مشکل برنخورده ايم، یادآور شد: البته بنیاد ملی نگاه سخت گیرانه ای نسبت به بودجه دارد چراکه این بودجه متعلق به نخبگان وافراد تحت پوشش این بنیاد است نه هزینه های جاری مثل تعرفه های آب وبرق.
زراسوندی با اشاره به دیدار هر ساله مقام معظم رهبری با نخبگان سراسر کشور گفت: این دیدار با حضور یک هزار نخبه، مسئولان دولتی و مدیران انجام می شود که گزارش این دیدار، نقطه عطف بنیاد است و برنامه های بنیاد بر پایه آن دیدار تعریف می شود.
وی با اشاره به تعاملی که بنیاد نخبگان با دستگاه های اجرایی و استانداری دارد اضافه کرد: در سال 95 تعداد دو برنامه برای بنیاد مصوب شد اما بالغ بر 50 برنامه در استان اجرا کردیم.
زراسوندی اظهار کرد: تعداد 270 هزار دانشجو و حدود 8 دانشگاه اعم از دولتی و غیر دولتی و اعضای هیات علمی، نشان از آن دارد که در بنیاد نخبگان استان خوزستان، کارهای زیادی برای انجام دادن هست.
* بیش از 19 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح شهاب
وی برنامه دیگر بنیاد را طرح شهاب و شناسایی استعداد های برتر عنوان کرد و ادامه داد: طرح شهاب یک طرح ملی بین دستگاهی است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی در سراسر کشور در حال اجراست که آموزش و پرورش مجری آن و بنیاد یک وظیفه نظارتی دارد . این طرح امسال برای اولین بار در چهار ناحیه اهواز و سه شهرستان اجرا می شود. امسال تعداد 19هزار و 236 نفر پایه چهارم دبستان تحت پوشش این طرح در هشت شاخص رصد شدند که در نهایت در بنیاد ملی نخبگان پردازش می شوند . دانش آموزان مستعد اما کم توان مالی نیز در این طرح، بیشتر مد نظر بنیاد است. طرح شهاب یک کارگروه اجرایی در استان دارد که به صورت مستمر برگزار می شود و نکته مهم در شناسایی دانش آموزان این است که رصد آن ها در مدارس محسوس نیست وخانواده های آنها از برنامه های انجام شده خبر ندارند.
زراسوندی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برگزیدگان جوایز تحصیلی گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین دانشگاه شهید چمران اهواز و بنیاد نخبگان بسته شد، برگزیدگان جوایز تحصیلی حقوق ماهیانه دریافت می کنند، در خارج و داخل کشور هزینه پایان نامه، کتاب و تسهیلات دیگر در قالب اعتباری مشخص در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به آنان داده می شود.
وی با بیان این که "نخبگی یک نعمت خدادادی تعهدآفرین است نه یک مزیت توقع آفرين"، عنوان کرد: این سیاست بنیاد ملی نخبگان است که از سوی مقام معظم رهبری تعریف و به انجام آن تاکید شده است.
زراسوندی گفت: وقتی مستعدین و استعدادهای برتر از سوی بنیاد ملی تقویت و حمایت مالی می شوند، توقع این است که همان فرد، نسبت به استان احساس مسئولیت داشته باشد. البته این موارد در روند برگزاری جلسه توجیهی با برگزیدگان جوایز تحصیلی، عنوان می شود . در زمینه نظام وظیفه دانشجویان هم تلاش داریم نیز سهمیه مناسبی برای استان دریافت کنیم.
پروفسور زراسوندی در پایان سخنان خود به مقایسه پرورش گلخانه ای و باغچه ای دانش آموزان و دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: بنیاد نخبگان به پرورش باغچه ای اعتقاد دارد و آن دسته از مستعدینی که از باغچه پرورش می یابند، اهمیت بیشتری برای بنیاد دارند، چراکه با فراهم بودن تمام امکانات، استعداد برتر شدن کار سختی نیست. به همین دلیل دانش آموزان از طریق طرح شهاب به شکلی نامحسوس، شناسایی و با فرم های خاص بررسی و در نهایت تقویت می شوند و خانواده ها هم در جریان این پرورش باغچه ای قرار نمی گیرند تا این خصوصیت به یک مزیت تبدیل نشود.
وی در پاسخ به این که آیا معلمان از شاخص های لازم برای بررسی پرونده آموزشی دانش آموزان اطلاع دارند، گفت: همه دانشجو معلمان که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند، مدیران، معلمان و نیروهای جدید الاستخدام آموزش و پرورش در فصل تابستان، آموزش های لازم و مرتبط با طرح شهاب را گذرانده اند و این آموزش ها باعث خروجی و نتایج درستی از طرح شهاب می شود.
خبرنگار: طیبه قاسمی