يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۱۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵

در میراث فرهنگی خوزستان چه می گذرد؟

نکته مهمی که می‌توان درباره اهمیت مشارکت مردم در سازمان‌های مردم‌نهاد و کارکردهای مهم آن گفت این است که مشارکت، موجب افزایش و ارتقای سطح آگاهی اجتماعی می‌شود.
قبل از هر چیز مقدمه ای از نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد را  به عنوان نمایندگان واقعی مردم و بخشی از جامعه مدنی  معروض می داریم. نقش اساسی سازمان‌های مردم‌نهاد در جریان کمک به توسعه، ایجاد ظرفیت اجتماعی در مراحل برنامه‌ریزی و سازماندهی فعالیت‌های توسعه است.

 نکته مهمی که می‌توان درباره اهمیت مشارکت مردم در سازمان‌های مردم‌نهاد و کارکردهای مهم آن گفت این است که مشارکت، موجب افزایش و ارتقای سطح آگاهی اجتماعی می‌شود. 

از سوی دیگر این مشارکت، اجتماعی‌شدن و فرهنگ‌پذیری افراد را به‌دنبال دارد و تمرینی برای کار گروهی و زندگی جمعی توأم با آزادی و دمکراسی است.سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان جوامعی که از همسویی اهداف و نگاه بخشی از افراد جامعه و همچنین مشارکت مردم با یکدیگر برای تحقق یک هدف مشترک تشکیل می‌شوند می‌توانند نقش مهمی در توسعه ایفا کنند.

 همانگونه که در اولین جلسه سمن ها با حضرتعالی مطرح گردید ما اگر معتقد به آرا و نقش مردم و تشکل های مردمی در اداره امور  هستیم، در عمل نیز باید به آن پایبند باشیم و آن را صرفا برای پرکردن عریضه های فانتزی و غیر عملی استفاده نکنیم،  بلکه در عمل نیز آنچه را به زبان می آوریم به آن پایبند باشیم، زیرا آنچه که امروز شاهد آن هستیم نتیجه عهد شکنی ها و دوگانگی در رفتار است.

 از زمان تصدی مدیرکلی جنابعالی تا کنون تنها یک جلسه با مجموعه پنج نفر شبکه تخصصی و یک جلسه با برخی از سمن های استان به صورت موردی داشته اید، در صورتی که در این چند ماه منتهی به یک سال حضور شما بر مسند مدیر کلی این سازمان، این امکان وجود داشت تا از طریق  شبکه و نماینده سمن های استان حداقل ماهی یکبار آن هم به مدت یک ساعت با حضور معاونین خود به بررسی راهکارها، معایب و نقاط قوت و ضعف معاونت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان مطبوع خود بپردازید.

در میراث فرهنگی خوزستان چه می گذرد؟

 و از برنامه ها و راهکارهای پیشنهادی آنها برای سر و سامان دادن به وظعیت نابسامان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان استفاده مطلوب ببرید. اما آنچه مشاهده شده است حکایت از عدم اعتقاد به سازمان های مردم نهاد و التزام به رعایت قانون(ماده35 آئین‌نامه تشکل‌های مردم نهاد 67725/ت51305ه تاریخ 06/06/95 هیئت دولت) از سوی شما و همکارانتان می باشد. از این رو شبکه تخصصی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان برای تنویر افکار عمومی موارد زیل را اعلام داشته و از استاندار محترم به عنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید مطالبات به حق سازمان های مردم نهاد را پیگیری نمایند.

بررسی مشکلات اداری و برون سپاری بخشی از فعالیت های قابل واگذاری سازمان تحت امر به سمن های میراث فرهنگی استان و توانمند سازی انجمنها به عنوان رکن اصلی توسعه جامعه مدنی. (با توجه به اساسنامه مصوب هیئت وزیران در سال 84و95.).

تشکیل کمیته های نجات و جلوگیری از اوضاع ناگوار، سرقت و تخریب محوطه های باستانی و تاریخی که اخبار آن در رسانه ها به وفور منتشر شده و درآینده نیز از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.


 تذکر به عملکرد ضعیف و نداشتن برنامه های منسجم بخش گردشگری این اداره کل نسبت به صنعت پرسود گردشگری عشایر و روستاهای استان، راهیان نور،مسافرین عراقی و کویتی در حوزه گردشگری سلامت و گردشگری  مذهبی(ایام محرم) ، جذب اردوهای دانش آموزی. 
 برگزاری کنفرانس بین المللی  توسعه گردشگری استان خوزستان و جشنواره خرما و زندگی خوزستان به عنوان طرح های شاخص استان خوزستان منتشره در کتابچه طرح های شاخص استانداری در سال 94 با پیشنهاد مستقیم شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان ئ برنامه این شبکه در مورد توسعه صنایع دستی استان خوزستان با محوریت آموزش فنی و حرفه ای رشته های بومی استان.

در میراث فرهنگی خوزستان چه می گذرد؟

همکاری متقابل  معاونت میراث فرهنگی،  شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی با وزارت نفت در طراحی و اجرای پروژه موزه های صنعت نفت، موزه گمرکات، دانشکده ادبیات اهواز و دیگر ادارات دولتی که صدسال  قدمت تاریخی دارند.

همکاری سازمان مطبوع،  سمن ها و شهرداری های استان برای معرفی و راه اندازی  بازارچه های موقت صنایع دستی بومی.

معرفی مشاورین تحصیل کرده میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  براساس رشته های دانشگاهی در این حوزه از بین سمن ها با همکاری شبکه تخصصی ، اداره کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری و اداره کل میراث فرهنگی در کنار فرمانداران استان .

برگزاری همایش های استانی و ملی با موضوعات سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی وامور اجتماعی استانداری خوزستان.

انتخاب مشاور سازمان های مردم نهاد از میان سمن های فعال، طبق روال گذشته در این سازمان در کنار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان جهت ایجاد ارتباط مستحکم بین سمن ها با این سازمان.

آسیب شناسی رفتارها و کارنامه سازمانهای مردم نهاد، راهکارها و پیشنهادات برای توانمند کردن سمنها.

استخراج سوات سازمان مطبوع و سمنهای فعال استان و تدوین استراتژی برای همکاری و توسعه در سه حوزه تخصصی سازمان تحت مدیریت و ارتقا جایگاه استان خوزستان در سطح ملی و بین المللی. (شبکه با تعریف یک طرح پژوهشی آماده انجام این پیشنهاد است.)
 
وآنچه شبکه تخصصی بارها از حضرتعالی تقاضا نموده است :

1-برچیدن خانه سازمان های مردم نهاد در اداره کل و وعده های مکرر در بازگاشایی آن(اتاق 12متری که تنها 4 صندلی فرسوده و یک میز در آن گذاشته شده است خود بیانگر اهمیت و جایگاه سمن ها در نوع نگاه و مدیریت شماست.)

 2-  عدم برون سپاری بخشی از کارها در سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به سمن ها که می تواند برای رشد آگاهی شهروندان خوزستانی  و توانمند سازی سمن ها کارگر باشد.

3-  توجه ننمودن به استفاده از ظرفیت های مردمی سمن های استان برای حفاظت از ابنیه های تاریخی و مکان های گردشگری بصورت تنظیم تفاهم نامه.

4-  عدم برگزاری جلسات منظم و کاربردی با سمن ها از طرف سازمان مطبوع جهت ایجاد همکاری قوی فی مابین.

 5-   سپردن مدیریت سمن ها به بخش سرمایه گذاری سازمان که توهین غیر مستقیم به مدیرعاملین سمن ها و شبکه تخصصی استان بود.

6-  معاونت سرمایه گذاری هیچگونه سنخیت فکری با انجمن های میراث فرهنگی ندارد. اگر فقط انتظار داشته باشید تا طرح و برنامه و آمار از انجمن دریافت و به مرکز ارسال شود و روزمه این واحد تکمیل شود این امر را نیز بدون واسطه نیز می توانیم به راحتی انجام بدهیم. 

7-  ایراد اساسی در واگذاری خانه ماهپار به بخش خصوصی و بیرون راندن هنرمندان سفال گر اهوازی و عدم حمایت و تقویت از این هنرمندان.

      8-  درخواست جلوگیری از اخراج 80 نفر از نیروهایی که به صحیح یا غلط در دوره مدیریت گذشته استخدام شده بودند. راهکار این مشکل اخراج بدون پالایش نیست اگر نیرویی بدون تخصص وارد سازمان شده است با مصاحبه تخصصی ارزیابی، نیروهای کاردان استخدام و نیروهای غیر ضرور اخراج شوند زیرا سازمان مطبوع شما به شدت با کمبود نیرو و نیروی با کیفیت و متخصص مواجه است که ما شاهد آسیب های ناشی از وجود  نیروهای انسانی فاقد دانش و کیفیت در تمام سه حوزه میراث فرهنگی(عدم تخصص در مرمت نقش برجسته های کول فرح و شوش محوطه سازی های سایت ها)گردشگری(عقب ماندگی صنعت توریسم خوزستان و جایگاه پایین در میان سایر استان ها)صنایع دستی(نارضایتی عمیق صنعتگران و عدم حمایت از آنان و نبود سند چشمن انداز در این حوزه) هستیم.

البته این شبکه با ارزیابی مشکلات فوق برای حل چالش ها و بحران های فرا روی سازمان شما بنا بر وظیفه پیشنهاداتی را مطرح می کند امید است حداقل برای منافع و توسعه استان موارد زیر را مد نظر قرار دهید تا شاید سازمان تحت مدیریت شما اندکی از سکون ناامید کننده خارج شود. 

1-اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به عنوان دومین اداره کل عریض و طویل از نظر نیروی انسانی در کشور می باشد که بخش بسیار زیادی از آن را نیروهای فاقد کیفیت و حتی فاقد دانش فنی تشکیل می دهد که صرفا به سازمان هزینه تحمیل کرده و سبب کند شدن حرکت سازمان و جلوگیری از چابک سازی آن می شود شبکه تخصصی پیشنهاد می نماید مدیر کل محترم نسبت به استخراج مدرک تحصیلی،توانایی های فنی و تخصصی در هر سه بخش گردشگری،میراث فرهنگی،صنایع دستی به صورت مجزا اقدام نموده و سوات سازمان را تهیه نماید تا بتواند در برطرف کردن نقاط ضعف و تبدیل کردن تهدیدات به فرصت استفاده مطلوب نماید. در این زمینه شبکه تخصصی آماده هر گونه همکاری فنی و تخصصی برای انجام سوات سازمانی است.

2-هرچه سریعتر بخش گردشگری ترمیم و با به کار گماردن نیروهای توانمند درون سازمانی(در صورت عدم وجود نیروی کارآمد از نیروهای خارج سازمان)برای تحرک موتور گردشگری استان استفاده نماید. شبکه تخصصی پیشنهاد می کند  سند راهبردی توسعه گردشگری استان خوزستان با همکاری یک یا چند شرکت بین المللی،شبکه تخصصی و یک شرکت توانمند مشاور داخلی در بخش گردشگری تهیه و تنظیم گردد(دلیل استفاده از شرکت مشاور گردشگری خارجی هدف قرار دادن بازارهای خارجی متناسب با ظرفیت و جاذبه های گردشگری استان خوزستان در بخش انسان ساخت و طبیعی است) .

3-در بخش اداری آن اداره کل ناهماهنگی و گاها کارشکنی هایی دیده می شود که سبب آسیب به توسعه استان خوزستان گردیده است در سازمان تحت امر شما فاصله دستور تا اجرای دستور هیچ گونه سنخیتی با اصول مدیریت کارآمد و چابک نداشته و کارمندان آن اداره در اجرای دستورات مدیر کل محترم بدون هماهنگی و گاها بر اساس دیدگاه های شخصی(غیر ضروری و عمدی) تعلل نموده که سبب فرار سرمایه گذاران و پژوهشگران سه حوزه گردشگری،میراث فرهنگی،صنایع دستی  استان گردیده است.

 لذا این شبکه پیشنهاد می نماید مدیر کل محترم جدیت بیشتری در اجبار مدیران و معاونت های سازمان تحت امر خود در اجرای دستورات داشته باشد.

4-در بخش میراث فرهنگی، تحقیقات و پژوهش ها و حفاری های باستان شناسی می تواند با عقد تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر بین المللی صورت گیرد تا در هزینه های سازمان صرفه جویی گردد.

5-با توجه به محدودیت منابع مالی در آن اداره کل پیشنهاد می شود با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور ساز و کاری طراحی گردد تا امکان استفاده از بخش خصوصی در بخش های مرمت و احیا و حتی مطالعات باستانشناسی فراهم گردد. البته مدیریت این بخش باید توسط مدیر استان خوزستان رهبری گردد و سازمان از دخالت در این امور منع گردد.(در این مورد همکاری و همانگی بین اداره کل و مجمع نمایندگان استان پیش نیاز است)
6-در بخش صنایع دستی و گردشگری با توجه به ظرفیت های این بخش در استان خوزستان امکان حضور در بازارهای جهانی برای صنعت گران خوزستان وجود دارد. برای انجام این مهم سه نمایشگاه بین المللی در بازاهای هدف(خلیج فارس،اروپا و آمریکا) تعریف گردد. شبکه در این زمینه امکان طراحی و اجرای برنامه را دارد.

آنچه را در فوق نگاشته ایم سندیست تا متر ومعیاری برای ارزیابی و اقدام و عمل سازمان تحت امر با سمنها باشد. امید است بار دیگر شاهد اخلاق مداری،تدبیر و ایجاد امید برای یک همکاری مشترک باشیم.
نظرات بینندگان
آخرین اخبار