يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

توسعه هفت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در خوزستان در سال جاری

بنی‌نعمه ادامه داد: زمینه‌های مطالعه در پژوهش‌سرا بسیار متنوع هستند؛ به‌طور مثال در علوم‌انسانی شامل ادبیات (نویسندگی، شاعری و ...)، اقتصاد، قرآن، فلسفه و ...
آراس- رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش‌وپروش خوزستان با اشاره به فعالیت 33 پژوهش‌سرای دائم در مناطق مختلف استان باهدف شناسایی دانش‌آموزان مستعد و فراهم‌سازی زمینه‌ی خلاقیت آن‌هاف گفت: در برنامه سال 96 - 95 توسعه هفت پژوهش‌سرای دیگر در دستور کار قرار دارد.

علیرضا بنی‌نعمه اظهار کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی از اوایل دهه‌ی 80 باهدف شناسایی دانش‌آموزان مستعد و مبتکر و فراهم‌سازی زمینه‌ی خلاقیت و پژوهش دانش‌آموزی و شکل‌گیری خلاقیت در فضای علمی‌پژوهشی در آموزش‌و‌پرورش راه‌اندازی شدند که در نوع خود کم‌نظیر و به‌نوعی دوراندیشی و برنامه‌ای برای دهه‌های آینده هستند.

وی افزود: در ابتدای تأسیس و بین سال‌های 81 تا 83، تعداد 11 پژوهش‌سرا در استان راه‌اندازی شد که از این تعداد سه پژوهش‌سرا در اهواز بودند؛ در سال 94 و با روی‌کار آمدن وزیر جدید آموزش‌وپرورش، مجال توسعه دوباره این مراکز فراهم و سبب توسعه 18 پژوهش‌سرا در هفت منطقه شد. در سال 95 - 94 نیز 15 مرکز توسعه یافتند و اکنون در مجموع 33 پژوهش‌سرای دائم در تمام مناطق استان به‌جز 6 منطقه کوچک و منطقه عشایری وجود دارند؛ در برنامه توسعه سال 96 - 95 نیز توسعه هفت پژوهش‌سرا در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش‌وپروش خوزستان با بیان ‌این‌که پژوهش‌سرا سعی در ورود دانش‌آموزان به‌صورت کاربردی و عملی در علوم مختلف دارد که برای این کار ابتدا آموزش‌هایی به دانش‌آموزان داده می‌شود، گفت: در فعالیت‌های پژوهش سرا، در کنار علوم‌پایه و علوم‌انسانی، به علوم‌نوین مانند نانو، زیست‌فناوری و مواردی از این قبیل که کمتر در مدرسه به آن‌ها اشاره‌شده است، در راستای پر کردن و هدفمند کردن اوقات‌فراغت دانش‌آموزان پرداخته می‌شود.

بنی‌نعمه ادامه داد: زمینه‌های مطالعه در پژوهش‌سرا بسیار متنوع هستند؛ به‌طور مثال در علوم‌انسانی شامل ادبیات (نویسندگی، شاعری و ...)، اقتصاد، قرآن، فلسفه و ... و در علوم پایه شامل گرایش‌های مختلف فیزیک، شیمی و زیست دانش‌آموزان گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که انجمن علمی‌پژوهشی دانش‌آموزی نامیده شده، به‌صورت انفرادی و گروهی وارد کار تحقیق و مطالعه می‌شوند و حتی می‌تواند خروجی نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: اداره آموزش‌و‌پرورش در سامان‌دهی نیروی انسانی خود، برای پژوهش‌سراها سهم خاصی قرار داده و مطابق با مجوزهای وزارت آموزش‌و‌پرورش، نیروی انسانی رسمی برای کار در این مراکز اختصاص داده است.

رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش‌وپروش خوزستان بابیان این‌که تاکنون استقبال مردم از پژوهش‌سراها خوب بوده، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها اقدام به برگزاری آزمون ورودی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بااین‌حال هنوز عدم عرف یا عدم شناخت کافی مردم یکی از مشکلات عمده این مراکز است؛ همچنین این مراکز حالت خودگردان داشته و نیاز به حمایت مالی دارند.

بنی‌نعمه ادامه داد: انتظار داریم خیرین درزمینهٔ توسعه پژوهش‌سراها ورود کنند؛ همچنین از همکاری افرادی که از توانایی علمی مناسبی برخوردارند، استقبال می‌شود. پژوهش‌سراها در فضای آموزشی خود نیز دچار محدودیت هستند و نیاز به فضای مناسب دارند.

وی مشکلات مالی را بزرگ‌ترین مشکل مطرح برای این مراکز عنوان و تصریح کرد: پژوهش‌سراها با توجه به مأموریت خود که شناسایی استعدادهاست، نیاز به تبلیغ و همچنین برنامه‌ریزی پس از جذب دارند که فرایندی هزینه‌بر است، درحالی‌که منابع دولتی جوابگوی این هزینه‌ها نیست و نیاز است مردم و خیرین و دیگر نهادها مانند بنیاد نخبگان از این مراکز حمایت مالی داشته باشند.

رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش‌وپروش خوزستان ادامه داد: برای دانش‌آموزان هر چه بیشتر وقت بگذاریم و سرمایه‌گذاری کنیم به‌طورقطع در آینده نسل بهتری خواهیم داشت؛ همچنین باید توجه داشت که برای آموزش، یک چهارچوب خاص آموزشی تعریف می‌شود درحالی‌که پژوهش دانش‌آموزی از طرح‌های نوین است و وقتی دانش‌آموزی تبدیل به پژوهشگر شود، محتوای کتاب درسی بخش حل‌شده‌ی دغدغه‌های او خواهد شد که قدم‌هایی فراتر از آن خواهد برداشت.

بنی‌نعمه با اشاره به جشنواره‌ها و مسابقاتی که در راستای پژوهش‌های دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند، گفت: به‌طور مثال جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی، جشنواره جابربن‌حیان برای مقطع ابتدایی و مسابقات آزمایشگاهی متوسطه دوم فعالیت‌هایی هستند که پژوهش‌سراها دبیرخانه آن‌ها هستند.

وی افزود: توصیه من این است که اولیا این پژوهش‌سراها را بشناسند و فرزندان خود را برای پر کردن اوقات‌فراغت به پژوهش‌سراها هدایت و برای ایده‌های آنان برنامه‌ریزی کنند.

توسعه هفت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در خوزستان در سال جاری
نظرات بینندگان
آخرین اخبار