آراس:مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: از سال 71 تا کنون تمام 7 مدیران کل سابق اداره آموزش و پرورش نسبت به پیگیری مطالبات این اداره از ادارات و سازمانها و شرکتها بی تفاوت بودند در حالی که این مطالبات حق کودکان و دانش آموزان این استان است تا بدین طریق فضاهای آموزشی را جهت یادگیری بهتر؛ بهسازی و ارتقا بخشیم.محمد تقی زاده در نشست مطبوعاتی با گروه رسانه ای آراس عنوان کرد: آموزش و پرورش دستگاه بزرگی است که به تبع آن مشکلات بزرگی نیز دارد، اما معتقدم مدیر خوب مدیری است که بتواند با ایده و برنامه و بدون ظاهر سازی های رسانه ای کار خود را به صورت حساب شده و بی شائبه انجام دهد.
به گزارش پایگاه خبری آراس؛ محمد تقی زاده افزود: من معتقدم که آموزش پرورش باید برنامه داشته باشد، از حدود 3 ساله پیش برنامه توسعه این سازمان را در شورای آموزش پرورش با حضور استاندار ارائه داده ایم که مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس معتقدم که باید برنامه ای همراه با شاخص های علمی،ملی،بین المللی داشته باشیم.
وی بابیان اینکه باید درمسیر برنامه خود باشیم که بدانیم این برنامه در کجا به خوبی اجرا می شود، تا از متولیان آن تقدیروتشکر به عمل بیاوریم و در صورت بی توجهی آن را پیگیری؛ تقویت و مورد تاکید و تذکر قرار دهیم.
تقی زاده در راستای توسعه آموزش وپرورش تصریح کرد: بیست اولویت با تاکید بر پیگیری شاخص های علمی و ملی و شاخص هایی که مربوط به استان مشخص و به همه ی مناطق و نواحی به مدیران مدارس اعلام شد.
اجباری شدن پیش دبستانی یک خدمت بزرگ است
وی با اعلام این که از جمله این شاخص ها بحث اجباری شدن پیش دبستانی بود افزود: چراکه ما استانی هستیم با آمار بالای دانش آموزان دوزبانه و با گویش های مختلف که یکی از عوامل افت دانش آموزان و بالا رفتن بازماندگان از تحصیل دو زبانه بودن آن هاست.
تقی زاده از خانواده ها خواست تا نسبت به فرستادن کودکانشان به پیش دبستانی توجه ویژه ای داشته باشند و اظهار کرد: پیش دبستانی را باید جدی گرفت،هدف ما از اجباری کردن رفتن به پیش دبستانی این است که کودکان یک سال زودتر بخشی از مهارتهای زندگی را فرابگیرند که اگر به این شکل اقدام کنیم قطعا می توانیم بخشی از این چالش ها و آسیب های موجود را کاهش دهیم .
محمد تقی زاده با اشاره به این که زمانی که بحث پیش دبستانی را شروع کردیم تعداد نوآموز استان حدود5 تا 6درصد بود و در طی دوسال به سقف 90درصد رسی؛ یاد آورشد: خوزستان چه از لحاظ کمی که به موضوع بالا بردن تعداد نواموزان مرتبط است و چه از لحاظ کیفی رتبه ی اول را در سطح کشور دارد و این یک گام مثبت درجهت حل بخشی از معضلات آموزشی است.
وی افزود: ما از همین مسیر توانسته ایم بیش از 3هزار نفر از جوانان استان که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند را وارد عرصه ی آموزش وپرورش کنیم و از توانایی جوانان های استان بهره مند شویم.
مهارت و رفتار آموزی اولویت اساسی تعلیم و تربیت
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان اولویت اساسی و بنیادین بحث تعلیم و تربیت را رفتار آموزی خواند و افزود: قبل از دوره ی دبستان و سایر دوره ها باید دوستی،صبرو شکیبایی،احترام،رعایت حقوق شهروندان،تلاش کوشش،همبستگی وحدت را به دانش آموزان آموخت. زمانی که بچه های ما بتوانند معنای این واژه ها را درک نمایند در بحث درس و تحصیل،پیشرفت و تکنولوژي ،صنعت و اقتصاد مشکلی نخواهیم داشت چرا که این فرد با درک وشناخت از نهایت توانایی خود استفاده خواهد کرد.
تقی زاده مسئله ی مهم دیگر در سطح جامعه که باید توجه جدی به آن شود را بحث سواد آموزی دانست و اذعان کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته در 3ساله گذشته حدود 250هزار نفر والدین دانش آموزان بیسواد بودند و ما معتقدیم تا زمانی که والدین از سواد کافی برخوردار نباشند نمی توان فرایند تعلیم و تربیت را به خوبی دنبال کرد.
وی تعداد بیسوادان استان را حدود 650 هزار بیسواد عنوان کرد و گفت:در طول این سه سال توانسته ایم یک تحول خوبی را در این زمینه بو جود بیاوریم و با توجه به آماری که اخیرا وزارت آموزش وپرورش به ما داده است 50هزارنفر از 650 بیسواد باقی مانده اند.
ارتقای 6 پله ای رتبه آموزش و پرورش استان
وی از ارتقای 6 پله ای رتبه آموزش و پرورش استان در طول دوسال اخیر از 27 به 21 خبرداد و اظهار کرد: این موضوع یکی از شاخص های مهم در اولویت های بیست گانه بوده است که رووسا، معاونان آموزشی، و مسئولان آموزش ما این هدف را به خوبی تشخیص داده و روی این موضوع به خوبی کار شد.
تقی زاده با بیان این که درسیستم اداری به خصوص درآموزش و پرورش وقتی صحبت از مشکلات می شود همه بدنبال منابع انسانی بیشتر و منابع مالی فراوان تر و فضا و تجهیزات هستند عنوان کرد: آن چیزی که باید دنبال کنیم مدیریت علمی است، مدیریتی که اهداف و اولویت ها وشاخص ها را به خوبی مشخص سازد و براساس نقشه در مسیر قرار گیرد.
وی یکی دیگراز شاخص هایی که در رسانه ها دنبال می شد را بهبود نتایج سوم متوسطه دانست و افزود: دو شاخص که توسط وزارت خانه در طول سال های اخیروجود داشته که ملاک آموزشی قرار می گیرند یکی مبحث کنکور دیگری امتحانات نهایی یا سوم متوسطه است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: درسال گذشته تنها4 استان جابجایی رتبه را در سطح سوم متوسطه داشته اند که خوزستان یکی از آنان بود که از بین32 اداره آموزش و پرورش در کل کشور این جابه جایی ایجاد شد.
محمد تقی زاده شاخص دیگررا بحث کتاب و کتابخانی دانست و اظهار کرد:ما معتقدیم دانش آموز موفق کسی است که علاوبر دروس آموزشی کتاب های غیر درسی را نیزمطالعه کند و این می تواند در هویت ملی وسیاسی اثرات قابل توجه ای داشته باشد.
تقی زاده تصریح کرد: شاخص های دیگر بحث تربیت بدنی و توجه به مدارس دخترانه است که باید توجه ی ویژه ای به آن داشته باشیم تا دانش آموزان از نظر فیزیکی و جسمی سالم و فعالیت و جنب وجوش با داشته شد؛ در بحث مدارس دخترانه به دلیل محدودیت های استان ما بسیاری از دختران امکان ادامه تحصیل در دوره متوسطه را ندارند بنابراین در این مورد نیز باید مدارس دخترانه در مناطق بیشتر شود تا مجبور به رفتن به مدارس ناحیه های دیگر را نداشته باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان در رابطه با مطالبات اداره آموزش و پرورش از سازمانها و شرکتها گفت: از سال 71 تا به حال 7 مدیرکل روی کار آمده است که هیچ کدام از آنها به دنبال دریافت مطالبات نبوده اند ما این مسئله را با انواع تریبون ها اعلام کرده ایم در رسانه های مختلف و فضاهای گوناگون مطرح شده است؛ پتروشیمی بندر امام، فولاد خوزستان، شهرداری بزرگترین بدهکاران به آموزش و پرورش استان خوزستان هستند.
محمد تقی زاده بیان کرد: از سال 71 سهم آموزش و پرورش دنبال نشده و بر زمین مانده بود اما ما در طول این 3 سال نسبت به پیگیری مطالبات اقدام کرده ایم موانع زیادی هم بوده که اجازه پیگیری را نمی دادند و دراین راه از دیوان محاسبات و اداره کل دارایی خواستیم که به مسئله ورود پیدا کنند چرا که این مطالبات حق فرزندان ماست.
خبرنگاران: طیبه قاسمی_ زهرا باسری
انتشار دهنده: عفیفه صیوانی