يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۱۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵

رسانه های شهروند مدار

آراس: هر روز که می‌گذرد زندگی شهری گسترده تر می‌شود و در کنار آن معضلات شهری نیز افزایش می‌یابد. چنانچه شهر به مثابه یک سازمان قلمداد گردد، لازم است که در راس آن و به منظور اداره شهر از فنی استفاده گردد که همان مدیریت شهری است. رشد شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع شهری بدون درنظر گرفتن فرهنگ شهرنشینی، مشکلات گسترده ای را به وجود آورده است.معضلات شهری از یک سو و عدم آموزش شهرنشینی به شکل متمرکز از طرف دیگر،‌ مدیران شهری را با مشکلاتی مواجه کرده است. مشکلات و مسائلی که تا وقتی فرهنگ شهروندی نهادینه نشود نمی‌توان انتظار حل آنها را داشت. رسانه‌ها در زمینه آموزش فرهنگ شهروندی می‌توانند به کمک مدیران شهری آمده و به اشاعه و ارتقای فرهنگ شهروندی بیش از پیش جهت و معنا ببخشند

آموزش هاي شهروندي با هدف انتقال واقعیت هاي فرهنگی و اجتماعی صورت مـی گیـرد و از سطوح دبسـتان تـا دانشـگاه قابـل ارایـه اسـت؛ امـا مهـمتـرین اهـداف آمـوزش شـهروندي ارتقـاء توانمنديها و مهارتهاي شهروندانی اسـت کـه آگـاهی و مشـارکت درزنـدگی جـزو لاینفـک زندگی امروزشان است و با در نظر گرفتن نیازهـاي شـهروندان و محتواي آن قابلیت ها و توانمنديهایی را در افراد ایجاد می کند که بتوانند، زمینه توسعه همه جانبه را فراهم آورد.

این آموزش ها افراد جامعه را از حقوق و مسئولیت های مدنی شان آگاه خواهدکرد و این فرایند، هزینه های وارده برجامعه را - که ناشی از ناآگاهی نسبت به حقوق و مسئولیتهای اجتماعی است - کاهش می دهد. چرا که شهروند آگاه، خود را بخشی از جامعه تلقی می کند و منافع خود را خارج از منافع جامعه نمی داند و سود و زیان آن را همچون سود و زیان خود تلقی می کند و در قبال آن احساس مسئولیت دارد.

امروزه رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی مجازی ظرفیتها و توانایی های بسیار گسترده تری برای آموزش شهروندی را در تمام سطوح و حوزه های مختلف دارند. از این رو، نقشی که رسانه های گروهی در شکل دهی به هنجارها، ارزشها، نگرشها و رفتارها ایفا می کنند، نوعی آموزش تلقی می شود که بسیار فراتر از آموزش های رسمی است و کل گستره مخاطبان رسانه ها را شامل می شود. مخاطبان آموزشهای رسانه ای مستقیم عموماً کسانی هستند که به صورت تعمدی برای کسب اطلاعات از رسانه ها استفاده می کنند

رسانه ها و روزنامه ها نسبت به رویدادهای مدیریت شهری از یک سو منعکس کننده نیازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از دیگر سو عامل اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته از سوی مسئولان عرضه مدیریت شهری است که باعث آگاهی مردم از این فعالیت ها، استفاده از خدمات ارائه شده و یا مشارکت در آنها می شود و در مجموع ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه شهری و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد.

اصولاً مشارکت شهروندان در اداره امور این فرصت را فراهم تا ثمره تلاش مشترک و مبتنی بر همکاری خود ببینند و این نوع مشارکت باعث انسجام و اتصال هر چه بیشتر و دوجانبه بین مردم و مدیریت شهری خواهد شد و همچنین نتایج مثبتی زیادی را به دنبال دارد؛بر این اساس از نظر فرهنگی؛ شهر خوب و مطلوب علاوه بر مدیریت شهری کارآمد، نیازمند شهروندانی آگاه و آشنا به حقوق و وظایف شهروندی است. بنابراین مدیریت شهری باید برای آگاه سازی عمومی و ایجاد و ارتقای فرهنگ شهرنشینی، گسترش شهروند مداری و آموزش شهروندان در زمینه های مختلف، کارکرد و فعالیت فرهنگی - رسانه ای فعالی داشته باشد.

عفیفه صیوانی
نظرات بینندگان
آخرین اخبار