يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۳ | Sunday , 08 June 2025
کد خبر: ۱۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵

پروژه های تجدید ناوگان حمل و نقل شهری در اولویت اقتصاد مقاومتی

امور شهری استانداری خوزستان در بحث اقتصاد مقاومتی 3 پروژه از قبیل جایگزینی 40 هزار ون و تاکسی فرسوده با ون و تاکسی های جدید، جایگزینی 7 هزار دستگاه اتوبوس و تهیه واگن های قطار شهری اهواز را در دست اجرا قرار دارد.
به گزارش آراس:

امور شهری استانداری خوزستان در بحث اقتصاد مقاومتی 3 پروژه از قبیل جایگزینی 40 هزار ون و تاکسی فرسوده با ون و تاکسی های جدید، جایگزینی 7 هزار دستگاه اتوبوس و تهیه واگن های قطار شهری اهواز را در دست اجرا قرار دارد.

کاظمی نژاد مدیر کل امور شهری و شوراها با بیان اهداف این پروژه ها عنوان کرد: سازماندهی و تسهیل در رفت و آمد های جاده ای، صرف جویی در انرژی و کاهش مضرات زیست محیطی است. برای رسیدن به این اهداف باید رئیس پروژه مشخص و جلساتی در خصوص نحوه اجرای این پروژه ها جهت هماهنگی های مستمر با کارشناسان تشکیل شود. 

وی در خصوص تعداد تاکسی های مورد نیاز گفت: 17 هزار و 216 دستگاه مورد نیاز است و  5480 کمبود تاکسی داریم.48 درصد از تاکسی های موجود فرسوده هستند و میانگین سنی این تاکسی ها 11 سال است در صورتی که متوسط عمر آن ها طبق استانداردهای کشوری کمتر از 10 سال است.

کاظمی نژاد عدم استقبال متقاضیان را یکی از مشکلات روبه روی این طرح دانست و افزود: کمبود تاکسی،  نبود تسهیلات مناسب برای متقاضیان و همچنین عدم انتخاب تاکسی های دیگر توسط متقاضیان از جمله مشکلاتی است که این طرح پیش روی خود می بیند.

مدیر کل امور شهری و شوراها تصریح کرد: برای رسیدن به چشم انداز مناسب 1480 دستگاه تاکسی جهت رساندن میانگین عمر تاکسی های موجود به میزان متوسط کشوری از 11سال به 9 سال و کاهش میزان فرسودگی آن ها از 48در صد به 35 درصد، نیاز داریم که این طرح در حال اجرایی شدن است.

وی دومین پروژه امور شهری را جایگزینی 7 هزار دستگاه فرسوده اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 1100 دستگاه اتوبوس در استان موجود است و از این بین 600 دستگاه از آن ها فعال و 802 دستگاه به عبارتی 73 درصد فرسوده هستند که میانگین عمر این اتوبوس ها 10 سال است در صورتی که متوسط کشوری 7/7 سال است. در این پروژه 1305 دستگاه اتوبوس کمبود وجود دارد.

کاظمی نژاد افزود: عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه، کارایی پایین این دستگاه ها به علت آب و هوای گرم استان مشکلاتی است که برای تامین ناوگان شهری از جمله اتوبوس ها موجود است.

وی با بیان اینکه با دریافت 179 دستگاه اتوبوس می توان چشم انداز نسبتا خوبی را در این زمینه متصور شد و تاکید کرد: پس از اجرای این پروژه میزان فرسودگی اتوبوس ها از 73 به 57 درصد می رسد ومتوسط سنی این دستگاه ها از 10سال به 8.5 سال خواهد رسید. هرچند نیاز است که تاکید کرد این طرح به کمک بخش خصوصی نیاز دارد.

مدیر کل امور شهری و شوراها با اشاره به تهیه واگن های قطار شهری که یکی از پروژه های کشوری است اما در این بحث فقط مختص قطار شهری اهواز است جهت توسعه حمل و نقل شهری عنوان کرد: دو خط شمالی و جنوبی  قطار شهری اهواز با 23 کیلومتر انجام شده است و تا نیمه سال 96 به بهره برداری می رسد که در حال حاضر خط دوم در دست اجرا است.

وی  ادامه داد: تعداد 60 دستگاه  واگن به سازمان قطار شهری جهت 12 قطار 5 واگنی تحویل داده شده است. در تلاش هستیم که هرچه سریعتر بستر سازی برای خطوط این قطار انجام شود و با قولی که رئیس جمهور داد بحث فاینانس نیز حل شود.

حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بانک ها برای بهبود وضعیت عقب افتادگی و تعیین اعتبارات ناوگان حمل و نقل شهری باید ورود کنند گفت: مدیرا ن باید این موضوع را در نظر داشته باشند که در ارائه برنامه های پروژه های خود لازم است تا زمان بندی و تاریخ مشخص بهره برداری از این طرح ها را نیز اعلام کنند.

حاجتی افزود: در بحث قطار شهری که در زمان احداث آن که تا کنون عملا چیزی مشاهده نشده است، در شهر مشکلاتی از قبیل تردد و ایجاد  ضررهایی برای سازه های شهری شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه تصریح کرد: باید دید ظوابط اجازه عضو کردن راننده های تاکسی های شخصی بین ناوگان شهری را می دهد یا خیر تا از این طریق کمبود های حمل و نقل شهری برطرف شود.

مریم کروشاوی
نظرات بینندگان
آخرین اخبار