گروه رسانه ای آراس: رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار آراس در رابطه با اولویت های خود در دوره مدیریت عنوان کرد؛ دانشگاه علمي کاربردی از ابتدا براساس وآیین نامه هایی که برای این دانشگاه پیش بینی شده یک دانشگاه مهارتی است، به عبارت دیگر جایی که سایر دانشگاه ها فعالیت مستقیم ندارند دانشگاه علمی کاربردی آموزش های تخصصی مختلفی را که مورد نیاز بخش های اقتصادی، کشاورزی و صنعت می باشد را دنبال می کند.
خداپناه با اشاره به اینکه دوره هایی که ایجاد می شود به این مفهوم نیست که باید پایدار باشد گفت؛ تا زمانی که تقاضا برای هر مهارتی وجود دارد آن مهارت در دانشگاه فعال است و دانشجو می پذیرد.
وی دانشگاه علمی کاربردی را دانشگاهی دانست که توانمندی زیادی به جامعه می دهدو رشد وتوسعه عالی در جامعه ایجاد می کند و اظهار داشت: این دانشگاه همچنین می تواند در بخش اشتغال فعالیت خوبی داشته باشد به شرطی که دوره های آموزشی که تعریف می شود براساس نیاز بخش های مختلف اقتصادی باشد.
مسعود خداپناه تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی لزوما برای یک قشر خاص نیست بلکه متعلق به آحاد مردم در بخش های مختلف است وآموزش های پودمانی وکاربردی هم برای اقشار مختلف مردم می تواند مهم باشد.
وی از بومی کردن دانش برای استان خوزستان خبر داد وتشریح کرد: این آموزش دادن در بخش های مختلف است، چرا که اهداف این دانشگاه توسعه مبانی نظری نیست توسعه مهارت ها تبدیل آن به فن و تکنولوژی است.
خداپناه گفت: به دلیل اینکه استان خوزستان از لحاظ جایگاه اقتصادی، تولیدی دارای بخش های فعال است، به طور نمونه بعد از تهران دارای بالاترین تولید ناخالص ملی البته با نفت است پس دانشگاه علمی کاربردی این استان هم با همکاری سایر بخش های اقتصادی مثل صنایع معادن کشاورزی خدمات باید دوره های خوبی برگزار کند .که الان هم در حال انجام است.
رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان درباره نقش دانشگاه در توسعه عنوان کرد: این دانشگاه در پی بالا بردن کیفیت مهارت هایی است که بوده وهست چراکه بارشد توسعه و تکنولوژی نیاز مردم به آموزش بیشتر می شود، باید دوره ها و پودمان هارا با توجه به رشد و توسعه جدید ارایه دهد.
خدا پناه دانشگاه علمی کاربردی را با توجه به اینکه سرفصل های درسی آن 60درصد عملی و 40درصد نظری است دارای نقش و جایگاهی مهارت محور بیان کرد و اظهار داشت: بر همین اساس لازم است اساتیدی داشته باشیم که خبره باشند ولی مدارک کلاسیک داشته باشند، به طور مثال استادي که مدرک دکترا ندارد ولی استاد و خبره جوشکاری است و می تواند تجارب و توانایی خود را در غالب پودمانی گشترش دهد.
وی افزود: باید دانشگاه هایی تاسیس شود که مورد نیاز بخش های مختلف است با توجه به رویکردهای کشور و استان ما یک آمايش علمی و مهارتی تعریف کنیم و اگر می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید یک نقشه دقیق رشد و توسعه که در استان تعریف شده و بر اساس آن دوره های معيار سنجی انجام شده است معرفی کنیم.
خداپناه در پایان توسعه دانشگاه های علمی و کاربردی در استان در نهادها و ادارات دولتی و صنوف مختلف استان را چنین ارزیابی کرد: ابتدا با یک نیاز سنجی برگزاری دوره کوتاه مدت یا پودمانی تایید می شود وبعد از ارزیابی در کمیته سنجش و آموزش و تشکیل زیر ساخت های بخش عملی و مهارتی پی گیری تا با پذیرش دانشجو و کارآموز کار انجام شود.
خبرنگار: طیبه قاسمی انتشار دهنده: آمنه رفیعی