کد خبر: ۳۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای کیانوش راد نیمه پُر لیوان را هم ببینید/ دولت در سیل خوزستان به اذعان مراجع مستقل سیاسی اصول مدیریت اضطراری را به طور کامل رعایت کرده است/ آقای کیانوش راد نگاهی به گزارش های مراجع مستقل، بی طرف و معتبر بیندازید/ انگیزه کدام است؟ تخطئه دستاوردهای دولت یا ...؟
نوشتاری از علی ساکی؛

آراس" در حواشی حادثه سیل خوزستان، کیانوش راد، پس از سفر ریاست محترم جمهوری و بازدید ایشان از کمپ های اسکان اضطراری و سایر نقاطی که در تسخیر و یا معرض سیلاب ۱۰۰۰ ساله قرار گرفته بودند، نوشتاری محدود را مرقوم فرموده اند و دکتر حسن روحانی را متهم به افتادن در دام شوهای تبلیغاتی و نمایشی کرده اند و خواستار تغییر رییس دفتر ایشان(محمود واعظی) شده اند. پیرو اظهار نظر غیر واقعی ایشان نکاتِ تطبیقیِ چندی را به اطلاع جناب کیانوش راد و مخاطبان ارجمند خود می رسانم، امیدوارم که مفید و موثر واقع شود:

۱- در بخشی از نوشتارتان تعریض داشته اید "با نشنیدن دردِ دلِ مردمی که بیشتر از یک ماه است در هول و هراس بی خوابی، بدبختی کشیده اند، بر زخمشان نمک نپاشیم". " سخن کشاورز و بی پناه شمالی را شوخی نگیرید و کشاورزان جنوبی را هم در یابید".

ظاهرا جنابعالی از مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۱۳۹۸/۱/۲۸ به شماره مصوبه ۵۶۴۳۸/۸۱۵۹ در خصوص تصویب تخصیص کمک های بلا عوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت به واحدهای کشاورزی خسارت دیده از سیل بی اطلاع هستید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت "هیئت وزیران در جلسه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به منظور جبران خسارت های بخش کشاورزی ناشی از سیل فروردین ماه سال جاری، با پرداخت کمک های بلاعوض به کلیه استان های آسیب دیده، از محل منابع مالی اختصاص یافته توسط استانداری موافقت کرد. 

همچنین با تصمیم دولت و به منظور جبران خسارات یاد شده، مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت(با سود و کارمزد ۴ درصد) با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک های عامل با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری ذی ربط بین آسیب دیدگان با لحاظ پوشش بیمه ای واحدهای خسارت دیده و با ضمانت زنجیره ای پرداخت می شود. همچنین بدهی، معوقات و چک های برگشتی احتمالی خسارت دیدگان به بانک ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود".

افزون بر این، هیئت دولت وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرد، ظرف مدت ۲ هفته از ابلاغ این تصویب نامه، نسبت به تدوین دستور العمل اجرایی نحوه و چگونگی پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت با هماهنگی وزارت کشور اقدام نماید. 

لازم بذکر است هر کدام از بندهای مصوب تاریخ ۱۳۹۸/۱/۲۸ تصویب نامه هیئت وزیران، تبصره هایی دارد که موارد خاص خارج از بندهای تصریح شده با ذکر ارقام خسارت مشخص را نیز قابل پیگیری و احصا نموده است‌.(در صورتیکه با بررسی های کارشناسی مشخص شود، میزان خسارت وارده بیش از حد معمول نظیر ،شستگی زمین، بوده است)

آقای کیانوش راد مصوبه ای که تصویب شده است و حمیتی که در ارکان مختلف دولت دیده می شود، معنایش هر چه باشد، مصداق "نمک بر زخم مردم پاشیدن نیست".

۲- طبق پروتکل های موجودِ "اصول مدیریت اضطراری و فرماندهی حادثه" و بنابر یکی از علمی ترین و حرفه ای ترین این پروتکل ها که آژانس مدیریت اضطراری آمریکا اعلام کرده است، در شرایط سیل می بایست فرماندهی میدان، موارد زیر را به ترتیب اولویت سرلوحه کار خود قرار دهد که به صورت اختصار و نقل به مضمون تقدیم می گردد؛
الف: تلفات انسانی در پایین دست به حداقل برسد
ب: سدها پایدار بمانند
ج: زیر ساخت های شهری و اقتصادی آسیب نخورند و کمترین خسارات به آنها وارد شود

بنابر اطلاعات، بازدید های میدانی و مشاهدات عینی نگارنده، همه این موارد در حادثه سیل خوزستان مدیریت شده است، به گونه ای که تلفات انسانی تقریبا در حد صفر بوده است، سدها پایدار ماندند و سیلاب وارد هیج شهر بزرگی نشده است. 

آقای کیانوش راد، هیچ کدام از دستاوردهای دولت به صورت اتفاقی و تصادفی محقق نشده است و صرفا با کار کارشناسی، شبانه روزی و مدیریت واحد فرماندهی میدان از ابتدای اخطار به وقوع سیل در استان خوزستان از سطح دولت تا مدیریت ارشد استان به انجام رسیده است. برای اطلاع کلی در مورد اصول مدیریت بحران شما را به کتاب  " اصول مدیریت در شرایط اضطراری؛ مسائل و مباحث ویژه مخاطرات و راهبردهای کاهش خطر" نوشته "مایکل جی.فاگل" ترجمه "سید علی بدری" توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران  ارجاع میدهم تا در مورد قضاوت خود در نحوه مواجهه دولت با سیل خوزستان به غور بنشینید.

آقای دکتر، لطفا "دستاوردهای دولت را تخطئه نکنید و تنها نیمه خالی لیوان را ننگرید".

۳- جناب دکتر اگر نیم نگاه و اندک ملاحظه ای به گزارش های مراجع مستقل و الیت های سیاسی معتبر می انداختید، شاید در دام نوشتن این نوشتار کوتاه(با هر انگیزه ای) نمی افتادید.
محمد رضا جلائی پور در مشاهدات عینی خود از مناطق سیل زده پس از سفر به خوزستان آورده است: 
" وضعیت امداد رسانی های دولت، هلال احمر، داوطلبان مردمی، ارتش و سپاه در مناطقی که بیشترین آسیب را از سیل دیده اند، بسیار بهتر از تصویری بود که قبل از مشاهده ی حضوری از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ها داشتم. 
در چند روز حضور در آسیب دیده ترین مناطق سیل زده پل دختر، معمولان و اهواز شخصا هیچ سیل زده ای را گرسنه و بدون پوشش کافی و اسکانِ موقت ندیدم. به تعبیر دیگر خوشبختانه نیازهای اولیه ی اکثر سیل زدگان توسط کمک های مردمی و نهاد های امداد رسان به میزان قابل قبولی در حال تامین است. لباس، نیازهای اولیه بهداشتی، آب و غذا تا حد قابل توجهی توسط امداد رسان های کنونی در حال تامین است. بر خلاف آنچه از دور و از طریق شبکه های اجتماعی به نظر می رسد، فضای عمومی اغلب مناطق سیل زده ملتهب نیست. 
علیرغم خسارت های سنگین و خرابی های سهمگین، اغلب سیل زده ها و دواطلبان کمک در لرستان خنده بر لب دارند و فضای گرمی که کمک ها، غمخواری ها، همدلی ها و قدرت هبستگی ایجاد کرده، دیدنی است.

زندگی عادی و آرام در محلاتی از اهواز که آب هم نگرفته، هم در جریان است. تنها مناطقی که در آن ها، نارضایتی عمومی قابل توجهی مرئی بود و چند محله محروم اهواز بود که در معرض آبگرفتگی است".

در انتها اضافه می کند: مدت ها بود چنین جلوه ای از همبستگی ملی مان ندیده بودم. در مناطق سیل زده به معنای کلمه "یک ملت ایم". از همه جای ایران آمده اند و تعلق ملی و ایران دوستی در فضا موج می زند. 

"تعلق ملی سیل زدگان بعد از این سیل افزایش پیدا می کند، چون با چشمان خودشان امداد رسانی های وسیع دولتی و مردمی از اقصی نقاط ایران را می بینند".

مصطفی تاج زاده، ۲۶ فروردین ماه به اهواز آمده است و بر اساس مشاهدات عینی خود مواردی را عنوان داشته است، که بخشی از آنها به شرح زیر می آید:
" طبق ارزیابی کارشناسان، بحران کنترل شده و خطر سیل جدید اگر چه کاملا منتفی نشده است اما تا حدود زیادی کاهش یافته است. بنابراین از این به بعد، همه ی همت مسئولان باید متوجه جبران خسارات مادی فراوانی شود که به مردم بخصوص در روستاها وارد آمده است".

" همیاری مردم و خدمات همه نهاد ها تا اینجا موثر و مثبت بوده است. شاید به همین دلیل شاهد بروز مشکلی جدی در استان بیشتر از آنچه سیل به طور طبیعی همراه دارد، نبودیم. اما تاکید می کنم هموطنان سیل زده بویژه در مناطق عرب نشین خوزستان(عمدتا در روستاها و حاشیه شهرها) نیازمند توجه فوری و گسترده دولت و جامعه به منظور جبران خسارت هایشان هستند".

هر چند در گزارش کامل آقای تاج زاده مواردی عنوان شده نظیر مخالفت استانداری با کشت تابستانه کشاورزان که صحیح نمی باشد و پرداختن به آن از حوصله این مقاله خارج است و فرصت دیگری می طلبد. چرا که کشت تابستانی در حوضه آبریز کرخه به انجام رسید و در سایر حوضه ها نیز کم و بیش همین طور بوده است( در مجموع نیز مدیریت سدها و رها سازی آب جز اختیارات و وظایف وزارت نیرو می باشد).

آقای کیانوش راد گزارش هایی که بدان اشاره شد و بسیاری دیگر که اشاره نشده است، عمدتا بیانگر عملکرد قابل قبول و حرفه ای دولت و ارکان مختلف آن در سیل خوزستان است.

همگان می دانیم دولت در جمیع جهات در شرایط ویژه و خطیری به لحاظ منابع مالی و سایر محدودیت ها قرار دارد، "کدامین انگیزه و مشاهدات میدانیِ حضرتعالی، سبب نوشتن این یادداشت کوتاه،غیر حرفه ای و نادرست بوده است"؟

۴- از شما تقاضا دارم نظر سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ را در مورد امداد و خدمات رسانی از آقای "خدادادی" مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان جویا شوید.

قطعا استحضار دارید صلیب سرخ انجمن و سازمان غیر دولتی و انسان دوستانه که مقر اصلی آن در شهر ژنو سوئیس است، به مردم بی پناه بدون هیچ تبعیضی از لحاظ طبقه، رنگ، عقیده و ملیت خدمت می کند و گزارش هایشان نیز بر همین مبنای بی طرفی و حرفه ای استوار است.

اگر از ایشان پیگیر و جویا شوید متوجه کمیت و کیفیت خدمات و امداد ارائه شده به مردم شریف و صبور  سیل زده در مناطق مختلف استان خوزستان نظیر اردوگاه های شهری و غیر شهری (اهواز، حمیدیه، شهدای هویزه، مسیر خسرج و ...) و همچنین مناطق صعب العبور و دور از دسترس که به دلیل داشتن دام، احشام و ..  حاضر به سکونت در اردوگاه های آماده شده نشدند، می شوید.

تا کنون که این متن را می نگارم در دور دست ترین روستاهای خسرج  نظیر بیت شوکایه و ... که بدلیل سیلاب جاده های مواصلاتی اصلی زیر آب رفته است و از طریق آنها امکان خدمات و امداد رسانی وجود نداشته است، از طریق جاده های رَملی که کار بسیار سخت و پر هزینه ای می باشد، بسیاری از امکانات زیر ساختی به صورت ثابت نظیر برق، اینترنت ایرانسل، حمام و دستشویی های سیار، لوله کشی آب و ... به انجام رسیده است و علیرغم هزینه بالای مهیا کردن چنین امکاناتی، دولت برای رفاه و کاهش آلام مردم سیل زده، همه این موارد را به انجام رسانیده است.

در پایان عرض میکنم، در بلایای طبیعی در تمام نقاط دنیا هنگام وقوع اصل بر مشارکت آحاد مردم، دولت و سایر قوای حاکم مانند نیروهای مسلح می باشد. به عبارتی دولت به تنهایی نمیتواند  به مقابله با آثار و پیامدهای خسارت بار آنها بپردازد و تنها در سایه مشارکت و همدلی آحاد جامعه است که چنین امر مهمی قابل تحقق است، نتیجتا شرایط مقابله با خسارات و پیامدهای بلایای طبیعی در ایران و خوزستان نیز از این قاعده کلی مستثنی نخواهد بود.

اکنون که در ایران(خوزستان) چنین سیل مهیبی رخ داده است و بنا به گفته کارشناسان و اساتید متبحر حوزه آب با یک سیلاب ۱۰۰۰ ساله مواجه بوده ایم، بطوریکه از زمان ثبت داده های هواشناسی و اسناد سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو چنین سیلابی در بیشتر حوضه های آبریز خوزستان تواما به وقوع نپیوسته بود، اگر نمی توانیم همیار دولت، مردم و نیروهای مسلح در راستای امداد و خدمات رسانی گسترده و فوری به مردم سیل زده، شرافتمند و مرزبانان استان خورستان به ویژه روستاییان غیور و حاشیه شهرها باشیم، حداقل با ارائه گزارش های عجولانه و غیر واقعی "بر روی زخم آنها نمک نپاشیم".

علی ساکی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار