کد خبر: ۲۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۷
گزارش آراس از وضعیت کسبه بازار امام خمینی اهواز
رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک اهواز در پایان تاکید می کند: امروز همه به سمت فروشگاه های شیک، بزرگ و سهل الوصول می روند، مرکز شهر اهواز که خیابان امام بود از رونق افتاده است و به نظر می رسد اگر اسم بازار امام خمینی(ره) را از نام این بازار بردارند شاید بهتر باشد چرا که این خیابان به یک مخروبه تبدیل شده، ورود و خروجی ندارد و مشتری ها همه به حاشیه رفته اند، یکی از دلایلی هم که کسبه این پاساژ متضرر شدند، به حاشیه رفتن مشتری هاست. حاشیه شهر فضای بازتر، پارکینگ و کلی امکانات رفاهی دیگر دارد. امیدواریم این بازدید مسئولان از بازار امام خمینی برای کسبه نتیجه بخش باشد.
آراس_شکوفه پایدار

سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد. یکی از اهداف نامگذاری سال ها در دو دهه اخیر از سوی رهبری برنامه ریزی مسئولان و مردم در جهت فرهنگ سازی در جهت اجرای مفاهیم شعار سال عنوان شده است. 

در همین راستا تمامی مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید برنامه ها و رویکردهای خود را در جهت رسیدن به اهداف شعار در طول سال و حتی سال های بعد متمرکز و عملیاتی کنند. 

ساماندهی بازار و جلوگیری از واردات کالاهایی که از خارج از کشور وارد می شود یکی از راهکارهای تحقق شعار سال جاری است. 

فعالان صنعتی و تولید‌کنندگان برای آنکه محصولات‌شان دیده شود انتظاراتی  دارند. چندی پیش محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کالای ایرانی اینگونه اظهارنظر کرد که حمایت از کالای ایرانی نباید تنها در شعار باشد بلکه همه باید به آن عمل کنند. این یک موضوع حکومتی نیست بلکه ملی است لذا باید به تولید داخل بها داده شود‌. کارهایی که تاکنون انجام شده کافی نیست و باید از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد.

رونق به بازار امام خمینی اهواز بازمی گردد؟ چه عواملی باعث رکود بازار امام شده است!

در همین راستا یکی از کسبه پاساژ ملاصدرا بازار امام خمینی اهواز چندی پیش به دلیل ورشگستگی و عدوم رونق بازار، گلایه مندی خود را در ویدیویی از طریق شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

 او در این ویدیو، ساخت و ساز ملک تجاری که در جوار پاساژ ملاصدرا بوده را یکی از دلایل عدم رونق کسب و کار پاساژ  می داند و  می گوید: ما یک خانواده ده نفره هستیم که با هم زندگی می کنیم، سال گذشته به هر شکلی بود چک تولید کننده را پاس کردم  و از هموطن خودم حمایت کردم، به طوری که  همه اجناس مغازه ام کار تولید داخل است اما هیچ حمایتی از من نمی شود.

حردانی با بیان این که 12 سال است در این پاساژ فروشگاه دارم، ادامه می دهد: مشتری وقتی وارد مغازه می شود، لباسی را بر می دارد که به طور مثال قیمتش 70 هزار تومان است،  آن را پس  می گذارد و می گوید می روم چینی دو تا شبیه همین را می خرم! 

چرا باید این قدر اجناس چینی ارزان قیمت در بازار باشد که جنس تولید داخل روی دستم بماند و نتوانم درآمدی داشته باشم؟ چرا حمایتی از تولید داخل نمی شود؟

در همین خصوص مدیرکل هماهنگی معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان طی یک هماهنگی با دستگاه های مربوطه، بازدیدی از محل پاساژ ملاصدرا بازار امام خمینی اهواز را به عمل آورده و از نزدیک به درد دل این مغازه دار و کسبه پاساژ گوش داده و به بررسی مشکلات آن پرداخت.

امید بن عباس در همین خصوص می گوید:حسب دستوراتی که همیشه استاندار خوزستان مبنی بر رسیدگی به مشکلات مردم دارند و این که از نزدیک با مردم تعامل داشته باشیم و پیگیر مرتفع شدن مشکلات شان باشیم، با توجه به انتشار این کلیپ در شبکه های اجتماعی که از طریق روابط عمومی به دست ما رسید، هماهنگ کردیم که به اتفاق دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری منطقه یک اهواز، اعضای شورای شهر اهواز، اتاق اصناف، سازمان صنعت معدن تجارت، اداره کل تامین اجتماعی و اتحادیه های مرتبط با موضوع، مراجعه به صورت میدانی داشته باشیم که هم دلجویی از این مغازه دار شود و هم از نزدیک درد دل های او را شنوا باشیم تا به مشکلاتش از نزدیک رسیدگی کنیم.

رونق به بازار امام خمینی اهواز بازمی گردد؟ چه عواملی باعث رکود بازار امام شده است!

 بن عباس در ادامه با بیان این که مشکلات کسبه پاساژ ملاصدرا شنیده شد، عنوان می کند: بخشی که قابل رسیدگی و قابل حل توسط دستگاه های اجرایی بود دستورات لازم برای حل مشکلات صادر شد و قول هایی مبنی بر حل سریع مشکلات این مغازه دار داده شد، روند پیگیری هم رصد می شود تا تعللی در کار صورت نگیرد.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی می افزاید: فضای کسب و کار در حال تغییر است و کسبه ای که از قدیم در بازار هستند باید با توجه به شرایط محیطی پیرامون و شرایط بازار روز دنیا، کشور و به تبع آن استان، ضمن شناختی که از رقبای خود پیدا می کنند نسبت به بروزرسانی نوع فعالیت و کسب و کار خود و ارائه خدمات اقدام کنند. در غیر این صورت با جبر روزگار ناگزیر از این مارکت ها حذف می شوند، ما هم به عنوان دولت وظیفه داریم این شرایط را تسهیل و به تولید کنندگان داخلی کمک کنیم و حمایت کنیم تا این دوره گذار را پشت سر بگذرانند.

بن عباس به نقش و وظایف مهم اتحادیه ها و صنوف در این حوزه  اشاره و تاکید می کند: اتحادیه ها و صنوف حتما باید به مشکلات واحدهای صنفی رسیدگی کنند، در آخرین اجلاسیه اتاق اهواز هم که با حضور معاون اقتصادی استاندار برگزار شد نیز به روسای اتحادیه ها تاکید شد که به مشکلات واحدهای صنفی زیر مجموعه خود به طور جدی رسیدگی کنند.

وی با تاکید بر پیگیری مشکلات کسبه و تولید کنندگان داخلی، اظهار می کند: اگر مواردی از سوی اتحادیه ها قابل حل نیست، حتما از طریق روسای اتحادیه ها و اتاق اصناف به امور اقتصادی استانداری اطلاع داده شود تا با هماهنگی های موجود بتوانیم این فضا را تسهیل کنیم.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی خطاب به دستگاه هایی که در سطح بازار نظارت دارند و باید اقداماتی داشته باشند، عنوان می کند:  باید نظارت های برنامه ریزی شده ی مستمری نسبت به گذشته انجام شود تا حقوق مردم در سطح بازار تضییع نشود. سعی هم بر این است که این برنامه ها را به صورت جدی تر و عملیاتی پیگیری کنیم تا بتوانیم از این برهه زمانی سخت که در آن قرار گرفتیم با همدلی و برادری عبور کنیم.

شهردار منطقه یک  هم در مورد مجتمع های در حال ساخت در بازار امام خمینی(ره) و عدم دید پاساژ ملاصدرا و بی رونق بودن کسبه عنوان می کند: با توجه به شرایط داخل محوطه و محدود بودن زمین، فضایی از پیاده رو به عنوان فضای کارگاهی یا محل دپو مصالح در نظر گرفته شده که بعد از احداث سقف اول، معمولا فضای داخلی اجازه می دهد که مصالح در ملک اصلی تخلیه شوند.

مهراب فلسفی زاده با اشاره به ضرورت تسهیل تردد عابرین پیاده، می گوید: مصالح ساختمانی جلوی مغازه های مجاور و پاساژ ملاصدرا، قرار شد جمع آوری شود تا مانعی برای تردد و دید مشتریان و عابرین پیاده پیش نیاید.

فلسفی زاده در پاسخ به این که آیا شهرداری برنامه ای برای تغییر در بازار امام جهت رونق کسب و کار دارد؟، اظهار می کند: سه چهار ماه است که بیشتر وقت روی  طراحی بازار امام، اعم از طراحی سقف، روشنایی، کف خیابان اصلی و کف سنگفرش پیاده رو و مبلمان شهری گذاشته ایم، به زودی پروژه برای مناقصه و انتخاب  پیمانکار می رود، و فرایند بازسازی کامل بازار امام خمینی به طول تقریبی 650 متر از خیابان آزادگان تا خیابان شریعتی صورت می گیرد.

عضو شوای شهر اهواز هم با بیان این که به دعوت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برای حل مشکلات کسبه پاساژ ملاصدرا برای این بازدید اینجا جمع شدیم می افزاید: به دلیل اعتراض کسبه پاساژ ملاصدرا از عدم رونق کسب و کار، بدهی های سنگین به تامین اجتماعی و مالیات و شهرداری، اخراج کارگران و ورشکستگی و تعطیلی برخی فروشگاه ها به اتفاق حوزه هماهنگی استانداری خوزستان و مسئولان مربوطه، موانع قابل رسیدگی را بررسی و برطرف می کنیم.

محمد هادی قنوات می گوید: یکی از مشکلات که همجواری ساختمان در حال ساخت با پاساژ ملاصدرا بوده، راه را سد کرده و باعث نداشتن دید مشتریان و مانع کسب و کار شده، تذکرات لازم به اتفاق شهردار و مدیران اقتصادی استان به سازنده ملک داده شد و در حال حاضر آمادگی داریم به کمک اتحادیه پوشاک، شهرداری و شورای شهر اهواز موانع را از سر راه کسب و کار بازاریان این پاساژ برداریم، و از روش هایی که جنبه قانونی دارد برای حمایت از تولید داخل به این کسبه کمک کنیم.

عبدالرضا ایزدی رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک اهواز هم در این باره با بیان این که این کسبه از مدت ها پیش دچار این مشکلات شدند، اظهار می کند: البته تنها دلیل تعطیلی این پاساژ، ساخت و ساز جدید نیست،از دلایل آن می توان به رکود بازار، عدم وجود جذابیت های مکانی و فضای جذب مشتری اشاره کرد، اتحادیه هم  اقداماتی که می تواند انجام دهد در خصوص مسائل دارایی، بیمه وعوارض شهرداری بوده  که صحبت برای حل مشکل انجام شد.

ایزدی با اشاره به حضور مسئولان در پاساژ ملاصدرا  برای ارائه راهکار و حل مساله می گوید: بحث روی مدل مشتری یابی و به روز شدن بازاریابی و کسب و کار است که اگر قرار بر حل مشکلات کسبه این پاساژ باشد، باید مثل بازار طلافروشان به حالت بورس در بیاید. مثلا بورس مانتو، یا بورس لباس مردانه یا زنانه.  به این شکل می توان پاساژ را از بی رونقی نجات داد.

وی می افزاید: چون فضایی برای احداث پله برقی ندارد، مشتری هم سختی به خود نمی دهد که بخواهد این همه پله را طی کند، یا حداقل باید پله برقی نصب کنند که بتوانند مشتری را به سمت خود جذب کنند که امکان این هم نیست.

ایزدی در با بیان این که در خصوص عوارض، موارد بیمه ای و مالیاتی قرار شد اداره کل بیمه تامین اجتماعی، دارایی و شهرداری اقداماتی انجام دهند که کسبه این پاساژ، بیش از این متضرر نشوند.

رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک اهواز در پایان تاکید می کند: امروز همه به سمت فروشگاه های شیک،  بزرگ و سهل الوصول می روند، مرکز شهر اهواز که خیابان امام بود از رونق افتاده است و به نظر می رسد  اگر اسم بازار امام خمینی(ره) را از نام این بازار بردارند شاید بهتر باشد چرا که  این خیابان به یک مخروبه تبدیل شده،  ورود و خروجی ندارد و  مشتری ها همه به حاشیه رفته اند، یکی از دلایلی هم که کسبه  این پاساژ متضرر شدند، به حاشیه رفتن مشتری هاست. حاشیه شهر  فضای بازتر، پارکینگ  و کلی امکانات رفاهی دیگر دارد. امیدواریم این بازدید مسئولان از بازار امام خمینی برای کسبه نتیجه بخش باشد.

امید است مسئولان استان با تعیین استراتژی و برنامه ریزی مدون بتوانند رونق و امید را به بازار قدیمی اهواز بازگردانند. این مهم با تعامل و هم افزایی همه مسئولان و مدیران ذیربط و اتحادیه های صنوف امکان پذیر است. 

چرا که حمایت از کالای ایرانی به‌منزله حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است و این اقدام می‌تواند راهگشای اقتصاد کشور در حل بسیاری از مشکلات در راه رسیدن به اهداف بلندمدت توسعه اقتصادی باشد. 
 
از سوی دیگر  وظیفه اصلی تولیدکنندگان تولید کالای باکیفیت بالا و تا حد امکان قیمت پایین است و قطعاً دولت باید نظارتی دقیق بر این سازوکار، اعمال و از تمام توان خود برای حمایت از تولید داخل استفاده کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار