کد خبر: ۲۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۶
رییس دانشگاه علمی کاربردی کشور:
امید افزود: ایجاد مراکز آموزش مشترک با مراکز معتبر بین المللی هم در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
46 هزار متقاضی تدریس در دانشگاه علمی کاربردی هستند

رییس دانشگاه علمی کاربردی کشور ضمن اعلام پیش قدم شدن خوزستان برای انجام ماموریت فعالیت های برون مرزی به این دانشگاه ها در سراسر کشور گفت: نزدیک به 46 هزار متقاضی در کشور، متقاضی تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند.

محمد حسین امید در نشست با اصحاب رسانه استان که شامگاه سه شنبه 19 دی ماه در محل سالن جلسات دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان به بهانه اطلاع رسانی چهارمین گردهمایی روسای دانشگاه های علمی کاربردی سراسر کشور در اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: ماموریت فعالیت های برون مرزی از سوی شورای مرکزی دانشگاه به دانشگاه های جامع سراسر کشور داده شده که استان خوزستان و مرکز آموزش منطقه آزاد اروند برای انجام این ماموریت پیش قدم شده است. همچنین این مجوز صادر شده تا مراکزی را هم در کشورهای همجوار ایجاد کنیم و برای این اقدام نیز کشور عراق و عمان متقاضی ایجاد مرکزآموزش علمی کاربری هستند .

وی با بیان این که خوزستان استان پیش قدم برای انجام این نوع ماموریت های برون مرزی است، افزود: ایجاد مراکز آموزش مشترک با مراکز معتبر بین المللی هم در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی است. 

امید افزود: جهت انجام این ماموریت بین المللی محدودیتی وجود ندارد، چون از سوی شورای مرکزی دانشگاه برای پذیرش دانشجویان خارجی از کشورهای همجوار مجوز صادر شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این که چهارمین گردهمایی روسای دانشگاه های علمی کاربردی سراسر کشور در اهواز برگزار می شود، عنوان کرد: این گردهمایی ها که سالانه در استان های مختلف برگزار می شود معمولا تبادل اطلاعات و تجربیات، ارزیابی از اقدامات گذشته و هماهنگی برای برنامه های آتی است. خوشبختانه برای سه گردهمایی قبل که اولین آن در عسلویه برگزار شد، هماهنگی های قابل قبولی  بین استان ها به وجود آمد و چند شعار محوری دانشگاه مورد تاکید واقع شد، استان ها هم در مسیر این شعارها عمل کردند.

امید با اعلام این که دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور متحول می شود، تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی به لحاظ کیفیت در گذشته دچار افت بود و و از لحاظ کمی هم توسعه کافی پیدا کرده بود ، در دوره جدید، توسعه کیفی محدود و متوقف شد و توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت . برای دستیابی به کیفیت بالاتر به این دانشگاه، چند هدفگذاری صورت گرفت که در حال دنبال شدن است.

این مقام مسئول با بیان این که شاخص های کیفیت، ارکان مختلفی را شامل می شود، گفت: اولین رکن کیفیت در دانشگاه، مدرس است؛ محتوای درسی و آموزشی، و در نهایت ورودی دانشگاه که همان دانشجویان هستند؛ ارکان بعدی هستند که زیر ساخت ها و مدیریت برنامه ها کمک رسان و خدمات دهنده این ارکان هستند.

امید با اشاره به لزوم ارتقاء مدرسین دانشگاه گفت: خوشبختانه در طول یک سال اخیر  برای اولین بار ورودی مدرسین دانشگاه یک پله ارتقا داده شد. مدرسین از طریق فراخوان عمومی جذب می شوند.

وی با بیان این که نزدیک به 46 هزار متقاضی در کشور متقاضی تدریس در دانشگاه علمی کاربردی هستند، افزود: فراخوانی در سال گذشته اعلام شد و همه اساتید علاقه مند تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی دعوت به همکاری شدند، از این 46 هزار نفر، حدود 9 هزار نفر برای رشته های مورد نظر دانشگاه پذیرفته شد. 

وی در تشریح روند پذیرش اساتید گفت: استان های مختلف از جمله استان خوزستان با تشکیل کارگروه های علمی و عمومی جذب، موفق شدند متقاضیان تدریس را ارزیابی کنند و امید این است که اساتید پذیرفته شده از صلاحیت لازم علمی و عمومی برخوردار باشند. برای بهمن ماه سال جاری نیز دومین فراخوان دانشگاه جامع اعلام می شود، رشته هایی را که مراکز آموزش نیاز به مدرس دارند، اطلاع رسانی می شود و دوباره ثبت نام از متقاضیان صورت می پذیرد، در مهلت مقرر مدارک از متقاضیان اخذ می شود و در جلسات مصاحبه با کارگروه های تخصصی، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

همچنین در طول سال، مدرسین قبلی دانشگاه جامع علمی -کاربردی که در گذشته اجازه تدریس داشتند، در کارگروه ها مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرند که در بعضی از استان ها هم شروع شده است. همه استان ها موظف هستند تا پایان شهریور ماه سال 97، ارزیابی مجدد مدرسین فعلی را انجام دهند تا آن ها که شایسته ادامه همکاری با دانشگاه و حضور در دوره آموزش های مهارتی هستند، همکاری شان ادامه پیدا کند و آن ها که آمادگی ندارند و نیاز به دوره آمادگی دارند، دوره هایی برایشان مشخص خواهد شد تا با طی کردن دوره ها ، به جمع دانشگاه جامع بپردازند.

امید در بخش دیگر سخنان خود به آمار دانشجویان ورودی اشاره کرد و  با بیان این که  خوشبختانه امسال آمارها نشان  از ارتقا ورودی هاست، گفت: به دلیل رویه جدید دانشگاه که همانا کیفیت گرایی و پرداختن به بحث نوآوری و فناوری است، متقاضیان این دانشگاه نیز ارتقا پیدا کرده اند. 

وی میانگین ارتقاء ورودی های سال 96 نسبت به سال قبل را حدود نیم نمره عنوان کرد و تاکید کرد: این روند باز هم ادامه دارد و انتظار این است که در پذیرش جدید که بهمن ماه انجام می شود، بهترین ها جذب آموزش شوند، چرا که وقتی کیفیت ورودی ارتقا پیدا کند سهمیه بندی دانشجویان به روز می شود و جوانانی که تازه می خواهند وارد آموزش عالی شوند، سهمیه بیشتری خواهند داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به پیشرفت قابل قبول محتوای درسی هم اشاره کرد و با بیان این که تقسیم کار به استان ها صورت گرفت، اظهار کرد: تمام برنامه های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بازنگری و به روز می شود . برخی برنامه ها در مقطع تحصیلی باید تجدید نظر شود، چرا که برخی نیاز به دوره های مقطع دار ندارند و تا پودمان کافی است. 

وی همچنین به تاکید بر تقویت زیرساختهای دانشگاه جامع پرداخت و عنوان کرد: بازرسی ها، بررسی ها و نظارتی دانشگاه نسبت به گذشته، تقویت شده و دانشگاه ها در سراسر استان ها این نظارت را به خوبی اجرایی می کنند. البته بازرسی های سرزده از طرف معاونت نظارت دانشگاه هم انجام می شود و این موضوع به این که مراکز در اجرای برنامه های آموزش های علمی کاربردی رفته رفته منضبط تر می شوند؛کمک کرده است.
 
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: آموزش های علمی کاربردی یک تفاوت اصلی با آموزش های نظری دارند و آن هم واحدهای کارورزی، کاربینی، کار آموزی و آموزش های عملی است، بیش از 70 درصد این آموزش ها، عملی است و کمتر از 30 درصد نظری است، هر کدام از دانشجویان در هر مقطع کاردانی یا کارشناسی باید حدود 512 ساعت کاربینی و کارورزی داشته باشند، این موضوع در گذشته به دلیل نبود نظارت کافی این بخش، ضعیف شده بود که در دستور کار است و مراکز ملزم به این هستند که آموزش های عملی کاربینی و کارورزی را داشته باشند.

امید عنوان کرد:  توسعه مراکز نوآوری و مراکز رشد در جوار مراکز علمی کاربردی از اقدامات دیگر ماست که خوشبختانه این  اقدام در حال انجام است و مراکز رشد در استان ها در حال تاسیس است. در دانشگاه جامع خوزستان هم کلینیک های کارآفرینی افتتاح می شود، این مراکز رشد، محل هایی برای کمک به دانش آموختگان علمی کاربردی،توسعه کسب و کار ، تشکیل شرکت های دانش بنیان و حضور در عرصه تولید است که باز هم خوزستان در این مسیر، پیش قدم بود.

وی در خصوص چهارمین گردهمایی دو روزه دانشگاه های جامع علمی کاربردی سراسر کشور در اهواز گفت: پس از این گردهمایی، تیم های مختلفی اعم از مشاوران کسب و کار، مشاوران حقوقی و اقتصادی برای مشاوره دانش آموختگان فعال می شوند.

امید همچنین در خصوص فعالیت های فرهنگی این دانشگاه گفت: توسعه فعالیت های فرهنگی در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی است نمونه آن راه اندازی موکب اربعین حسینی در خوزستان و ایلام بود، که موکب خوزستان جزو موکب های نمونه شناخته شد. به شرکت کنندگان در فعالیت های اربعین حسینی هم تسهیلاتی در نظر گرفته شد.

همچنین برگزاری جشنواره های قرآنی، جشنواره های ورزشی از دیگر فعالیت های فرهنگی است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت های صنعتی، کشاورزی، شیلات و دریا و دیگر ظرفیت های بی نظیر خوزستان گفت: تلاش همه ما این خواهد بود که به ترویج مهارت آموزی و مهارت های آموزشی بپردازیم، چرا که مشکل امروز جامعه ما مشکل اشتغال و بیکاری جوانان است و با توجه به این که خوزستان درصد بیکاری بالایی دارد، لذا دانشگاه این آمادگی را دارد تا با مسئولان استان و استاندار جهت احصاء نیاز های استان، آموزش و تربیت نیروی متخصص در همه بخش ها، تفاهم نامه منعقد کنیم.

وی با بیان این که دانش آموختگان حوزه های مهارتی از اشتغال پذیری بهتر و بیشتری برخوردار هستند، گفت: این یک ویژگی مثبت است که بلافاصله می توانند وارد بازار کار شوند و برای خود، شغل ایجاد کنند. به همین دلیل، کمک رسانه ها به دانشگاه به ترویج فرهنگ مهارت آموزی و سوق دادن جوانان به سمت آموزش های مهارتی، می تواند به پروسه اشتغال هم کمک کند،


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار